عضو کمیسیون صنایع و معاون در مجلس:

قطعات خودرو در ماه‌های آینده به کمک شرکت‌های دانش بنیان تولید خواهد شد/ با افزایش تولید، کنترل دلالان و نظارت شورای رقابت باز هم شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۵:۲۰:۳۳
کد خبر: ۸۵۳۵۹۶
قطعات خودرو در ماه‌های آینده به کمک شرکت‌های دانش بنیان تولید خواهد شد/ با افزایش تولید، کنترل دلالان و نظارت شورای رقابت باز هم شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با افزایش تعداد تولید خودرو، کنترل دلالان و نظارت شورای رقابت و اعمال منطق اقتصادی بر قیمت‌گذاری، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت خودرو در ماه‌های آینده باشیم.

«سیدمهدی مقدسی»، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن، در پاسخ به این سوال که نحوه قیمت‌گذاری در شورای رقابت باید چگونه باشد که بازار خودرو به حالت تعادل بازگردد، به خبرنگار برنا گفت: نوسانات قیمت ارزی از اواخر سال1396 و اوایل سال 1397 باعث شد تا قیمت تمام شده قطعات خودرو افزایش و میزان تولید کاهش پیدا کند، در نتیجه قیمت خودرو افزایش یافت. کاهش تولید در طول سال 97 و ثابت ماندن هزینه خودروسازها از عواملی است که بازار را دست خوش تغییر کرد و جمیع این اقدامات به بالا رفتن قیمت، دامن زد.

وی افزود: در مجلس طرح ساماندهی خودرو مطرح شد. در این طرح مقرر شد قیمت گذاری، براساس قیمت تمام شده محاسبه شود و سود عادله‌ای در نظر گرفته شود. خودروسازان حق ندارند هر قیمتی که به افزایش سود آنها کمک می کند را، در نظر بگیرند.

این عضو کمیسیون صنایع بیان کرد: شورای رقابت قبلا به واسطه مصوبات قبلی، قیمت خودروها را تا زیر 45 میلیون تومان بررسی می‌کرد. شورا وظیفه داشت آنالیز قیمت گذاری را از خودروسازان دریافت و با اصلاحاتی تایید کند و بعد از مدتی نقش شورای رقابت کمتر و مسئله سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده مطرح شد؛ یعنی سازمان حمایت از تولید کننده نقش  شورا را بر عهده گرفت. در این روش خودروسازان 5 درصد از سهم فروش خود را به بازارهای حاشیه‌ای اختصاص دادند و دلالان به این بازار ورود کردند، بعد از مدتی این طرح فقط نقش حمایت از تولید کننده را به خوبی ایفا کرد و حقوق مصرف کننده از بین رفت.

وی افزود: بنابراین اگر خودروسازها هزینه تمام شده را به شورای رقابت بدهند و در آن شورا قیمت گذاری انجام شود، سود عادلانه ای برای تولید کنندگان در نظر گرفته خواهد شد. شورای رقابت می تواند همچون گذشته حتی باوجود خودروهای بالای 45 میلیون تومان به بازار ورود کند و در نتیجه آرامش به بازار، بازگردد.

نماینده مردم اراک در مجلس تاکید کرد: با نظارت شورای رقابت یا سازمان حمایت، قیمت خودرو تمام شده باید منطقی حساب شود، یعنی مردم نباید هزینه تمام شده بی‌ربط به خودروسازان بپردازند؛ به تعبیری خودروسازان نمی‌توانند هر قیمتی را به عنوان قیمت تمام شده اعلام کنند، بلکه بایستی محاسبات‌شان بر پایه یک منطق اقتصادی باشد. همچنین دستگاه‌های تعیین کننده و نظارتی از جمله شورای رقابت و سازمان حمایت باید مراقبت کنند که خودروسازان هزینه های غیر منطقی خودشان را به خریداران و مردم همچون گذشته تحمیل نکنند.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع با وزیر صمت بیان کرد: در جلسه کمیسیون صنایع، وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو استراتژی را اعلام کرد. یکی افزایش تولید خودرو و دیگری منطق اقتصادی بر قیمت‌گذاری بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید وابستگی ارزی بر قطعات کاسته شود. در همین راستا قراردادهایی را برای تامین قطعات و ساخت قطعاتی که از خارج وارد می شود با تعدادی از خودروسازان و شرکت های دانش بنیان زیر نظر معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، بسته شده است. همزمان با کنترل دلالان و جلوگیری از بازار گرمی و ایجاد بازار سیاه توسط آنها می توان بازار را به روال عادی بازگرداند. وزیر صنعت به جای دخالت نظارت کند که تولید خودرو همچون اسفند سال 97 افزایش پیدا کند. البته یک بخشی هم تقاضاهای کاذب بود که افراد به دلیل اینکه از کاهش سرمایه و ارزش پول  خود جلوگیری کنند، روی آوردند به خرید خودرو و باعث افزایش قیمت شدند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: با افزایش تعداد تولید خودرو، کنترل دلالان و نظارت شورای رقابت و اعمال منطق اقتصادی بر قیمت گذاری، می توانیم شاهد کاهش قیمت خودرو در ماه های آینده باشیم. باید نظارت مستمر وجود داشته باشد تا بازار آرامش بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز