تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

احتمالا بن علوی پیام آمریکا را به ایران آورده است/ بسیاری از بازیگران دولتی و غیردولتی از تنش ایران و آمریکا سود می‌برند

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۵:۱۲:۱۸
کد خبر: ۸۴۹۰۷۱
احتمالا بن علوی پیام آمریکا را به ایران آورده است/ بسیاری از بازیگران دولتی و غیردولتی از تنش ایران و آمریکا سود می‌برند
تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: احتمالا وزیر امورخارجه عمان پیام آمریکا را برای ایران آورده با توجه به اینکه در نیویورک حضور داشته است.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل امور پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، درباره سفر بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، به ایران به خبرنگار سیاسی برنا گفت: چون خبری هنوز از این دیدار منتشر نشده حدس بر این است که در مورد مسائل منطقه و همچنین مسائلی که بین ایران و آمریکا در جریان است، باشد؛ به ویژه مسائلی که آمریکایی‌ها از طریق سایر کانال‌ها مطرح کرده‌اند، مبنی بر اینکه آمریکا قصد جنگ ندارد اما اگر اتفاقی برای نیروها و تاسیسات آنها روی دهد واکنش نشان خواهند داد. بنابراین حضور بن علوی را می‌توان در این راستا تحلیل کرد که رد و بدل پیام‌ها بین دو کشور را انجام دهد.

محبعلی افزود: بعید می‌دانم این سفر با دعوت ایران بوده باشد البته ایران از این سفر استقبال کرده است. احتمالا وزیر امورخارجه عمان پیام آمریکا را برای ایران آورده با توجه به اینکه در نیویورک حضور داشته است. بنابراین آمریکا با توجه به اتفاقاتی که در عراق و خلیج فارس رخ داده پیام‌های مختلفی را ارسال کرده است. آمریکایی‌ها برای اینکه اشتباه محاسباتی رخ ندهد، نظرات و مواضع خود را از طریق کانال‌های مختلف به ایران پیام داده‌اند که طبق گزارش‌های رسیده ما نگران هستیم و اگر اتفاق رخ دهد، آمریکا واکنش نشان می‌دهد. الزاما این پیام به معنای پیام مذاکره نیست. حال اگر وزیر امور خارجه عمان پیام دیگری مبنی بر بازکردن راه گفتگو از سوی آمریکا داشته باشد یا خیر، بحث دیگری است. تاکنون نشانه آشکاری وجود ندارد که آمریکایی‌ها باب مذاکره را باز کرده باشند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: ممکن است این سفر به نوعی در جهت رفع سوءتفاهمات بین دو کشور باشد.  این اقدام در گذشته معمولا بین آمریکا و شوروی سابق رخ داده بود که تلفن سرخی بود که اگر گزارشاتی می‌رسید از طریق آن گزارشات را بررسی می‌کردند که درست است یا نه، یا اینکه در مواضع طرف مقابل تغییری رخ داده است یا خیر  و غیره.

وی درباره اتفاقات رخ داده در عراق نیز بیان داشت: در منطقه بازیگران مختلفی حضور دارند که منافع مختلفی نیز دارند. برخی از آنها از جنگ و برخی از تشنج سود می‌برند و برخی نیز در پی صلح هستند که هم در داخل کشور، هم در منطقه و هم در آمریکا حضور دارند. ممکن است نیروهای تروریستی و رادیکال مثل داعش، القاعده، طالبان و همچنین اسرائیلی‌ها تمایل داشته باشند بین ایران و آمریکا جنگ رخ دهد تا بتوانند از فضای متشنج و جنگی استفاده کرده و خود را بازسازی کنند. بنابراین هم بازیگران دولتی هم بازیگران غیردولتی ممکن است وضعیت را به سمت بحران پیش ببرند.

قاسم محبعلی بیان کرد: برای مثال ممکن است شرکت‌های نفتی و مجتمع‌های نفتی آمریکا از تنش سود ببرند، روس‌ها از تنش در منطقه سود ببرند چراکه قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند و تحریم ایران باعث می‌شود که بازار نفت محدود شود و روس‌ها بازار نفت را در اختیار خود قرار دهند. در مورد عراقی‌ها و قطری‌ها نیز بدین گونه است. به ویژه قطری‌ها که از حوزه مشترک سود می‌برند چراکه ایران نمی‌تواند در حوزه مشترک، برداشت‌های خود را افزایش و سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام دهد. بنابراین بازیگران زیادی در پشت پرده این اتفاقات حضور دارند که هر کدام سود خود را می برند.

نظر شما
پرونده ویژه