پس از حمله یمنی ها؛

عربستان دست به دامن کشورهای عربی شد

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۱:۱۵:۵۵
کد خبر: ۸۴۸۱۷۳
پادشاه عربستان سعودی از سران کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دیگر کشورهای عربی خواسته که در هفته آینده در دو نشست اضطراری که در مکه برگزار می شود، شرکت کنند. موضوع این دو نشست بررسی حوادث اخیر در تاسیسات نفتی عربستان سعودی و بندر الفجیره امارات است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ایرنا، عربستان سعودی به دنبال یارگیری در میان سران عرب است، خبرگزاری رسمی عربستان «واس» به نقل از یکی از مسئولان وزارت خارجه عربستان سعودی، اعلام کرده که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و رهبران کشورهای عربی دعوت کرده است در تاریخ 30 ماه مه/ 9 خرداد در دو نشست اضطراری کشورهای حوزه خلیج‌فارس و نشست سران عرب با هدف بررسی حوادث اخیر علیه تأسیسات نفتی این کشور و انفجارهای بندر الفجیره امارات و پیامدهای خطرناک این دو اتفاق بر امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و تاثیر آن بر انتقال نفت به بازارهای جهانی، در شهر مکه گرد هم آیند.
گفته می شود ملک سلمان روز شنبه دعوت‌نامه‌هایی را برای سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب برای برگزاری دو نشست فوق‌العاده فرستاده است. این دعوت با استقبال امارات، بحرین و جیبوتی روبرو شده است.
هفته گذشته ارتش یمن در پاسخ به حملات عربستان سعودی، با استفاده از پهبادهای خود دو ایستگاه پمپاژ نفت که به شرکت آرامکو تعلق داشت در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» هدف قرار داد و پمپاژ نفت این کشور از شرق و به غرب سعودی برای ساعاتی متوقف شد. یک روز قبل از آن امارات اعلام کرد که چهار نفتکش در ساحل امارت الفجیره در اقدامی خرابکارانه آسیب دیده اند و عربستان سعودی اعلام کرد که دو نفتکش آسیب دیده، متعلق به ریاض است.
اما دعوت به شرکت در این نشست ها در حالی انجام شده که کشورهای عربی اختلافات بسیاری بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر دارند و اختلافات عموما بر سر موضع گیری ها و مواضع در مورد ایران و سوریه است. بارزترین وجه این شکاف در مورد قطر خودنمایی کرد. 
در سال 2017 سخنان تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، پادشاه قطر که در یک سخنرانی ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه خوانده و حماس را نماینده فلسطینیان دانسته بود، با واکنش منفی و ناخشنودی دولت های عربی خصوصا عربستان روبرو شد و پس از آن در تاریخ 15 خرداد 1396 تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان و کشورهای همسو با آن با قطر بسته شد و عملا قطر در محاصره اقتصادی قرار گرفت.
اختلاف شورای همکاری خلیج فارس و قطر موجب شد که نقش این شورا تا حدودی کمرنگ شود. در آخرین نشستی که برگزار شد عربستان و کویت و امارات در سطح وزرا یا معاون نخست وزیران حاضر شده‌ بودند.
شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ابتدا شورایی ضد ایرانی و متشکل از شش کشور شبه جزیره عربستان است این شورا در سال 1981 در ابوظبی تاسیس شد. کویت، بحرین، عربستان سعودی، قطر، امارات و عمان این نهاد را پس از انقلاب ایران و در تقابل با آن پایه‌گذاری کردند. اعضای شورای همکاری خلیج فارس در عرصه سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی، و تجاری و بازرگانی با هم همکاری داشتند. این شورا همکاری نزدیکی با ایالات متحده داشته و مهم‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در جهان عرب بوده است.
در آذر ماه 1397 شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر، خواستار اصلاحات در شورای همکاری خلیج فارس شد او گفت که شورای همکاری خلیج فارس قدرتی ندارد و نیازمند بحث بر سر مکانیسمی برای اصلاحات است.
قطر برای به چالش کشیدن عربستان در آذر ماه سال گذشته حتی از اوپک نیز خارج شد تا نشان دهد حاضر نیست در سازمانی که عربستان و امارات دست بالا را در آن دارند باقی بماند.
اما این اختلافات به قطر محدود نشد در اجلاس اقتصادی منطقه ای که دی ماه سال گذشته در لبنان برگزار شد، امیران کویت و قطر شرکت نکردند و به جای رییس جمهور مصر، نخست وزیر این کشور به لبنان رفت. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینیان نیز گفت قصد دارد به نیویورک برود.
در حال حاضر عربستان در شرایطی خواستار تشکیل جلسات شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شده است که سایه اختلافات بر کشورهای عضو این دو سازمان عربی سایه افکنده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز