نماینده پوتین:

عضویت ایران در دستور کار شانگهای قرار دارد

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۱۶:۱۷:۱۶
کد خبر: ۸۴۹۸۴۹
عضویت ایران در دستور کار شانگهای قرار دارد
نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد: پیوستن و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گزارش برنا، بختیار حکیموف روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرگزاری تاس افزود: عضویت ایران در سازمان شانگهای همانند عضویت افغانستان و بررسی درخواست سایر کشورها برای کسب موقعیت های مختلف در این سازمان در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این مسائله همواره مد نظر ما قرار داشته است اما اکنون در حال تنظیم جایگاه هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای هستیم.

دیپلمات روس با بیان اینکه عضویت در شانگهای روند پیچیده و دشواری است، اظهار داشت: مخالفتی با عضویت ایران در سازمان شانگهای وجود ندارد، هر عضوی موضع خود را دارد و هر رویکردی نکات ویژه خود را خواهد داشت.

وی ادامه داد: یک کشوری ممکن است امروز با عضویت مخالفت کند و فردا با آن موافقت باشد، در گذشته نیز بررسی نامزدی هند برای عضویت در سازمان شانگهای دشوار بود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در پانزدهم ژوئن سال 2001 توسط دولتهای قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در شهر «شانگهای» تاسیس شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان درآمدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

 

نظر شما