چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

زنگنه تهدید شد/ رقابت بر سر ریاست/ بازار داغ سفرهای منطقه‌ای/ صدا وسیما باخت

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۵:۳۳:۱۲
کد خبر: ۸۵۲۰۲۳
زنگنه تهدید شد/ رقابت بر سر ریاست/ بازار داغ سفرهای منطقه‌ای/ صدا وسیما باخت
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی مطهری

انتخابات هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم دوره دهم، صبح روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد. «علی لاریجانی»، در رقابت با «محمدرضا عارف» توانست بار دیگر کرسی ریاست مجلس را در دست بگیرد. «مسعود پزشکیان»، نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز، همچون 3 سال نخست این دوره، نایب‌رئیس نخست مجلس باشد اما «علی مطهری»، نایب‌رئیس دوم مجلس در این 3 سال، دیگر جایی در این هیات 12 نفره ندارد و جای خود را «عبدالرضا مصری» داد. حالا در شرایطی اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید، یکی از مهم‌ترین کرسی‌های خود در هیات 12 نفره ریاست بر مجلس را از دست رفته می‌بینند که این سهم به اصولگرایان در فراکسیون نمایندگان ولایی رسید. «علی مطهری»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی در این باره گفت: «درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس در فراکسیون امید 2 نظر وجود داشت، یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگر نظر جوان‌ترها و شخص آقای عارف که به‌شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند.

استدلال گروه اول این بود که احتمال رأی‌آوری کاندیدای ریاست که قاعدتاً آقای عارف خواهند بود، ضعیف و زیر ۵۰ درصد است و علاوه بر این درصورت کاندیدا شدن ایشان، 2 فراکسیون دیگر متحد می‌شوند و توافق می‌کنند که به ازای رأی ولایی‌ها به آقای لاریجانی، مستقل‌ها نیز به کاندیداهای نایب‌رئیسی آنها رأی بدهند و درنتیجه خطر از دست رفتن برخی کرسی‌های فراکسیون امید در هیات رئیسه وجود دارد.

استدلال گروه دوم ازجمله جناب عارف این بود ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم، پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام درواقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. البته برخی از این افراد، نمی‌دانم بر چه اساسی معتقد بودند که آقای عارف رأی می‌آورد.

البته این سوال باتجربه‌ها از جوان‌ترها که اگر پیام ضعف به جامعه بدهیم چه فایده‌ای دارد، هرگز پاسخ داده نشد. سرانجام نظر جوان‌ترها و شخص آقای عارف غالب و به عنوان تصمیم فراکسیون اعلام گردید و شد آنچه نباید می‌شد.

همه می‌دانند عضویت من در فراکسیون امید به‌خاطر احترام به لیست امید بوده است وگرنه من اصلاح‌طلب اصطلاحی نیستم.»

چهره هفته؛ علی ربیعی  

«علی ربیعی»، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود یک سال پس از استیضاح و خروج از سمت‌های دولتی، به کابینه بازگشت. «علی ربیعی» که مرداد سال گذشته و پس از استیضاح توسط مجلس از دولت خارج شده بود به عنوان دستیار ارتباط اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت منصوب شد. علی ربیعی هفته جاری و پس از جلسه ای با رئیس جمهور سمت سخنگویی را پذیرفت.

علی ربیعی قرار است طی روزهای آتی اولین نشست خبری خود را برگزار کند.  

«محمدباقر نوبخت»، سخنگوی سابق دولت، هم با استقبال از انتخاب علی ربیعی گفت: «این نخستین بار است که سخنگوی دولت تمام وقت به این وظیفه خواهد پرداخت و سمت دیگری در کابینه ندارد.»

جنجال هفته؛ بابک زنجانی

«اصغر هندی»، نماینده حقوقی وزارت نفت، در گفتگو با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا شایعه تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی پیش از جریان‌سازی‌های اخیر علیه وزیر نفت صحت دارد، اظهار کرد: «در ادامه جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تبادل نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده در زندان و با حضور بابک زنجانی برگزار می‌شود، چهارشنبه اول خرداد ۹۸ نیز جلسه‌ای تشکیل شد که در آن‌جا آقای زنجانی ادعاکرد که استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد.»

نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین گفت: «زنجانی در این جلسه مدعی شد که به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید!»

پس از اعلام این خبر «رسول کوهپایه‌زاده»، وکیل بایک زنجانی، ضمن رد این ادعا به ایرنا گفت: «این موضوع کذب است و بیشتر جهت تحت تاثیر قرار دادن استیضاح وزیر نفت مطرح شده است.»

خبر مهم هفته؛ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست لاریجانی

جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار بود روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی به ریاست «علی لاریجانی» برگزار شود، لغو و در خبری تاکید شد این نشست قرار است در پاستور به ریاست «حسن روحانی»، رئیس جمهور، برگزار شود. اما روز سه شنبه و پس از انتشار تصاویر مشخص شد این جلسه به ریاست «علی لاریجانی» و در پاستور برگزار شده است.

بر اساس ماده 5 آئین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا باید ماهانه دو بار جلسه تشکیل دهد و در صورت نیاز به تشکیل جلسه فوق‌العاده دعوت رئیس شورای عالی یا درخواست دو سوم اعضا لازم است. با این حال قریب به 5ماه از برگزاری آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد و برگزاری این جلسات را با حواشی مواجه کرده است.

 همچنین بر اساس ماده 4 این آئین‌نامه «جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و رئیس یا یکی از نواب رئیس رسمیت می‌یابد.» این ماده به این معناست که اگر رئیس جمهور به دلیل مشغله نتوانست جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را برگزار کند، نواب آن یعنی روسای دو قوه دیگر می‌توانند جلسات را برگزار کنند.

نکته قابل تامل در این نشست حضور خندان «عزت‌الله ضرغامی» و «رحیم پور ازغدی» بود.

گفتنی است، سال گذشته برخی خبر از درگیری لفظی میان ضرغامی و رئیس جمهور را رسانه‌ای کردند. ضرغامی به بخشی از سخنان رئیس جمهور در مورد حجاب و فیلترینگ اشاره و همراه ازغدی  به روحانی توهین کردند. رفتار ضرغامی و البته ازغدی حتی مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفت. «عبدالله گنجی»، مدیر مسئول روزنامه جوان، با انتقاد از عزت‌الله ضرغامی در کانال تلگرامی خود نوشت: «شأن حقوقی رئیس‌جمهور (هر‌کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیردست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دو به دو تا مرز شکستن او پیش‌رفت، اشتباه است. نگوئیم این روحانی با آن مواضع حقش است. شأن حقوقی ارجح است. ادبیات فاخر و کوتاه آمدن طرف مقابل معقول‌تر است.»

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، هم هفته گذشته به صورت تلویحی در این باره گفت که احترام اشخاص به خصوص رئیس جمهور در جلسات باید حفظ شود.

پیشنهاد هفته؛ سفر منطقه ای ظریف به عراق و پیشنهاد پیمان عدم تجاوز

«محمد‌جواد ظریف»، وزیر امور خارجه، بعد از سفر به چهار کشور آسیایی (ترکمنستان، هند، ژاپن و چین) با توقفی یک‌روزه در تهران، به پاکستان رفت و بعد‌ از‌ آن به عراق سفر کرد. ظریف در این سفر با مقامات این کشور دیدار کرده و علاوه بر رایزنی درباره مسائل دوجانبه پیشنهادی را ارائه کرد به نام «پیمان عدم تجاوز».

وزیر امور خارجه در این باره در توییتر خود نوشت: «در عراق حضور دارم. دیدارهایی مهم و سازنده با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی برگزار کردم و پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز را پیشنهاد کردم.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران این پیشنهاد را در جهت حفظ ثبات در منطقه توصیف کرد.

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، نیز روز دوشنبه در یک نشست خبری از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان، برای امضای معاهده «عدم تجاوز» به کشورهای همسایه گفت: «موافقت بر مسئله تعرض‌نکردن به یکدیگر می‌تواند نخستین گام برای خاموش‌کردن آتش تنش‌ها باشد و به نظر ما این نوع برنامه درست است.»

بازنده هفته؛ صداوسیما

اخیرا یک مداح در تلویزیون به سه خلیفه اول مسلمانان و همچنین عایشه، همسر پیامبر اسلام دشنام داد. پس از آن شبکه پنج با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ «متأسفانه یک مداح برخلاف سیاست‌های وحدت‌آفرین رسانه ملی عمل کرده که این رفتار به‌هیچ‌وجه مورد تأیید شبکه نبوده و شبکه پنج سیما ضمن محکوم کردن آن از همه برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهی می‌کند. همچنین برخورد قاطع با تمامی افرادی که در این اتفاق نقش داشته‌اند، حتماً صورت می‌گیرد.»

«جلیل رحیمی جهان‌آبادی»، عضو فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس، ضمن انتقاد از توهین به مقدسات اهل سنت در صداوسیما گفت: «این نهاد به‌رغم استفاده از پول نفت و مالیات، تیشه به ریشه وحدت مسلمانان می زند.»

پس از شدت گرفتن انتقادات، «مرتضی میرباقری»، معاون صداوسیما، از صحبت‌های قدمی در پخش زنده اظهار تاسف کرده و گفته بود آنچه اتفاق افتاده «خارج از اراده مدیران شبکه» بوده است.

میرباقری با عذرخواهی از برادران و خواهران و علمای بزرگوار اهل‌سنت اعلام کرده بود که مدیر، تهیه‌کننده و ناظر برنامه اخراج و نیز مدیر شبکه پنج سیما به‌دلیل این کوتاهی توبیخ شده است.

این اظهارت با واکنش تند برخی مقامات سیاسی و همچنین نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس، مواجه شد. «جلال محمودزاده»، عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا از ارسال نامه اعتراضی به مقام معظم رهبری خبر داد.

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، هم از احضار این مداح خبر داد و پس از آن برخی رسانه‌ها خبر از آزادی این مداح با قید وثیقه دادند تا روند بررسی پرونده ادامه داشته باشد.

در نهایت با دستور «علی عسگری»، رئیس سازمان صداوسیما، مدیر شبکه 5 اخراج و جایگزین او تعیین شد.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز