فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

وضعیت دولت تابع شرایط است/ رئیس جمهور تلاشش را برای تحقق وعده هایش انجام داده

۱۳۹۸/۰۳/۰۶ - ۰۵:۳۳:۴۴
کد خبر: ۸۵۰۳۸۲
وضعیت دولت تابع شرایط است/ رئیس جمهور تلاشش را برای تحقق وعده هایش انجام داده
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در دو سال گذشته دچار یک رکود سیاسی در سطح بین‌الملل شده‌ایم و علت عمده آن تحریم هایی بوده که اعمال شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 در حالی برگزار شد که حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم موفقیت بزرگی چون "برجام" را در کارنامه خود داشت. خروج یکطرفه آمریکا از برجام اما سیاست خارجی دولت دوازدهم را با چالش‌هایی جدی مواجه کرد.

«اشرف بروجردی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا، به مقایسه میان دو دور ریاست جمهوری حسن روحانی پرداخت. وی مقایسه میان 4سال اول ریاست جمهوری حسن روحانی و 2 سال دولت دوازهم را مقایسه صحیحی ندانست؛ چرا که از نظر وی کار دولت دوازدهم هنوز به پایان نرسیده است.

اشرف بروجردی در رابطه با مباحث اقتصادی دو دوره گفت: در رابطه با مباحث اقتصادی و موضوع زندگی و تامین نیازهای مردم، وضعیت دولت تابع شرایط است. از آنجایی که شرایط در این دو دوره تغییر کرده است، شاید مقایسه این دو دوره صحیح نباشد.

وی با اشاره به اینکه شفافیت در دولت دوازدهم رو به سوی بهبود دارد، اظهار کرد: مردم از جهت اقتصادی شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند اما از جهت شفافیت در مباحث اقتصادی و دخل و خرج‌ها و میزان دریافتی‌ها، مشاغلی که مسئولین دولت دارند، وضعیت در این دوره رو به بهبود است.

بروجردی تلاش‌های دولت در جهت شفاف‌سازی وضعیت اقتصادی جامعه را مثبت قلمداد کرد و افزود: اینکه دولت عزمش را جزم کرده که حتما دریافتی همه مدیرانش را بر روی سایت بگذارد تا در اختیار همگان باشد، موضوع مثبتی است.

وی محدودیت‌های اعمال شده بر دولت را مؤثر بر امور اقتصادی دانست و گفت: در این دوره مردم شرایط سخت‌تری را از جهت تامین نیازهایشان تجربه می‌کنند، که البته دلیل بخشی از آن وضعیت سیاسی کشور و محدودیت‌هایی است که بر ما اعمال می‌شود.

این فعال سیاسی در خصوص وضعیت سیاسی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: از جهت سیاسی دولت در 4سال اول توانست یک موقعیت خوبی را عرصه بین‌الملل کسب کند. اما در این دو سال ما تحرکی در سیاست خارجی دولت نداشته و شاهد تحول نبودیم.

وی در ادامه گفت: دولت در دره اول توانست جایگاه خود را در موقعیت بین‌الملل ارتقا دهد و از این جهت مردم دنیا و دولت‌ها احساس کردند که می‌شود با این دولت حرف زد و به آن اعتماد کرد.

بروجردی برجام را یک موفقیت در سیاست خارجی دولت یازدهم دانست و افزود: ما از خلال برجام سود زیادی بردیم. به واسطه برجام جایگاهی را به دست آوردیم که دنیا متوجه شده است که پشت حرف‌ها و تلاش‌های سیاسی ایران، منطق وجود دارد. ولی در دو سال گذشته دچار یک رکود سیاسی در سطح بین‌الملل شده‌ایم. علت عمده آن تحریم هایی است که اعمال شده و همراهی برخی از کشورها با سیاست‌های آمریکا. در این زمینه کشورهایی که با ترامپ همکاری نکردند هم اقدام جدی برای حمایت از ایران نکردند و ایران هم تحرکی نداشته‌است، اما در هفته‌های اخیر در اخبار شنیدیم که عمان و عراق وارد میدان شده‌اند و می‌خواهند نقش میانجی را میان ایران و آمریکا ایفا کنند. شاید در آینده وضعیتی را شاهد باشیم که حرف‌مان در دنیا بهتر شنیده شود.

وی توقف عملکرد برجام را در وضعیت فعلی اقتصادی موثر دانست و گفت: ما کشوری وابسته به نفت هستیم اگر نفت ما به فروش نرسد نمی‌توانیم نیازهایمان را تامین کنیم. جوشش‌های درونی در بین نسل جوان برای کارآفرینی و بروز خلاقیت‌ها افزایش پیدا کرده است، اما وقتی منابعی وجود ندارد که بتواند این استعدادها را بکار بگیرد و راه تولید هموار شود و منجر به تحولی در چرخه اقتصادی شود، نتیجه را با مشکل مواجه خواهد کرد. ما طبیعتا درگیر تحریم‌ها هستیم و نمی‌توانیم تحریم‌ها را نادیده بگیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به مسئله سیاست در کشور پرداخت و چنین تشریح کرد: عملکرد سیاسی در جمهوری اسلامی تابعی است. چه در عرصه سیاست بین‌الملل و چه در عرصه سیاست داخلی‌ دولت به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد. یک مجموعه، یعنی قوه قضائیه، قوه مقننه، قوه مجریه، شخص مقام معظم رهبری به عنوان لیدر جامعه، مجموعه‌ای هستند که با هم حرکت می‌کنند. در تدوین سیاست‌ها و به خصوص در سیاست خارجی خیلی مشخص است که بدون اذن رهبری تصمیمی خیلی جدی گرفته نمی شود.

بروجردی در ادامه با اشاره به وظایف وزرا گفت: رئیس‌جمهور به وزرا اعتماد کرده است. انتخاب وزیر برای چیست؟ دولت به چه منظور کارگزار انتخاب کرده است؟ پاسخ این است، برای اینکه بروند کار خودشان را انجام دهند. درست است که باید یکسری مسائل را با رئیس جمهور در میان بگذارند و گفتگو داشته باشند؛ اما رئیس جمهور یک نفر است. وقتی رئیس‌جمهور معاون و وزیر انتخاب می‌کند در واقع به آنها اعتماد می‌کند. وظیفه آنها این است که خودشان کارها را پیش ببرند. اگر ضعفی در دستگاه اجرایی هست بخشی از آن به شخص وزرای مربوطه برمی‌گردد.

وی در جواب این سوال که آقای روحانی چقدر به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده‌ است، بیان داشت: رئیس‌جمهور تلاشش را کرده است.

اشرف بروجردی در پایان درباره وضعیت کشور در دو سال باقیمانده از ریاست جمهوری حسن روحانی، گفت: من فکر می‌کنم در دو سال آینده شرایط با آنچه که امروز در آن قرار داریم؛ خیلی متفاوت نخواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز