در سفر وزیر راه و شهرسازی به ماکو صورت گرفت؛

کلنگ‌زنی آزادراه مرند-بازرگان

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۱:۰۳:۳۵
کد خبر: ۸۴۹۲۷۵
کلنگ‌زنی آزادراه مرند-بازرگان
وزیر راه و شهرسازی کلنگ احداث بزرگراه مرند-بازرگان را به زمین زد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، همزمان با سفر رئیس جمهور به شهرستان ماکو، وزیر راه و شهرسازی با حضور در پایانه مرزی بازرگان، آزادراه مرند بازرگان به طول ۷۰ کیلومتر را کلنگ زد.

این آزادراه در شش قطعه ساخته شده و برای احداث آن هزینه‌ای بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ۶۵ درصد از این هزینه توسط بخش خصوصی و ۳۵ درصد توسط کارفرما که دولت است، تامین خواهد شد.

آزادراه مرند-بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر بخشی از راهگذر آسیا-اروپا و بزرگراه ترانزیت AH۱ در مسیر شرق به غرب و آخرین بخش از آزادراه شاملغرب کشور است، که در کنار روانسازی ترافیک داخلی، سفرهای گردشگری و تجاری با کشورهای همسایه آذربایجان، ارمنستان و ترکیه را ارتقا داده و همچنین جابجایی کالا و کسافر در مسیر کشورهای آسیای شرقی و میانی با اروپا را تسهیل خواهد کرد.

دامنه اثر این پروژه در ترافیک کشوری بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع است که با پوشش سکونت‌گاه‌های پیرامون رود ارس، گمرکات مرزی نوردوز، جلفا، پلدشت و پهنه‌های گسترده کشاورزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نقش ارزنده‌ایدر بهبود سفرهای زمینی، ترانزیت بار، واردات و صادرات، رونق کسب‌وکار، بازرگانی و گردشگری فراهم می‌کند.

اهداف کیفی و کمی این طرح شامل کاهش حوادث جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی‌های زیستی، کاهش زمان و هزینه سفر و روانسازی سفر و جابجایی کالا می‌شود. این آزادراه ۶ خطه است و ساخت آن ۳۶ ماه زمان خواهد برد.

نظر شما