دیپلمات پیشین ایران:

ژاپن به‌دلیل تحریم‌های ایران متضرر شده است/ در صورت جنگ میان ایران و آمریکا زیربنای اقتصادی خاورمیانه نابود خواهد شد

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۵:۱۷:۳۲
کد خبر: ۸۵۳۲۱۸
ژاپن به‌دلیل تحریم‌های ایران متضرر شده است/ در صورت جنگ میان ایران و آمریکا زیربنای اقتصادی خاورمیانه نابود خواهد شد
دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا مایل نیست که فروش نفت در انحصار اعراب باشد چون با فروش نفت بر ثروت و قدرت اعراب اضافه خواهد شد .

«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین و کارشناس مسایل بین‌الملل، درباره دیدار اخیر رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر ژاپن و سفر «شینزو آبه» به ایران به خبرنگار سیاسی برنا، گفت: در 40 سال گذشته خصومت بین ایران و آمریکا عوارض متعددی را بر کشورهای مختلف از جمله ژاپن گذاشته است. ژاپن کشوری فاقد انرژی است که تولیداتش بیشتر از نیاز داخلی آن است. کشور ژاپن مجبور است، نیازهای خود را از بازارهای خارجی تامین کند. دستیابی ژاپن به بازارهای خارجی با وجود رقبایی مثل چین، هند و برزیل بسیار مشکل شده است.

وی افزود: خاورمیانه سرزمین ثروتمندی است که منابع عظیم انرژی در آن وجود دارد. بازارهایی مثل ژاپن از لحاظ واردات انرژی و صادرات کالا و اجناس وابستگی خاصی به منطقه خاورمیانه دارند. ژاپن تابع آمریکا بوده و در اثر تحریم‌هایی که ایران از جانب آمریکا شده و عدم ورود کالاهای ژاپنی و خرید نفت از ایران، تجارت ژاپن بسیار متضرر شده است. در دیدار اخیر رئیس‌جمهور آمریکا با نخست وزیر ژاپن حتما گلایه‌گذاری شده است که چه کسی جوابگوی ضررهای وارد شده به تجارت ما است. ما تمایل داریم که در منطقه خاورمیانه آرامش و ثبات باشد. اگر جنگی بین ایران و آمریکا ایجاد شود تنها بازارهای ایران از بین نخواهند رفت بلکه همه زیربنای اقتصادی خاورمیانه درگیر جنگ خطرناکی خواهند بود. ژاپن علاقه‌ای به دوستی با ایران ندارد ولی به بازارهای ایران متمایل است.

وی با اشاره وضعیت ژاپن اظهار کرد: ژاپن خواهان یک وضعیت پایدار و عاری از جنگ و درگیری در منطقه است. این کشور بر این باور است که توسعه اقتصادی وسیله قدرتمند شدن خواهد بود و به این نکته توجه دارد که خودش را متکی به نفت عراق و بازار فروش کشورهای عربی که به جاهای مختلفی متصل هستند، نکند. ژاپن معتقد است که باید تعادل و توازنی را بین واردات مواد اولیه و انرژی در خاورمیانه درمورد کالاهای خود انجام دهد.

این دیپلمات پیشین بیان کرد: آمریکا حامی کشور عربستان و کشورهای عربی است که با ایران درگیر هستند. در عین حال می‌داند، ایران حامی اصلی برخی گروه‌ها در فلسطین است که خواهان نابودی اسرائیل  هستند. ذی نفع درجه یک مردم فلسطین هستند که دولت اصلی آنها خواهان یک نوع نظام دولتی و آرامش بیشتر است. سایر کشورهای عربی هم چندین بار جنگیدن و شکست خوردند و آسیب دیده و مایل هستند، بیشتر به دنبال رفاه و توسعه اقتصادی حرکت کنند اما معلوم نیست در آینده ملت ها چگونه برای دولت های آنها تصمیم گیری کنند. اگر وضعیتی که با انقلاب در ایران رخ داد در عربستان رخ بدهد، معلوم نیست چه اعمالی انجام دهند. این همه کمک ها و این همه همکاری ها و در اختیار گذاشتن سلاح های پیشرفته در خدمت چه کسی خواهد بود؟ آیا همین تسلیحات در جنگ با اسرائیل استفاده خواهد شد؟ این یک موضوع نگران کننده است که آمریکا سعی دارد توازن بین ایران و اعراب بهم نخورد چون صدمات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: آمریکا مایل نیست فروش نفت در انحصار اعراب باشد، چون با فروش نفت بر ثروت اعراب اضافه خواهد شد برای اینکه ابزار دیگری ندارند که قدرت خود را نشان دهند. این عوامل باعث می‌شود ضمن مخاصمه با ایران به این بیاندیشند که شاید تعادل و عقلانیت و همکاری با ایران این تنش‌ها را رام  کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز