نشست خبری وزرای امور خارجه آلمان و ایران؛

هایکو ماس: نمی‌توانیم در برجام معجزه کنیم اما حمایت می‌کنیم/ ظریف: کشور آغازگر جنگ با ما قطعا پایان دهنده آن نخواهد بود

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۲:۴۶:۳۳
کد خبر: ۸۵۶۲۸۴
هایکو ماس: نمی‌توانیم در برجام معجزه کنیم اما حمایت می‌کنیم/ ظریف:  کشور آغازگر جنگ با ما قطعا پایان دهنده آن نخواهد بود
در نشست خبری وزرای امور خارجه آلمان و و ایران بر پایبندی به برجام و کاهش تنش ها در منطقه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در نشست مشترک خبری با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، ضمن خوشامدگویی به هیأت آلمانی گفت: گفتگوهای بسیار جدی، صریح و نسبتا طولانی داشتیم. هدف مشترک ما حفظ برجام و جلوگیری از کاهش درگیری در منطقه است. اقداماتی که ایالات متحده پس از خروج از برجام انجام داد، هدف قرار دادن ایران است. جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که به تعهدات بین المللی خود پایبند بوده و 15 گزارش آژانس این واقعیت را به رسمیت شناخته است. موظف هستیم از حقوق مردم به میزان پایبندی خود دفاع کنیم که یکی از این حقوق ماده 36 برجام است. اقدامات جدید ایران منطبق با حقوقی بوده که در بند 36 برجام آمده است. ما آمادگی داریم این اقدامات را ادامه دهیم تا طرفین ما اقدامات عملی انجام دهند. همچنین در دیدار با همتای آلمانی درباره مسایل منطقه ای و بین المللی گفتگو کردیم امیدوارم تلاش های دوستان ما در آلمان و سایر شرکای ما در 1+4 برای حفظ برجام به نتیجه برسد. ما برای رسیدن به این خواسته همکاری خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز ضمن تشکر از میزبانی ظریف گفت: بسیار مهم است که گفتگوها در شرایط فعلی ادامه یابد، ما در منطقه ای هستیم که شرایط بسیار حساس و جدی است و افزایش تنش و رسیدن به مراحل نظامی به نفع هیچ کس نیست و باید از آن جلوگیری کنیم.  ما با همه طرفین صحبت کردیم و درعمان، ابوظبی و بغداد هیچ کس خواهان افزایش تنش نبود و این پیام من به ایران است.

ظریف در پاسخ به  خبرنگاری درباره اینکه بسیار از مشکلات ایران ناشی از به رسمیت نشناختن اسراییل است بیان کرد: مشکلات خاورمیانه سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت های بدون حد و مرز ایالات متحده است. مشکل این است که برخلاف همه قواعد و حقوق بین الملل، ایالات متحده، اشغال قدس شریف و بلندای جولان را به رسمیت شناخته است. ایالات متحده تلاش می کند که با جنایت جدید به نام معامله قرن، حقوق مردم فلسطین را زیر پا بگذارد و این مشکل منطقه ماست. نتانیاهو کنار نیروگاه اتمی دیمونا می‌ایستد و می‌گوید باید ایران را نابود کرد. هیچ کس نمی تواند علیه مردم ما کاری انجام دهد مگر اینکه پاسخ قاطع بشنود. ما شروع کننده هیچ جنگی نبوده و نیستیم اما اگر کسی با ما جنگ شروع کند پایان دهنده آن نخواهد بود.

ماس نیز درباره اهمیت اسراییل برای آلمان گفت: اسراییل مسئولیتی است که بر گردن داریم. روسیه، المان و اسراییل وجود دارد و حق موجودیت جزو اصول آلمان است. این درسی است که تاریخ به ما داده و قابل تغییر نیست و این موضوع که در تهران هستیم اصل حقیقت را تغییر نمی دهد.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درباره همکاری شرکت های ایرانی و خارجی گفت: آلمان همچنان از برجام حمایت می کند و ایران هم خواهان دریافت حقوق خود در چارچوب برجام است. خروج ایالات متحده باعث شد که حقوق اقتصادی ایران محقق نشود. ما تلاش می کنیم تا زمینه تجارت و رشد اقتصادی ایران را فراهم کنیم. سعی می کنیم با اینستکس تبادلات خود را ادامه دهیم.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که اروپا و آمریکا خارج از چارچوب برجام خواستار مذاکره با ایران در مورد برنامه موشکی و نقش بی ثبات ایران در منطقه هستند، گفت: در مورد بحث هایی که اروپا و ایالات متحده مطرح می کنند دو نکته وجود دارد ما یک توافقی داریم که ماحصل 12 سال کار دیپلماتیک و دو سال مذاکره فشرده است. سوال اینجاست، آیا توافقات قبلی را اجرا کردند که توقع گفتگو در مورد موضوعات دیگر را دارند. اول باید نشان دهند توافق درباره برجام تأثیری دارد بعد درباره موضوعات دیگر گفتگو کنیم. اما موضوع دوم چه کسی در منطقه بی ثباتی ایجاد می کنیم؟ آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده دفاع کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم، آیا ما هستیم که غیرنظامیان یمن را بمباران می کنیم؟ آیا ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت کردیم؟ آیا ما مناطق اشغالی دیگر را به دیگری مثل قدس و جولان بخشیدیم؟ آیا ما در لیبی و سودان شر به پا کردیم؟ اگر قرار باشد درباره رفتار تنش آمیز صحبت کنیم دیگران باید پاسخ دهند. ضمنا تفاوت دیگری هم داریم ما هفت هزار سال است که در این منطقه هستیم دیگران از کجا آمده اند؟

وزیر خارجه آلمان درباره سفر خود به کشورهای منطقه گفت: من سفری که به منطقه داشتم به این نتیجه رسیدم که کنار تاثیرگذاری از خارج، کشورهای منطقه باید با هم صحبت کنند تا راه حل ایجاد شود. من از این گفتگوها حمایت می کنم ما در جلسه راجع به برجام نیز صحبت کردیم و برخی از اقدامات در هفته های آینده اجرایی خواهد شد اما این در صورتی است که طرفین به تعهدات خود عمل کنند. اتحادیه اروپا از طریق برنامه جدید می خواهد باعث حفظ برجام شود البته گزارش هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می کند برای ما ملاک است و نمی پذیریم یک طرف، تعهدات خود را نصفه  انجام دهد.

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات خود با همتای آلمانی درباره کاهش تنش در منطقه گفت: گفتگوهای خوبی با آقای ماس درباره نحوه کاهش تنش ها داشتیم. گفتگوهای منطقه ای پیشنهاد همیشگی ماست و خوشحالیم که وزیر خارجه آلمان، از این پیشنهاد حمایت می کند. پیشنهاد مجمع گفتگوهای منطقه ای از سوی ایران روی میز است اما هرگونه تنش جدید در منطقه نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است چون ترامپ اعلام کرده شخصا در جنگ اقتصادی با ایران است، تنها راه کاهش تنش در منطقه، توقف تنش اقتصادی است. نمی شود جنگ  اقتصادی علیه مردم در جریان باشد و کسانی که از این جنگ حمایت و یا در جنگ نقش دارند در امان باشند. آلمان و اتحادیه اروپا می توانند در کاهش تنش در منطقه تلاش کنند و ما نیز از کاهش تنش حمایت می کنیم. 

وزیر امور خارجه آلمان در پایان با اشاره به جنگ در سوریه و یمن گفت: در سوریه و یمن جنگ است و اینجا جنگ نیست، تنش در منطقه خطرناک بوده و ممکن است یک اتف5ق زنجیره ای منطقه را از تعادل خارج کند. آلمان عضو شورای امنیت بوده و در آن چارچوب تلاش می کند وقتی که برگردم در استکهلم با وزیر خارجه اردن گفتگوها را ادامه خواهم داد و نتیجه مذاکرات را درباره برجام اعلام خواهم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز