سخنگوی وزارت امور خارجه:

فعلاً مذاکره‌ای با آمریکا نداریم/ با همسایگان شمالی تحرکات دیپلماتیک را آغاز خواهیم کرد/ از کشورهای عربی پاسخی دریافت نکرده‌ایم

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۱۱:۲۸:۰۸
کد خبر: ۸۵۱۵۰۳
فعلاً مذاکره‌ای با آمریکا نداریم/ با همسایگان شمالی تحرکات دیپلماتیک را آغاز خواهیم کرد/ از کشورهای عربی پاسخی دریافت نکرده‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نخستین نشست خبری گفت: فعلاً مذاکره ای با آمریکا نداریم. احترام به توافقات می تواند مبنایی باشد که ایران به مذاکره با آمریکا بازگردد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در نخستین نشست خبری به عنوان سخنگوی جدید  گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، تحرکات جدید منطقه ای از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در دستور کار قرار گرفت. این سفرها و دیدارها در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد که ادامه خواهد داشت. در آینده نیز با همسایگان شمالی تحرکات دیپلماتیکی خواهیم داشت که  به ویژه در سطح وزرا و حتی رییس جمهور ادامه خواهد داشت.

موسوی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار کرد: طرفین ایرانی و ژاپنی در حال رایزنی هستند و امیدوارم طی هفته های آینده  پس از سالیان متمادی، آقای «شینزو آبه» به ایران سفر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  درباره سفر ریابکوف به ایران بیان کرد: در سفر فردا سرگئی ریابکوف به تهران درباره تاریخ نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گفت و گو خواهد شد. یکی از کشورهای عضو، درخواست کمیسیون مشترک برجام را داشت و اگر ما تحولات خاصی را شاهد باشیم به رایزنی ها ادامه خواهیم داد در غیر این صورت گام دوم را برخواهیم داشت. سفر فردا ریابکوف در همین چارچوب است.

وی در خصوص مذاکره با آمریکا نیز تصریح کرد: مذاکره ای با آمریکا نداریم.

موسوی در خصوص پیشنهاد ایران مبنی بر پیمان منطقه ای عدم تجاوز به کشورهای عربی و دریافت یا عدم دریافت  پاسخی از این کشورها تاکنون نیز تاکید کرد: پیشنهاد ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد پیمان عدم تعرض، ایده جدیدی نیست و به سوابق قدیمی و عهدنامه‌ای که موجود بود(عهدنامه 598) استناد شد. جمهوری اسلامی ایران مایل است که هرگونه تنش، بی ثباتی و سوءتفاهم را با ابتکارات خودکاهش دهد یا از بین ببرد. این پیشنهاد با حُسن نیت مطرح شده و امیدواریم طرف های مقابل هم با حُسن نیت پاسخ دهند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در مورد این پیشنهاد جوابی نیز از کشورهای منطقه خلیج فارس دریافت کرده‌اید، گفت‌: تازه این پیشنهاد مطرح شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که ایران چه شروطی برای مذاکره دارد نیز عنوان کرد:  فعلاً مذاکره ای با آمریکا نداریم. احترام به توافقات  بین المللی می تواند مبنایی باشد که ایران به مذاکره با آمریکا بازگردد. آنها ازتوافق خارج شده اند پس فعلا چشم اندازی برای مذاکره نمی بینیم  و باید منتظر تحولات بمانیم.

موسوی با اشاره به خبر صفر شدن نفت و گاز ترکیه از ایران گفت: جزئیات خرید نفت را از وزارت نفت سوال کنید. ترکیه به عنوان دوست جمهوری اسلامی ایران همکاری اقتصادی و انرژی با کشورمان دارد. ما فعلا تناقضی در رفتار کشور ترکیه نمیبینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره دخالت کشورها در امور سوریه اظهارداشت: معتقدیم خاک سوریه، به تمامی آزاد می‌شود و حاکمیت ملی سوریه دیر یا زود، بر همه سرزمین این کشور اعمال خواهد شد. از همه کشورهایی که دخیل در موضوع هستند، درخواست می‌کنیم سوریه را رها کرده و اجازه دهند، مردم سوریه و دولت قانونی این کشور بر سرزمین‌ خود اعمال حاکمیت کنند. ایران همواره مخالف دخالت کشورهای ثالث در امور سوریه بوده است. اکیدا از کشورهای فرامنطقه‌ای خواسته خاک سوریه را ترک کرده و از کشورهای منطقه‌ای می خواهیم براساس توافقاتشان با سوریه عمل کنند تا گام بعدی که تدوین قانون اساسی است، برداشته شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا به برجام پایبند است اظهار کرد: سعی کردیم به دیپلماسی فرصت دهیم. راه دیپلماسی را هرگز نبستیم و این به معنی اعتماد به اروپا نیست و همچنان خواستار اجرای تعهدات از سوی اروپاییها هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار ظریف با سناتور آمریکایی گفت: صرف دیدار و گفتوگو به معنی  مذاکره نیست. مذاکره با گفتوگو و دیدار متفاوت است. ما مقامات کنگره را دولتی تلقی نمیکنیم و آنها هم اجازه مذاکره ندارند. ما هم هیچ برنامهای برای دیدار با مقامات آمریکایی نداریم.

وی درباره نشست وزرای خارجه ترکیه ایران، آذربایجان اظهار کرد: ما با کشورهای منطقه در چارچوب مناسبات دوجانبه، سه جانبه، چند جانبه و حتی پنج جانبه دیدار و گفتوگو داریم. هنوز تاریخ و زمان آن مشخص نیست. دیپلماسی ایران ادامه خواهد داشت و تمرکز بر همسایگان است.

موسوی با اشاره به سفر عراقچی به سه کشور منطقه بیان کرد: منطقه خلیج فارس الویت نخست روابط خارجی ماست. آقای عراقچی در این سفر قرار است دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران را در مورد تحولات منطقهای با سه کشور دوست در میان بگذارد. پیام آقای عراقچی دوستی بوده و این که ایران آماده همکاری بیشتر با کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به برخی اخبار درباره میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: میانجیگری الزاماتی دارد. تنشهایی بین ایران و آمریکا است که ریشه آن به بدعهدی و خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریمها و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران برمی گردد.

ما به نقطه نظرات دوستان گوش میدهیم. امیدواریم آنها هم از طرف ما شرایط ایران و منطقه را درک کنند. الان در مرحله میانجیگری نیستیم.

وی درباره دستاورد سفر ظریف به عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق دو کشور با سابقه تاریخی و در همتنیدگی اقتصادی هستند و به آسانی نمیشود آنها ر ا از هم جدا کرد. این دو کشور اجازه نخواهد داد که کشور ثالثی در روابط میان ایران و عراق تأثیر بگذارد.

موسوی درباره تلاش‌های دستگاه دیپلماسی درخصوص بازداشت سلیمانی هم تصریح کرد: همه ظرفیت‌های ما به کار گرفته شده و دوستان ایشان و خانواده‌شان هم در حال پیگیری است. همسر و خانواده ایشان عصر امروز با آقای ظریف دیدار خواهند کرد و آخرین تحولات این پرونده را به گوش وزیر امور خارجه خواهند رسید و آقای ظریف هم اقدامات ایران هم تشریح خواهند.

وی درباره سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان و قرقیزستان هم خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک شاهد تحرکاتی با همسایگان شمالی خواهیم داشت. هم وزرای امور خارجه این کشورها و هم وزیر امور خارجه ما به این کشورها سفر خواهند کرد و آقای روحانی هم به برخی از کشورهای این منطقه سفرهایی را انجام خواهند داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به 12 شرط پمپئو بیان کرد: 12 شرط پمپئو کذایی  و غیر قابل اجراست نه تنها ما بلکه  هیچ کشور مستقلی این شروط را نخواهد پذیرفت. ما شرایطی را آماده کردهایم و آنها باید خودشان تصمیم بگیرند. ایران بر اساس رفتار و عملکرد آمریکا تصمیم میگیرد.

موسوی در پاسخ به سوال برنا درباره سفر ظریف به پاکستان و آخرین وضعیت مرزبانان ایرانی گفت: یکی از مهمترین محور گفتوگوهای ما با مقامات پاکستان امنیتی مرزی و مرزبانی و همچنین گروههای تروریستی بوده است. وزیر امور خارجه در ملاقاتی که با فرمانده ارتش پاکستان داشتند این موضوع را مطرح کردند متأسفانه همچنان سه تن از مرزبانان ما در دست گروههای تروریستی هستند. در سطوح مخالف سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و امنیتی رایزنیها ادامه دارد و امیدواریم با توافقاتی که در این سفر حاصل شد انشالله شاهد بازگشت مرزبانان به کشورمان باشیم.

وی با اشاره به راهپیمایی روز قدس گفت: اشغال سرزمین فلسطین به عنوان پاره تن جهان اسلام معضلی بوده که هنوز حل نشده است. ایران مسئله فلسطین و قدس شریف را مسئله جهان اسلام میداند و معتقد است تا احقاق حقوق  کامل ملت فلسطین، باید این راه و مبارزه ادامه یابد. انشالله در روز قدس مسلمانان ایران و جهان یک صدا آزادی  قدس و آرمان فلسطین را فریاد خواهند زد.

موسوی از بازداشت چند استاد ایرانی در آمریکا اظهار بی اطلاعی کرد و موضوع تبادل زندانی با آمریکا که توسط وزیر امور خارجه مطرح شد را یک اقدام انسانی دانست.

موسوی درباره وضعیت اسدالله اسدی هم گفت: گشایش‌هایی هم درباره آقای اسدی انجام شده و وکیل ایشان در حال اثبات بی‌گناهی ایشان است. سفارت ایران در حال رایزنی و تلاش است و ان‌شاالله به زودی شاهد شنیدن خبر خوش در این زمینه باشیم.

نظر شما