وزیر امور خارجه:

اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۹:۰۰:۳۱
کد خبر: ۸۵۵۶۲۹
اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند
وزیر امور خارجه گفت: اروپایی ها در موقعیتی نیستند که از ایران حتی در حوزه هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در حاشیه برنامه ای با عنوان "ماموریت من" در مدرسه علامه حلی در سخنانی گفت: یکی از روزهای خوب زندگی من را رقم زدید. آنچه دیدم امیدآفرین، انرژی بخش و نیروبخش بود؛ که آینده سازان کشور دارای آزاد اندیشی، آینده نگری، اعتماد به نفس هستند و نسبت به مسائل ملی، کشور و اجتماعی دغدغه مندند. آنچه امروز دیدم خط بطلانی است بر این ادعا که نسل جوان کشور نسبت به مسائل کشور بی توجه است.

وی افزود: آنچه امیدبخش است این است که یک دانش آموز نخبه خود را از جامعه جدا نبیند، دغدغه ها و نگرانی های مردم بویژه اقشار آسیب پذیر جامعه را ببیند؛ ما همه بخشی از جامعه ایم و وامدار جامعه ایم. امروز شاهد این درک از سوی دانش آموزان بودم که باید متکی به خودمان باشیم و برای خودمان طراحی کنیم و وابسته به طراحی های دیگران نباشیم؛ در این راه ممکن است خطاهایی هم داشته باشیم ولی نباید مجبور باشیم طراحی های دیگران را اجرا کنیم. شما بعنوان دانش آموز باید در مقام تحلیل گر آزاد اندیش باشید، همه راه حل ها و احتمالات را ببینید.

ظریف با اشاره به حضور آمریکا در منطقه گفت: امروز آمریکا در منطقه در موضع قدرت نیست، در موضع ضعف است. در هیچ یک از حوادث سالهای اخیر در منطقه به اهدافش نرسیده است. اگر حرف از فشار حداکثری می زند از روی استیصال و ناچاری است نه از روی قدرت. آمریکا به دلیل مقاومت مردم ایران و مردم منطقه نتوانسته است به اهداف خود برسد و مردم بودند که نخواستند سیاست های تحمیلی آمریکا را بپذیرند.

همچنین «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در جمع خبرنگاران درباره سفر مقامات خارجی به ایران گفت: سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان و همچنین سفر آقای روحانی به بیشکک و دوشنبه که در آن فرصت دیدار با رهبران این دو کشور را فراهم می آورد، فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران در جهت تبیین سیاست‌های خود، آینده پیش‌رو و همچنین پیدا کردن راه حل برای برخورد با سیاست هایی فراهم می آورد که همه دنیا را هدف قرار داده‌ است.

ظریف تاکید کرد: اروپایی ها در موقعیتی نیستند که از ایران حتی در حوزه هایی که به برجام ربطی ندارد، انتقاد کنند. سیاست های غرب در منطقه ما جز خسارت چیزی نداشته است، برخی کشورها مثل آلمان فروش تسلیحات به عربستان برای بمباران مردم یمن را متوقف کردند اما در مجموع  غرب به رژیم های خودکامه اجازه می دهد که جنایت انجام دهند.

وی بیان کرد: وظیفه‌ای که اروپایی ها و بقیه اعضای برجام دارند این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و اینها باید بگویند تا به حال چقدر این موضوع عادی شده است.در برجام اقدام مهم نیست بلکه نتیجه مهم است. اینکه گفته شود ما تلاش کردیم و نشد، خُب ما هم می توانیم از این به بعد تلاش کنیم و نشود.

وزیر امور خارجه در خصوص ضرب الاجلی که ایران برای اروپایی ها تعیین کرده است، گفت: بحث ضرب الاجل مطرح نیست بلکه بحث برنامه جمهوری اسلامی ایران است. ما برنامه خود را اعلام کردیم و گفتیم در ۶۰ روز اول این اقدام را انجام می‌دهیم و در ۶۰ روز بعدی اقدامات دیگری انجام خواهیم داد و بعد هم برای اقدامات بعدی تصمیم خواهیم گرفت. لذا بحث ضرب‌الاجل نیست و آنها می‌توانند اگر اقدامی انجام می دهند بر اساس وظایف خودشان باشد و ما هم اقدامات خود را یا متوقف می‌کنیم یا به تناسب اقدامات آنها تصمیم گیری خواهیم داشت.

ظریف درباره ادعای برایان هوک مبنی بر فتوشاپ بودن موشک های ایران بیان کرد: سیاست‌های دولت واشنگتن فقط ایران را هدف قرار نداده است بلکه کل کشورهای دنیا هدف قرار گرفته‌اند.

ظریف با بیان اینکه کشورها دیگر خود را از سیاست‌های یک جانبه آمریکا کنار کشیده‌اند به تصمیم چین و روسیه مبنی بر استفاده نکردن از دلار در مبادلات اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون زمان خوبی برای همدلی است و اجازه ندهیم آمریکا سیاست‌های یک طرفه خود را علیه دنیا ادامه دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز