رئیس مجلس در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های نمازجمعه تهران در روز قدس:

تفکر فلسفی آمریکا، منفعت‌گرایانه است/ طرح معامله بزرگ قرن مرموز است

۱۳۹۸/۰۳/۱۰ - ۱۴:۱۴:۳۰
کد خبر: ۸۵۲۷۷۹
تفکر فلسفی آمریکا، منفعت‌گرایانه است/ طرح معامله بزرگ قرن مرموز است
رئیس مجلس شورای اسلامی با مرموز و سربسته خواندن طرح معامله بزرگ قرن که از سوی آمریکا مطرح شده است، گفت: همین اسم معامله نشان دهنده روحیه دلال مآبی آنها بوده که زمانی که پای شرافت یک ملت و غیرت مذهبی یک امت در میان است، واژه معامله را به کار می برند که فضاحت بار بوده و نشان دهنده پوچ بودن آن است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز پس از حضور در خیل عظیم راهپیمایان روز جهانی قدس در تهران به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه در دانشگاه تهران گفت: از رسول خدا(ص) نقل است که فرمودند اول ماه رمضان برکت، میانه آن مغفرت و پایانش برائت از جهنم و ورود به جنت الهی است و امروز نمازگزاران عزیز و راهپیمایان گرامی روز قدس در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان هستند و ان شاءالله مشمول ویژگی برائت از جهنم و ورود به جنت الهی شده اند به خصوص که شب های قدر را درک کرده اند که در قرآن کریم آمده برتر از هزار ماه است و در روایات آمده که فرشتگان الهی در شب های قدر در مجالس مؤمنان حضور یافته، به آنها سلام کرده و به دعاهای آنها آمین می گویند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این نکات نشان دهنده منزلت روزها و شب هایی است که مؤمنان در این ایام درک کرده و کراراً شما به این نکته توجه کرده اید و در کتب ادعیه هم آمده که پیامبر(ص) فرمودند ای مردم! این ماه را قدر بدانید که ماه برکت، رحمت و مغفرت بوده و با فضیلت ترین ماه ها است. روزها، شب ها و ساعات آن افضل ماه های دیگر بوده و نفس کشیدن شما تسبیح، خواب شما عبادت و دعاهایتان مستجاب است و درهای بهشت در این ماه باز و دست شیاطین بسته است.

وی در ادامه درباره خصوصیات این ماه که این همه فضیلت برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: علت آن در حدیث معراج است که آمده خداوند فرمود ای احمد! بدان که روزه گرسنگی و سکوت را به ارث می گذارد و سکوت حکمت را به ارمغان می آورد و حکمت معرفت را و معرفت یقین را به انسان ها می دهد و چون بنده به مقام یقین برسد باکی ندارد که روزه داریش چگونه می گذرد، به سختی یا به آسایش؛ این مقام همان مقام رضا است که آن کس که به این مقام دست یابد سه خصلت می یابد یک شُکری که همراه با علم و معرفت باشد، دوم ذکری که نسیان و فراموشی در آن نیست و سوم محبتی که خالص برای خالق باشد لذا امیدوارم این مقامات معنوی نصیب همه ملت عزیز و روزه داران گرامی شده باشد.

لاریجانی در ادامه درباره نامگذاری روز قدس یادآور شد: از 16 مرداد 58 که رهبر کبیر انقلاب، آن پیر روشن ضمیر جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس نام نهاد تا کنون 39 بار ملت ایران و همه آزادی خواهان به صحنه آمده و از مردم مظلوم و شجاع فلسطین و از هویت اسلامی قدس شریف دفاع کردند و این ابتکار امام(ره) بی تردید یک ابداع متفکرانه بود که باعث شد شعله های محبت مردم و مسلمانان نسبت به قدس شریف همچنان با حرارت وجود داشته باشد و جلوی توطئه ها را بگیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه در طول این مدت حوادث گوناگونی در زمینه های مختلف پیرامون موضوع فلسطین را شاهد بودیم، عنوان کرد: امسال قدری شرایط متفاوت است که یک به خاطر توطئه های پیچیده تری است که آمریکا و دنباله های آن در منطقه دنبال می کنند، یکی شفافیت صحنه نسبت به گذشته و سوم اینکه جبهه مقاومت از وجه قوی تری برخوردار شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط به  نحوی است که توطئه علیه مسلمانان پیچیده تر شده است، عنوان کرد: رفتار آمریکایی ها علیه فلسطینیان و مسلمانان بسیار گستاخ تر از گذشته شده و بی پرده است؛ برای نمونه اقدام آمریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس است که با سروصدا انجام داد و توهین به همه مسلمانان بود چرا که قدس شریف قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر(ص) بوده و مکان بسیار مقدسی است و موضوعی نیست که مربوط به یک ملت باشد.

لاریجانی ادامه داد: امام راحل(ره) فرمودند مسأله قدس مربوط به یک زمان یا ملت خاص نیست بلکه به همه انسان های موحد از گذشته تا آینده مربوط است و برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برای تمام دوران ها است اما آمریکا علیرغم تمام توافقات بین المللی این اقدام را انجام داد که البته اکثر کشورهای دنیا این اقدام را محکوم کرده و به آن محل نگذاشتند اما نفس اقدام آمریکا دلالت بر قصد توطئه آمیز آنها نسبت به کل اسلام دارد که می خواهند نمادهای اصلی اسلامی را پاک کنند.

رئیس قوه مقننه درادامه با بیان اینکه یک کشور از آن سوی دنیا سرزمین کشور دیگری یعنی جولان را به رژیم صهیونیستی هبه کرده است، ابراز داشت: این اقدام اقدامی ماجراجویانه و مسخره بود که کشوری از جای دیگری ملک کشور دیگری را به رژیم اسرائیل می بخشد در حالی که خود آنها سرزمین های فلسطین را غصب کرده اند پس این چه جایزه ای است که به آنها می دهید؟ همچنین این اقدام روحیه سبکسری و روحیه دلال مآبی سردمداران آمریکایی را نشان می دهد که البته از جانب اکثر کشورها پذیرفته نشد اما عمق کینه آنها نسبت به مسلمانان را نشان داد.

وی ادامه داد: اکنون نیز مدتی است طرحی مرموز و سربسته ای به عنوان معامله بزرگ قرن را مطرح کرده اند با این ادعا که مشکل فلسطین را برای همیشه حل خواهیم کرد اما همین اسم معامله نشان دهنده روحیه دلال مآبی است که وقتی پای شرافت یک ملت و غیرت مذهبی یک امت در میان است، واژه معامله را به کار می برند که فضاحت بار بوده و نشان دهنده پوچ بودن آن است.

لاریجانی در ادامه تفکر فلسفی آمریکا را یک فلسفه منفعت گرایانه دانست و افزود: برای این تفکر عدالت، شرف، غیرت، انصاف و وفای به عهد زمانی معنا دارد که برای آنها منفعتی داشته باشد و اینکه سردمداران آمریکا هر معاهده ای را زیر پا می گذارند مثل قرارداد تجاری با اروپا توافق با ایران، چین و روسیه به زیربنای فکری آنها باز می گردد که رفتار مخربی برای دنیا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای چندین بار فرمودند تمدن آمریکایی زوال پذیر است به این جهت که ریشه های این تمدن ناهنجاری بین المللی را باعث می شود چنانچه وزیر خارجه امریکا باکی نداشت که بگوید داعش را به وجود آوردیم اما بعد می گویند با آنها مبارزه می کنیم چرا که زمانی تصور می کردند با ایجاد این گروه کشورهای منطقه را درگیر بحران امنیتی کرده و زیرساخت آنها را از بین می برند.

وی در ادامه درباره طراح طرح معامله قرن توضیح داد: داماد ترامپ که یک جوان یهودی تاجر و مسئول این طرح است. ترامپ اعلام کرد داماد من عاشق اسرائیل است بعد این فرد مسئول حل یک معضل می شود که سال ها ست درگیری سر آن است حداقل روسای جمهور سابق آمریکا در معاهده کمپ دیوید و اسلو یک قیافه بی طرفانه می گرفتند اما اینها نه لذا بزرگان منطقه نگران این رفتار آمریکا هستند حتی اگر جرأت نکنند علنی بگویند. آنها تصور می کنند این جوانک آمده تا جنگی در منطقه راه بیاندازد و برود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ابعاد این طرح روشن نبوده و در سطح رسانه ها و برخی مقامات نظراتی داده اند، اظهار داشت: در این طرح حذف همیشگی بازگشت 6 میلیون آواره فلسطین به سرزمین خود را آورده اند و برای تحقق آن معامله مادی را سامان داده اند که پول آن از جیب همین کشورهای بدبخت پولدار حاشیه خلیج فارس در می آورند و به کشورهای آواره پذیر می دهند تا این افراد را تبعه خود کنند و یا می گویند قدس شریف که قبله اول مسلمین است برای همیشه پایتخت اسرایئل باشد و یک دهکده ابودیس را برای مرکزیت فلسطین قرار دهند که خیلی دورتر از سرزمین های 1967 است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: حقیقت امر این است که این طرح وضع روشنی نداشته و دلالت هایی وجود دارد که کنفرانس بحرین که به عنوان کارگاهی برای جنبه اقتصادی این طرح در نظر گرفته شده که البته افتضاحی برای یک کشور اسلامی است، زمینه دلالی را ایجاد می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه جهت گیری کلی را از خلال اقدامات آمریکا به خاطر طرح های مختلف سازش در گذشته می توان یافت، عنوان کرد: راهبرد آمریکایی ها در این شرایط نسبت به تحولات منطقه مشخص است که راهبرد آنها تحقیر مسلمانان و در مضیقه قرار دادن کشورهای اسلامی است که در فلسطین، عراق و ایران هر کدام به نحوی دنبال می کنند تا اموال و منابع آنها را به دست بیاورند لذا اگر راهبرد آمریکا این است بنابراین پاسخی که کشورهای اسلامی می دهند باید در همین سطح باشد و نمی توانند با چند اقدام تاکتیکی جواب یک راهبرد دشمنانه را بدهند بلکه باید طراحی یک راهبرد هم سنگ یا قوی تر را داشته باشند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی در منطقه وضعیت نسبت به گذشته شفاف تر شده است، گفت: افراد فعال در صحنه مشخص هستند البته باعث تأسف است که برخی کشورهای اسلامی موضعشان روشن شد که طرف اسرائیل هستند اما از طرفی خوب است که شفاف شد. از حدود 70 سال پیش درگیری هایی در خاورمیانه در سال های 1948، 1956 و 1967 رخ داد که غالبا با ناکامی همراه بود و ساماندهی طرح های سازش هم ناکام بود چرا که بی صداقتی رهبران کشورهای عربی صورت گرفت.

وی یادآور شد: انور سادات رئیس جمهور وقت مصر با جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا و مناخیم بگین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی قراردادی در کمپ دیوید امضا کرد که این مسیر به سمت کسانی رفت که اهل سازش با اسرائیل هستند اما نقش برخی کشورها روشن نبود چرا که در پشت صحنه از رژیم اسرائیل حمایت می کردند و در مقابل از حمایت از فلسطین دم می زدند که این ها روشن شد لذا عربستانی ها هم پول دادند و هم آبروی سیاسی خود را زیر این طرح قلابی آمریکا له کردند.

لاریجانی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه اگر در جنگ 33 روزه لبنان، سعودی ها پشت صحنه اطلاعات می دادند و علنی نمی کردند اما امروز شفاف با وزرای اسرائیل جلسه گذاشته و تصمیم گیری می کنند، اظهار داشت: سعودی ها دلال صهیونیست ها شدند و این اقدامی خائنانه است اما برای مقابله با توطئه آمریکایی-صهیونیستی این شفافیت به نفع مقاومت بوده که صف کشورهای منافق از دیگران جدا شد و افکار عمومی مسلمانان آنها را بهتر می شناسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درادامه با اشاره به اینکه کشوری که حاضر است صدها میلیون دلار سلاح بخرد و بر سر ملت مظلوم یمن برسد، قطعا حاضر است پول در راستای این طرح نیز به آمریکا بدهد تا ترامپ و داماد یهودی اش سیاست های خود را اجرا کنند، بیان داشت: بعد از اینکه صدها میلیارد اموال مردم مسلمان عربستان را به ترامپ هدیه داد، رئیس جمهور آمریکا به آنها گفت اینها مثل گاو شیرده هستند و اگر دو هفته دست خود را از پشت آنها برداریم از بین می روند اما حکام سعودی به جای اینکه در مقابل این سخنان سخیف به خود بیایند و اعتراض کنند، ده ها نفر از همکاران متعهد به خود را گردن زدند که این چهره ای از حکام کلنگی ساخته که با پول پخش کردن حیاتی برای خود ساخته اند که امتداد ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه توانمندی جبهه مقاومت در دو دهه اخیر چهره منطقه را تغییر داده است، اظهار داشت: در جنگ های 1348 تا 1973 دولت های عربی علیه اسرائیل هم پیمان می شدند اما چون به کشورهای بزرگ تکیه داشتند موفق نمی شدند چرا که منافع آنها یکی نبود و دولت ها از نظر صداقت با هم با وفا نبودند اما در دو دهه اخیر جریان مقاومت در منطقه جریان عمیق مجاهد و پر انرژی شده که خیلی بیشتر از دولت ها توانمندی مقاومت در برابر جریان های مخرب منطقه را دارد و اگر قدرت آنها نبود اسرائیل در جنگ 33 روزه شکست نمی خورد.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: در زمان جنگ 33 روزه آتش بسی ایجاد شد که در خلال آن سفری به اروپا داشتم در آنجا یکی از دوستان اسرائیل گفت اولمرت این روزها یک جنازه سیاسی است و این نتیجه مقاومت است از این رو اگر مقاومت نبود تروریست های وحشی داعش در عراق و انواع تروریست ها در سوریه سرکوب نمی شدند؛ حالا آمریکایی ها هر طرحی بدهند و برخی کشورهای پست در منطقه از پشت به فلسطین خنجر بزنند، تا زمانی که جبهه مقاومت در منطقه باشد به قدرت خدا آنها کف روی آب هستند. مقاومت از نظر تجهیزات و گستردگی قابل قیاس با سال های گذشته نیست که این نکته امیدوار کننده است و همین امر دشمن را دستپاچه کرده که با ناپختگی طرح مفتضح قرن را بدهند.

رئیس قوه مقننه درادامه درباره خروج آمریکا از برجام و اعلام تمایل برای مذاکره با ایران بیان داشت: آنها می گویند توافق هسته ای را قبول ندارند و از آن خارج شدند با این حال هر روز سر خود را از پنجره اتاق خواب بیرون می کنند می گویند می خواهیم مذاکره کنیم. می گوییم درباره چه؟ می گویند درباره منطقه، موشکی و هسته ای. مذاکره درباره هسته ای انجام شد و توافق صورت گرفت و شورای امنیت بر آن صحه گذاشت لذا مذاکره مجدد چه معنا دارد و این چه مذاکره ای است که اول تحریم می گذارید بعد می گویید مذاکره؟

وی ادامه داد: آنقدر کشورهای منطقه خود را نسبت به قداره بندهای سیاسی خاضع نشان داده اند که آنها فکر می کنند می توانند ملت ایران را مجاب کنند. ملت ایران ریشه دار بوده و از رهبری هوشمند برخوردار است پس بساط فریبکاری خود را جمع کنید چرا که با تکرار مذاکره ما مجاب به صداقت شما نمی شویم. چه مذاکره ای؟ مثل این می ماند یک مشت دزد اموال خانه ای را بگیرند بعد در بزنند بگویند آمده ایم مذاکره کنیم. اگر می خواهید مذاکره کنید اموال را پس بدهید بروید.

لاریجانی اضافه کرد: برخی می گویند این واقعیت منطقه است در حالی که زور است پس مذاکره نیست. باید با زور دزد را گرفت نه با مذاکره. باید خودمان قوی شویم اینکه روی مسأله دفاعی کشور مذاکره نمی کنیم چون راهی غیر از این وجود ندارد. همانطور که رهبری معظم فرمودند اقدامات متقابل علیه ستم آمریکا در حوزه هسته ای آغاز شده و مستمرا ادامه می یابد تا سرعقل بیایند همچنین درباره برد موشکی هم مذاکره نمی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آنها می خواهند عامل ثبات منطقه که مقاومت است را سست کنند تا کسی جلودار توطئه های آمریکایی-اسرائیلی در منطقه نباشد، اظهار داشت: آنها غافل از این هستند که جریان مقاومت یک حرکت زاینده و رو به جلو بوده و هیچ کس نمی تواند جلوی این بیداری را بگیرد و هرچه آمریکایی ها طرح های قلابی صلح بدهند و نیروهای خود را در منطقه گسترده تر کنند این جریان مقاومت وسیع تر و آماده تر می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها هنوز علت ناتوانی خود در منطقه را درک نکرده اند، ابراز داشت: آنها در افغانستان و عراق موفق نبودند و اگر عقل داشته باشند به ریشه این نکته پی می برند که حضور هرچه بیشتر آنها در منطقه عامل توسعه جریان مقاومت است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه با تجربیات مختلف در گذشته در حوزه صلح و سازش، دو مسیر بیشتر در پیش رو حل موضوع فلسطین وجود ندارد، اظهار داشت: اول اینکه مثل گذشته آمریکایی ها دنبال طرح های سرگرم کننده برای پایمال کردن حقوق فلسطینیان باشند که در مقابل این روش فقط مقاومت وجود دارد چرا که همه طرح های صلح دروغین بوده است که البته نتیجه تقویت مقاومت برای اسرائیل بسیار دردناک خواهد بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: مسیر دیگر راه حل سیاسی-دموکراتیک است که رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر مطرح کرده اند و آن مبتنی بر اسناد بین المللی بوده و تنها راه برای حل مشکل تاریخی فلسطین است که باید برای آن همه پرسی برای آینده فلسطین برگزار شود که برای آن نیز باید آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خود بازگردند تا با برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان این همه پرسی صورت گیرد.

وی افزود: سوم تشکیل نظام سیاسی منتخب اکثریت بر اساس همه پرسی و چهارم تصمیم گیری برای ساکنین غیربومی است لذا عجیب است که می گویند مبنای اقدام ما همه پرسی و رأی مردم است اما برای فلسطین این موضوع را بر نمی تابند.

لاریجانی ادامه داد: برداشت از حرف های متناقض امروز آمریکایی ها، که روزی ملت ایران را تروریست می خوانند و روزی دم از مذاکره و دوستی با ملت ایران می زنند این است که بزرگی ملت ایران را نشناخته اند آنها بعد از تحریم ها تصور می کردند کاری از پیش می برند اما امروز مردم و مسئولان یکصدا هستند که باید در حوزه اقتصادی به خود اتکا کنیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه مسأله مسکن بسیار گران شده و باید برای آن علاج پیدا شود، تأکید کرد: زمین باید از بورس بازی درآید که تصمیم مهمی در این زمینه گرفته شده که در شهرک های بزرگ و روستاها زمین برای زوج هایی که ازدواج می کنند با قیمت بسیار پایین منطقه ای قرار دهند و یک میلیون ساختمان در آنها ساخته شود. رسانه ها این موضوع را به اطلاع مردم برسانند که جوانان از این طرح استفاده کنند که هم وام تسهیلات مسکن داده می شود و هم زمین ارزان قیمت که صاحب خانه شوند.

وی افزود: یکی از مسائل مهم که مقام معظم رهبری اعلام کردند راه معقول و سنجیده ای است که به درون اقتصاد توجه کرده و خلاءها جبران شود همچنین در زنجیره تولید نقاط مغفول را باید از بین برده و کارآفرینی ایجاد کنیم. اگر رویکرد دولت به سمت داخل باشد می تواند ظرفیت بزرگی ایجاد کند پس برای شکستن تحریم ها باید روی پای خود بایستیم به خصوص در حوزه کالاهای اساسی که دلالی در آن است البته راه حلی در حال ایجاد است که دست دلالان قطع شود و فشارهای بیرونی نتواند به مردم فشار بیاورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در شرایط فعلی بیش از گذشته انسجام درونی و وحدت درونی کشور ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: باید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برای مقابله با جریان آمریکایی و شکست هجوم آنها برای محاصره ایران، وحدت درونی داشته باشیم.

نظر شما