کارشناس مسائل آمریکا:

ایران در مذاکره حضور دارد آمریکا باید بازگردد/ آمریکا به توافقی برتر از برجام دست نخواهد یافت

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۵:۰۶:۲۶
کد خبر: ۸۴۸۴۹۸
ایران در مذاکره حضور دارد آمریکا باید بازگردد/ آمریکا به توافقی برتر از برجام دست نخواهد یافت
کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایران در مذاکره حضور دارد اما آمریکایی ها در پی مذاکراتی برتر از توافق برجام هستند که به آن دست نخواهند یافت.

«امیر علی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره نتیجه فشار حداکثری دونالد ترامپ بر ایران برای رسیدن به اهداف یکجانبه آمریکا به خبرنگار سیاسی برنا گفت: چیزی که در دستور کار دولت ترامپ بوده، اعمال فشارهای سنگین به ایران است که مشکلاتی را نیز برای ایران ایجاد کرده است. اما اینکه این فشارها خواسته آمریکا را محقق کرده و یا به آن اهدافی که آمریکایی ها مدنظرشان است رسیده اند یا نه، تاکنون این گونه نبوده است. زیرا آمریکایی ها، فشار را برای فشار انجام نمی دهند، تحریم را برای خود تحریم انجام نمی دهند بلکه تحریم را برای رسیدن به یکسری از اهداف سیاست خارجی خود پیگیری و دنبال می کنند که اگر این اهداف محقق نشود، بدین معنا است که ابزارهایی که به کار گرفته شده ابزار مناسب و کارآمدی نبوده است.

ابوالفتح افزود: آمریکا بیشتر از یکسال است که از برجام خارج شده و شش ماه است که تحریم ها را به تدریج بازگردانده اما تاکنون آن اهدافی که مدنظر آمریکایی ها یعنی به پای میز مذاکره کشاندن ایران و پذیرش شروط 12 گانه پمپئو از سوی ایران بوده، هنوز محقق نشده است. بنابراین می توان گفت که فشار حداکثری بر ایران در حال اعمال است اما این فشار حداکثری نتوانسته رفتار ایران را آن گونه که آمریکایی ها انتظار دارند، تغییر دهد. ایران نه تنها به مذاکره مدنظر آمریکا رضایت نداده  بلکه دو قدم در موضوع توافق برجام برداشته است و پس از پایان مهلت 60 روزه هم قرار است که دو گام دیگر نیز بردارد.  

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: بنابراین این فشارهای حداکثری تاکنون نتیجه معکوس داشته، نه تنها ایران را وادار نکرده که به خواسته های آمریکا تن دهد بلکه در رویکردهای ایران نیز سختگیری‌های بیشتری را ایجاد کرده است.

این تحلیلگر روابط بین الملل درباره مذاکره ایران با آمریکا به شرط بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم ها بیان کرد: ابتدا باید گفت که قبل از این که ترامپ از برجام خارج شود نشست های کارشناسی در سطح وزرا برگزار می شد و دو طرف نقطه نظرات خود را در این نشست ها بیان می کردند. کشوری که از این فضای مذاکرات خارج شد ایالات متحده آمریکا است. البته آمریکایی این گونه تبلیغ می کنند که ایران باید به میز مذاکره جدید وارد شود، در حالی که ایران معتقد است ما پای میز مذاکره هستیم و اگر آمریکایی ها قصد مذاکره دارند به میز مذاکره ای که ترک کرده اند بازگردند. چرا که کمیسیون مشترکی هم برای حل اختلافات در برجام پیش بینی شده است که دو طرف انتقادات و نقطه نظرات یکدیگر را بشنوند. بنابراین آن کشوری که باید به میز مذاکره بازگردد، ایران نیست چرا که ایران در مذاکره حضور دارد اما اگر آمریکایی ها در پی مذاکراتی برتر از توافق برجام هستند، پیش زمینه ها و پیش شرط هایی وجود دارد که ایران آن را نخواهد پذیرفت و در نهایت آمریکا  به توافقی برتر از برجام دست نخواهد یافت.  

نظر شما
پرونده ویژه