با رأی نمایندگان؛

دهیاری های کل کشور از پرداخت مالیات معاف شدند

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۲:۴۸:۴۰
کد خبر: ۸۵۶۱۷۵
دهیاری های کل کشور از پرداخت مالیات معاف شدند
نمایندگان مجلس با معافیت دهیاری ها از پرداخت مالیات موافقت کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 20 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح بند 3 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم با 191 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن، کلیات و ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی لایحه مذکور؛ یحیی کمالی پور در مخالفت با کلیات آن گفت: در شرایط کنونی بزرگترین چالش قانونگذاری عدم وجود زیرساخت و ابزارهای لازم برای اجرای مصوبات است. حال این سوال مطرح می شود که در حوزه مالیات چه سازوکار مناسبی وجود دارد تا دهیاری ها از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. امروز به چه میزان بر عملکرد شهرداری ها نظارت می شود؟

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی یک پایش آماری در مورد عملکرد دهیاری ها وجود ندارد و مشخص نیست پول دهیاری ها چگونه هزینه شده و در اختیار چه کسانی قرار می گیرد.

همچنین جلال محمودزاده در موافقت با کلیات لایحه اصلاح بند 3 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم گفت: دهیاری ها به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی امروز با کمک های دولتی و مردمی فعالیت می کنند. از طرف دیگر براساس قانون کلیه منابع دهیاری ها از محل عوارض به مصرف همان روستا می رسد و در این میان فرمانداری و بخشداری ها بر عملکرد دهیاری ها نظارت می کنند.

وی ادامه داد: براساس قانون وظایف دهیاری ها مشابه شهرداری ها بوده، حال در قانون شهرداری ها از پرداخت مالیات معاف شده اند اما دهیاری ها باید اقدام به پرداخت مالیات کنند.

در این نشست همچنین علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: آرزوی ما قطعاً کمک به دهیاری هاست، اما لایحه ارائه شده مغایر با بند 1 ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه است، زیرا در آنجا تخفیفات مالیاتی جدید ملغی و متوقف شده است، از این رو باید مسیرهای جدید برای حمایت از دهیاری ها ایجاد شود.

همچنین سیدکاظم دلخوش اباتری اباتری نیز در موافقت با لایحه مربوطه گفت: براساس بند 3 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم برخی دستگاه ها از جمله شهرداری ها، وزارتخانه ها و موسسات دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند. از طرفی دهیاری ها در مناطق روستایی با دستان توانمند مجلس ایجاد شده و امروز این مراکز به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی با شخصیت حقوقی مستقل فعالیت می کنند، از این رو به نظر من دهیاری ها باید کنار شهرداری ها دیده شده و مشمول معافیت های مالیاتی باشند.

در این نشست نادر قاضی پور در مخالفت با لایحه مذکور گفت: من با پیشنهادات مرتبط با لایحه مربوطه مخالف هستم، به ویژه آنکه در پیشنهادات سازمان های وابسته به شهرداری نیز مشمول معافیت های مالیاتی شده اند، این در حالی است که تنها باید دهیاری ها براساس این لایحه مشمول معافیت های مالیاتی شوند.

همچنین حبیب اله دهمرده در موافقت با لایحه اصلاح بند 3 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم گفت: قطعاً روستاها بزرگترین منابع تولیدکننده در کشور هستند اما متاسفانه به دلیل برنامه ریزی اشتباه، این مراکز تولیدکننده به مراکز مصرف کننده تبدیل شده اند. از این رو لایحه مذکور بهانه ای است تا به دهیاری ها و روستاها کمک کنیم.

لازم به ذکر است که در ماده واحده لایحه اصلاح بند 3 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم آمده است؛

در بند 3 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 با اصلاحات بعدی آن، بعد از عبارت "شهرداری ها" عبارت "و دهیاری ها" اضافه و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می شود:

تبصره- اعمال این ماده از زمان تاسیس دهیاری های کشور می باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز