یک عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت:

واردات خودروهای دست دوم یک فاجعه است/ عده‌ای با یکسری راهکارها صنعت کشور را از بین خواهند برد/ برخی خودروهای دستکاری شده به ایران وارد می‌کردند

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۵:۱۲:۵۱
کد خبر: ۸۵۱۴۰۲
واردات خودروهای دست دوم یک فاجعه است/ عده‌ای با یکسری راهکارها صنعت کشور را از بین خواهند برد/ برخی خودروهای دستکاری شده به ایران وارد می‌کردند
یک عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره واردات خودروهای دست دوم گفت: واردات خودروهای دست دوم یک فاجعه است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ موضوع واردات خودروهای دست دوم با پیشنهاد «حمید بعیدی‌‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس، بر سر زبان‌ها افتاد.

«حمید بعیدی نژاد»، سفیر ایران در انگلیس، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده‌اند. اگر تحریم صنایع خارجی خودرو مانند رنو وپژو و دیگران صورت نگرفته بود امروز شرایط صنعت خودرو در ایران متفاوت بود. اما در شرایط تحریم و محدودیت‌های متعدد دیگر، موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تا حد زیادی کاهش دهد، در ایران نیز شایسته بررسی جدی تری است.»

پس از آن مخالفان و موافقان نظرات خود را مطرح کردند.

در وانفسای بازار خودرو در ایران و بحبوحه گرانی و عدم اعلام قیمت‌ها و تحویل‌های بی‌برنامه سفارشات خودروی مردم، چنین پیشنهادی در وهله اول معقول به نظر می‌آید. ضمن اینکه خودروهای خارجی در ایران طرفداران فراوانی دارد و این پیشنهاد می‌تواند پاسخگوی سلیقه عموم باشد. نکته دیگر آنکه کیفیت پایین خودروهای ایرانی به دلیل فقدان فضای رقابتی، بر اذهان عمومی پوشیده نیست، بنابراین واردات خودروهای دست دوم می‌تواند برای خودروسازان داخلی عامل انگیزیشی به منظور ارتقای کیفیت محصولاتشان باشد.

ایجاد ساز و کار مناسب برای عوارض گمرکی و جلوگیری از افزایش قیمت این خودروها نیز از مواردی است که نیاز به کار کارشناسی و صرف وقت و برنامه‌ریزی دقیق دارد.

مخالفان این پیشنهاد اما به نوسانات ارزی و خروج ارز از کشور اشاره می‌کنند و معتقدند که ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات فضای مخدوش بازار خودرو را تلطیف می‌کند و خروج ارز از کشور را در شرایط کنونی به صلاح نمی‌دانند.

«امیرحسین کاکایی»، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم گفت: واردات خودروهای دست دوم یک فاجعه است. متاسفانه این روزها افرادی به روش‌های مختلف دولت را تحت فشار قرار می‌دهند. عده‌ای به ظاهر برای اینکه مردم را راضی نگه دارند؛ با یکسری راهکارها صنعت کشور را از بین خواهند.

وی با تحقیرآمیز خواندن این پیشنهاد اظهار کرد: واردات خودروهای دست دوم بسیار پیشنهاد تحقیرآمیزی است. چرا که آمریکا می‌خواهد ثابت کند که ما در مقابل جنگ اقتصادی که به راه انداخته است؛ سر خم می‌کنیم.

کاکایی با اشاره به کاستی‌ها در زمینه واردات خودرو گفت: دو الی سه سال پیش در واردات خودرو تقلباتی رخ می‌داد و متاسفانه برخی از افراد به جای اینکه از کمپانی‌ها خودروی نو وارد کنند، از بازار، خودروی نو را وارد می‌کردند که بعضا نو هم نبودند و با دستکاری وارد ایران می‌شدند.

این عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، این پیشنهاد را نامناسب دانست و بیان کرد: در مورد خودروهای دست دوم اما و اگرها زیاد است. در مجموع به نظر می‌رسد که این روش اصلا روش خوبی نیست. واردات خودروهای دست دوم از واردات غذای سگ و گربه هم بدتر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این راهکار به کاهش قیمت خودرو منجر می‌شود، گفت: کاهش قیمت‌ها موقتی خواهد بود.

کاکایی نتیجه عملی شدن این پیشنهاد را افزایش تورم دانست و گفت: فرض کنید خودروی دست دو وارد کنیم و قیمت خودروهای داخلی نصف شود اما برای وارد کردن آن خودروها مقدار زیادی ارز لازم است و ما با کمبود ارز مواجه هستیم. این اتفاق تقاضای ارز و قیمت آن را را بالا می‌برد. در نتیجه شاخص ‌های عمومی اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و تورم به طور کلی افزایش می‌یابد. در حوزه خودرو هم پس از مدتی شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

وی افزود: دولت موظف است که به هیچ عنوان نیاز ارزی را افزایش ندهد و تمایلی هم در این مورد ندارد. تنها کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند، یک سیاستمدار خارجی است و یک عده واردکننده و چند نماینده مجلس که دنبال رای مردم هستند.

وی در پایان گفت: دولت و نظام مدتها است که واردات خودرو به کشور را ممنوع کرده‌اند و دلیل آن مشخص است چون الان اولویت کشور نیست. اولویت کشور مبارزه با آمریکا در جنگ اقتصادی است. عده‌ای می‌خواهند با واردات خودروی دست دوم، به بهانه اینکه قیمت‌های خودروهای داخلی کاهش پیدا کند، بازار را آرام بکنند؛ اما با این کار همه بازار را به هم می‌ریزند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز