چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

دختر ایرانی جاسوس انگلیس از آب درآمد/ زنان به حق خود رسیدند/ ماجرای ۱۹ تماس تلفنی اوباما برای ملاقات با روحانی/ برگزاری مراسم افطاری در سفارت لندن در تهران جنجال به پا کرد/ آقای ترامپ، خودتان شماره چهار رقمی رئیس جمهور روحانی را بگیرید!

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۴:۵۵:۳۰
کد خبر: ۸۴۶۶۲۶
دختر ایرانی جاسوس انگلیس از آب درآمد/ زنان به حق خود رسیدند/ ماجرای ۱۹ تماس تلفنی اوباما برای ملاقات با روحانی/ برگزاری مراسم افطاری در سفارت لندن در تهران جنجال به پا کرد/ آقای ترامپ، خودتان شماره چهار رقمی رئیس جمهور روحانی را بگیرید!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

خبر مهم هفته؛ بیانات مقام معظم رهبری

روز سه شنبه جلسه رهبر معظم انقلاب با حضور مسئولان و کارگزاران نظام برگزار شد. در این جلسه از طیف های مختلف سیاسی حضور داشتند از جمله محمود احمدی نژاد و حاتمی کیا.

در طی روزهای گذشته و پس از خروج ایران از بخش هایی از برجام و انفجار در بندر الفجیره، تنش لفظی میان ایران و آمریکا بالا گرفت. به همین منظور «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، سفر به مسکو را کوتاه کرد و راهی بروکسل محل نشست اتحادیه اروپا درباره برجام با حضور آلمان، فرانسه، انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد. پمپئو در این مسیر تلاش کرد تا مقامات اروپایی را برای تقابل با ایران همراه کند که منجر به شکست شد. هر چهار شخصیت سیاسی از برجام حمایت قاطع کردند و «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اروپا، هم خواستار پایان دادن تنش میان ایران و آمریکا شد؛ هرچند که بارها گزینه جنگ میان دو کشور از سوی رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه آمریکا رد شده بود. برخی هم در این بین خبر از اعزام نیروهای پنتاگون به خاورمیانه دادند که روز سه شنبه این خبر هم از سوی دونالد ترامپ تکذیب شد.

در نهایت حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری، با اشاره به برخی اخبار درباره مذاکره و جنگ ایران و آمریکا فرمودند: «مذاکره با امریکا تا وقتی به تعبیر حضرت امام آدم نشده سمّ است ضمن اینکه مذاکره با دولت فعلی این کشور سمّ مضاعف است. معنای حقیقی مذاکره، معامله و بده بستان است و آنها دقیقاً در این معامله، دنبال نقاط قوت ایران هستند.» ایشان در ادامه تاکید کردند جنگ نخواهد شد و گزینه ایران مقاومت است.

شخصیت هفته؛ سید عباس عراقچی

«سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح تصمیم شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی از تعهدات برجامی پرداخت.

عراقچی در بخشی از اظهاراتش درباره اتباع افغانی در ایران گفت: «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد، ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند.»

عراقچی در این باره نگفت که مهاجران افغان را بیرون می کنیم و نه گفت آنها برگردند افغانستان بلکه منظور این بود که دیگران بخصوص اروپایی ها هم در این زمینه مسئولیت دارند. چرا افغان ها به اروپا نروند؟! زیرا پذیرش مهاجران و پناهندگان یک مسئولیت بین المللی است. او همچنین گفت: «ایران تاکنون سهم خود را بسیار بیشتر از آنچه که باید پرداخت کرده و اکنون نوبت اروپا است.» عراقچی تاکید کرد اروپایی ها باید هزینه اش را پرداخت کنند، همانطور که به ترکیه بخاطر پناهنگان سوری تاکنون میلیاردها یورو پرداخت کرده اند، یا بستر اشتغال و زندگی این عزیزان را در اروپا فراهم کنند.

این اظهارات با برداشت نادرست از سوی برخی کاربران و حتی شخصیت های سیاسی در کشور مواجه شد. وزارت امور خارجه افغانستان هم در واکنش به اظهارات اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت که این کشور به‌عنوان دوست و شریک افغانستان، همواره با مهاجرین افغانستانی مسئولانه برخورد کرده است.

چهره هفته؛ بهزاد نبوی و احمد توکلی

حجت الاسلام و المسلمین «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، شامگاه شنبه (21 اردیبهشت ماه) در جمع صمیمی با جمعی از فعالان سیاسی حضور یافت. این دیدار حاشیه هایی را به همراه داشت. «حسین مرعشی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره دیدار جزییات این دیدار در گفتگو با خبرآنلاین گفت: «آقای روحانی گفتند من در زمان ریاست‌جمهوری اوباما در سفر سه روزه به نیویورک ۱۹ تماس تلفنی از سوی آقای اوباما برای ملاقات داشتم به طوریکه آقای کری به آقای طریف گفته بودند مگر ما نجس هستیم که آقای روحانی حاضر نیست با ما ملاقات کند. کرباسچی در ادامه گفت: «آقای رئیس‌جمهور تاکید کردند که در آن شرایط با مذاکره موافق بودم اما بزرگان کشور مصلحت ندانستند و مذاکره صورت نگرفت اما امروز با حضور آقای ترامپ موافق مذاکره نیستم.»

همچنین برخی رسانه ها خبر از قهر «محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید و برخی خبر از دعوت نشدن او به ضیافت افطاری رئیس جمهور دادند. «علیرضا خامسیان»، یکی از چهره های نزدیک به عارف، در توییتر خود این ادعاها را تکذیب کرد و گفت: «دکتر عارف به این جلسه دعوت شده بودند اما بدلیل تداخل برنامه امکان حضور در این جلسه را نداشتند.»

از دیگر حاشیه های این جلسه عکسی بود که از بهزاد نبوی و احمد توکلی دست در دست هم منتشر شد.

بهزاد نبوی در دولت شهید رجایی وزیر مشاور و در دولت مهندس موسوی وزیر صنایع سنگین شد و تا پایان هم بود و احمد توکلی در دولت میرحسین موسوی وزیر کار شد و در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی آن دولت که اتفاقا با هدایت و حمایت همین بهزاد نبوی تنظیم می‌شد، کناره گرفت.

تفاوت این دو در این نیست که یکی از قطار دولت میرحسین موسوی پیاده شد و دیگری تا آخر باقی ماند. یا اینکه در سال ۷۶ و ۲۲ سال قبل در چنین روزهایی بهزاد نبوی برای پیروزی سید محمد خاتمی می‌کوشید و احمد توکلی برای نشاندن ناطق نوری بر کرسی ریاست جمهوری. مهم‌ترین تفاوت این دو در این است که بهزاد نبوی که یک دهه در جمهوری اسلامی وزیر بود و نماینده و نایب رییس مجلس هم شده بود، پس از وقایع سال ۸۸ به زندان افتاد و چهرۀ او در دادگاه از خاطره‌ها نمی‌رود؛ تجربه‌ای که هرگز سراغ احمد توکلی نیامده است.

جنجال هفته؛ موضوع کاغذ و انفجار در بندر الفجیره  

وزارت خارجه امارات اعلام کرد، چهار کشتی تجاری اماراتی در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور مورد تعرض و هدف «عملیات خرابکاری» قرار گرفته‌اند. وزارت خارجه امارات اعلام کرد که این حمله تلفات انسانی به دنبال نداشته است.

در حالی که منابع خبری متعددی اعلام کرده بودند که چندین انفجار شدید بندر الفجیره امارات را لرزانده و پس از این انفجارها، آتش‌سوزی بسیار شدیدی رخ داده است، خبرگزاری امارات وقوع این انفجارها را پیش‌تر تکذیب کرد. منابع رسانه‌ای همچنین به نقل از شاهدان از پرواز جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی بر فراز این بندر خبر داده بودند. این در حالی است که خبرگزاری امارات به نقل از دفتر رسانه‌ای الفجیره اعلام کرد که فعالیت‌ها در این بندر طبق معمول ادامه دارد.

روز سه شنبه براساس اطلاعاتی که روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة منتشر کرد، دو کشتی پرچم عربستان، یک کشتی پرچم امارات و دیگری پرچم نروژ را داشته‌اند، به این ترتیب دو نفتکش متعلق به عربستان به نام‌های «المرزوقة»، «امجد» نفتکش سوم با اسم «میشل» متعلق به امارات و نفتکش چهارم متعلق به نروژ با اسم «آندری ویکتوری» بوده‌اند.

از سوی دیگر، واشنگتن در اولین واکنش به عملیات الفجیره اظهار کرد، بازارهای جهانی نفت بعد از عملیات خرابکارانه علیه چهار کشتی در سواحل امارات از کمک‌های کافی برخودار هستند.

**********

روزنامه ایران 8 صفحه از صفحات خود را به دلیل مشکل کاغذ کاهش داد. مدیران مسئول چند روزنامه دیگر هم وضعیت را بحرانی توصیف کرده و می‌گویند؛ در صورتی که دولت اجازه ترخیص کاغذهای وارداتی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را صادر نکند، انتشار آنها فقط تا یک هفته ادامه خواهد یافت.

«محمدعلی وکیلی»، نماینده مردم تهران در مجلس، در این باره در توییتر خود نوشت: «در جلسه دو ساعته که به میزبانی آقای جهانگیری و در خصوص وضعیت کاغذ مطبوعات  برگزار شد؛ مصوب شد ارز کاغذ همچنان با قیمت ۴۲۰۰ پرداخت و محاسبه شود و دستگاه‌های نظارتی نسبت به دریافت کنندگان این ارز نظارت کافی داشته و در صورت انحراف برخورد قاطع صورت پذیرد.»

سوژه هفته؛ افطاری سفارت انگلیس

«راب مک ایر»، سفری انگلیس در تهران، در صفحه توییتر خود نوشت: «باعث افتخار بود که میزبان تعدادی از همکاران دولت، بخش خصوصی و دیگر دیپلمات ها برای صرف افطار در سفارت بودیم بیش از 3 میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می کنند و بسیاری از سفارت های بریتانیا در دنیا مراسم افطار در طی ماه رمضان برپا می کنند.» این افطاری واکنش های زیادی را در پی داشت. در این باره «علیرضا سلیمی»، نماینده مردم محلات و دلیجان، از شرکت تعدادی از مسئولان دولتی در ضیافت افطار سفارت انگلیس انتقاد کرد و گفت: «اگر این آقایان توان مالی نداشته و نیاز به یک وعده غذای انگلیسی داشتند، می گفتند در مجلس برایشان صدقه جمع آوری کنیم.»

سفیر انگلیس در تهران بار دیگر این اظهارات را عجیب خواند و بیان کرد: «انتقادهای بسیار عجیبی علیه برنامه افطاری رسمی اخیر سفارت مطرح شده است. دیپلمات های ایرانی و غیر ایرانی هر هفته برنامه های مشابهی در کشورهای دیگر انجام می دهند. مراسم افطار به نشانه احترام به اسلام و با توجه به اینکه مهمان نوازی از خصلت های برجسته ایرانی ها می باشد، برگزار شد. ما تعدادی مهمان که شامل دیپلمات ها و اشخاص ایرانی بودند را دعوت کردیم. با هدف به اشتراک گذاشتن و شفافیت در مورد آن توییت کردیم. من خبرنگاران منتقد را به یک مراسم افطار دعوت می کنم تا نظراتشان را با ما در میان بگذارند.»

اقدام عجیب هفته؛ خروج کارمندان آمریکا از عراق

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه دستور داد همه «کارمندان غیرضروری دولت آمریکا» خاک عراق را ترک کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز این تصمیم در بیانیه سفارت آمریکا در بغداد اعلام شد. بنا بر این تصمیم، «خدمات معمول بخش صدور ویزا در سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل به‌طورموقت به حالت تعلیق در خواهد آمد. ایالات متحده آمریکا امکان ارائه خدمات ضروری به شهروندان آمریکا درعراق را کاهش داده است.»

در بیانیه یادشده توصیه شده که کارمندان هر چه سریع‌تر با استفاده از وسایل حمل و نقل تجاری از عراق خارج شوند.

برنده هفته؛ مجلس شورای اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی جزییات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را با 179 رای موافق، 21 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 213 نماینده حاضر تصویب کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند، قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران در می آیند.

خبر هفته؛ تلفن دادن ترامپ به مقامات ایرانی

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، پس از آن که به تازگی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان تماس ایران با او شد، کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی را در اختیار گذاشته تا مقامات ایرانی بتوانند با ترامپ تماس بگیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از یک منبع دیپلماتیک مطلع از این رویداد منتشر کرد. پس از این اظهارت مقام های سیاسی کشور واکنش نشان داده و تاکید کردند که به هیچ وجه با آمریکا تماس نخواهیم گرفت. اما «علیرضا رحیمی»، نماینده مردم تهران در مجلس، خطاب به مقامات آمریکایی گفت: «آقای ترامپ! منتظر تماس تلفنی از ایران نباشید، خودتان شماره چهار رقمی رئیس جمهور روحانی را بگیرید تا از واقعیت ماجرا آگاه شوید.»

***************

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، از محکومیت یک زن به دلیل همکاری با سرویس‌های نفوذی انگلیس به ۱۰ سال حبس خبر داد. وی گفت: «این فرد ایرانی که مسئول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل (BC) بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت و مسئول طراحی و مدیریت و برنامه ریزی پروژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی قرار گرفت و دستگیر شد. این فرد در فرآیند رسیدگی به پرونده، در رابطه با نحوه جذب و همکاری با این شورایِ به اصطلاح فرهنگیِ استعمار پیر، تعالیمی که سرویس امنیتی انگلیس به او داده بود و ماموریت‌هایی که برای پروژه‌های فرهنگی به او داده بودند، اعترافات صریحی داشت و اقرار کرد و نهایتا به موجب حکم دادگاه به تحمل ده سال حبس محکوم شد.»

گاردین در این باره می گوید، دختری که در ایران به ده سال زندان محکوم شده، «ارس امیری» است. دولت انگلستان هم از این بازداشت ابراز نگرانی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز