یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

حجم مشارکت در نشست مکه بسیار پایین بوده است/ ورود پادشاه اردن به مکه با لباس احرام تودهنی به پادشاه و ولیعهد عربستان است/ اقدام «محمود عباس» تاسف بار است

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۵:۰۵:۵۴
کد خبر: ۸۵۲۸۵۷
حجم مشارکت در نشست مکه بسیار پایین بوده است/ ورود پادشاه اردن به مکه با لباس احرام تودهنی به پادشاه و ولیعهد عربستان است/ اقدام «محمود عباس» تاسف بار است
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مشارکت محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در نشست مکه تاسف‌آور است.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص نشست مکه و اهداف آن گفت: نشست مکه آن هم در روز جهانی قدس، هدف کاملا مشخصی دارد و آن تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم روز جهانی قدس در سراسر جهان است. حجم مشارکت در نشست مکه بسیار پایین بوده است؛ از 22 رهبر جهان عرب تنها 8 رئیس‌جمهور و پادشاه در این نشست شرکت کردند و این نشان می‌دهد که علیرغم هزینه‌های سنگین مالی و پرداخت رشوه‌های کلان به برخی از کشورهای عربی برای شرکت در نشست مکه در سطح بالا، خوشبختانه عربستان با شکست مواجه شد.

وی در خصوص خروجی این نشست اظهار داشت: خروجی این نشست بسیار کم‌رنگ و غیرقابل توجه است. تنها یک بیانیه از سوی سران عرب که در این نشست شرکت کردند، صادر شد و ایران را محکوم کردند. از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که هدف عربستان، انزوای ایران و تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم روز جهانی قدس از طریق دعوت سران عرب به نشستی فوق‌العاده است.

 هانی‎‌زاده سیاست‌های عربستان را شکست‌خورده قلمداد کرد و گفت: سیاست‌های عربستان در طول سال‌های گذشته، در یمن، قطر، سوریه، لبنان و عراق با شکست مواجه شده است؛ الان هم سعی می‌کند که آمریکا را به حمله نظامی علیه ایران تحریک کند، این سیاست هم با شکست مواجه شد.

وی افزود: در شرایطی که آمریکایی‌ها در برابر ایران عقب‌نشینی کرده‌اند، عربستان سعودی با جمع کردن برخی از سران کشورهای عربی آن هم با پرداخت رشوه، سعی کرده است که یک اجماع عربی علیه ایران انجام بدهد. گفته می‌شود که به هر کشور عربی یک میلیارد دلار بابت مشارکت بالا در نشست مکه پرداخت شده‌است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به مفهوم زیرکانه این نشست اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات جهان عرب و اختلافاتی که در لیبی، الجزایر، سودان و تونس وجود دارد، هدف عربستان بهره‌برداری سیاسی، انزوای ایران و قرار دادن ایران به عنوان دشمن اول اعراب به جای اسرائیل است. عربستان می‌خواهد که از طریق جریان‌سازی علیه ایران حاشیه امنی برای اسرائیل ایجاد بکند. به نظر می‌رسد که مفهوم بسیار زیرکانه‌ای در برپایی نشست مکه نهفته است.

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که انتخاب شهر مکه برای این نشست‌ها به لحاظ نشانه‌شناسی حاوی چه محتوایی است، گفت: مکه یک شهر کاملا مذهبی و مورد توجه مسلمانان است. عربستان سعودی سعی می‌کند با برگزاری این نشست‌ها در مکه، مشروعیت اسلامی_عربی به این نشست‌ها بدهد.

وی در تشریح ورود پادشاه اردن به مکه با لباس احرام، بیان کرد: پادشاه اردن با لباس احرام از هواپیمای شخصی خود پیاده شد و مستیما به زیارت کعبه رفت. تعبیر زیبای کنش او این است که پادشاه اردن می‌خواهد وانمود کند که برای انجام مناسک حج عمره به مکه آمده و اشتیاق چندانی برای شرکت در نشست مکه ندارد. این توهینی بزرگ برای عربستان است. وی نشان داد که هدفش به جا آوردن حج عمره است نه شرکت در نشست مکه. این هم به عنوان یک تودهنی به پادشاه عربستان و ولیعهد عربستان تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، بیانیه وزارت خارجه کشور را عکس‌العملی مناسب و مکفی دانست و گفت: وزارت خارجه بیانیه‌ای صادر کرد و تلاش‌های عربستان برای اجماع‌سازی عربی علیه ایران را محکوم کرد. واکنش ایران در حد این بیانیه کفایت می‌کند چرا که نشست سران عرب خیلی تاثیرگذار نیست.

وی افزود: به دلیل اینکه وضعیت فلسطین مناسب نیست و اسرائیل سعی می‌کند معامله قرن را پیش ببرد و وجود اختلافات دیگر  در حال حاضر جهان عرب در وضعیتی نیست که بتواند علیه ایران موضع‌گیری کند.

حسن هانی‌زاده در خصوص مذاکره عربستان و ایران اظهار داشت: حجم و جایگاه عربستان در حدی نیست که ایران بخواهد با این کشور مذاکره بکند. عربستان سعودی یک کشور منزوی است. به لحاظ سیاسی، امنیتی و نظامی با شکست مواجه شده‌است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، اقدامات عربستان را نمایش مضحک و نخ‌نما شده تلقی کرد و گفت: در جریان نشست مکه، عربستان آهن پاره‌هایی را به نمایش گذاشت و مدعی شد که آنها پهبادها و موشک‌های ساخت ایران است. از این طریق قصد دارند در اذهان عمومی جا بیندازند که ایران، امنیت عربستان را تهدید می‌کند. این نمایش‌ها مضحک و نخ نما شده است و نتیجه معکوس خواهد داشت. زیرا مشخص شده که عربستان سعودی به دنبال مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی و اجرایی کردن طرح معامله قرن هست.

وی حضور محمودعباس در این نشست را تاسف‌بار خواند و اظهار داشت: مشارکت محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست تاسف‌آور است. این در حالی است که در تمام شهرهای ایران علیه سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در روز جهانی قدس راهپیمایی می‌کنند و محمودعباس به جای تشکر از ملت ایران در نشست مکه شرکت کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز