ترامپ به دنبال مذاکره نیست؛

اجرای مرحله جدید «عملیات فریب» علیه ایران

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۴:۲۹:۳۳
کد خبر: ۸۵۶۳۳۵
اجرای مرحله جدید «عملیات فریب» علیه ایران
یاسر صادقی- سردبیر

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در مرحله جدید عملیاتی که علیه کشورمان طراحی شده‌ اعلام کرد آمریکا آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است و پس از این اظهارنظرها، ترامپ هم بر این تصمیم تأکید کرد اما با کمی بررسی متوجه می‌شویم این اعلام آمادگی مرحله جدید «عملیات فریب» آنها برای ضربه زدن به ایران با رمز «عقب‌نشینی» است.

آمریکا از سال 1357 به دنبال تغییر ماهیت نظام و انقلاب ایران بوده و هست و در کنار تغییر ماهیت، نیم نگاهی هم به فروپاشی داشته، به همین دلیل  عملیات‌های مختلفی را طراحی و اجرایی کرده اما تاکنون موفق نبوده است.

یکی از ابزارهای آمریکا در مواجهه با کشورهای مختلف از جمله ایران، اعمال تحریم‌های ظالمانه بوده که در بسیاری از کشورها هم منتج به نتیجه شده است اما در ایران با وجود ایجاد مشکلات فراوان و افزایش فشار بر مردم نتوانسته به نتیجه دلخواه برسد. دولت ترامپ برای اینکه بتواند به هدف دولت‌های مختلف آمریکا یعنی تغییر ماهیت انقلاب ایران و همچنین فروپاشی کشور قدرتمندی به نام ایران برسد، دست به همان روش قدیمی یعنی تحریم زد اما برای  این‌که این بار به نتیجه برسد جنگ روانی را چاشنی آن کرد.

ترامپ بودجه زیادی در کنار تحریم‌ها برای جنگ رسانه‌ای و روانی با ایران اختصاص داده است. او با استفاده و کمک فضای مجازی و رسانه‌های مختلف فارسی زبان که در اختیار داشته و دارد، قبل و بعد از اجرایی کردن تهدیدها سعی می‌کرد آرامش روانی مردم ایران را به هم بریزد تا بتواند با بزرگنمایی، تأثیر  تحریم‌های کم اثر خود را بیشتر کند. او همزمان با مردم ایران، نیم‌نگاهی هم به افکار عمومی جهان داشت و برای آنها هم عملیات تبلیغاتی و رسانه‌ای طراحی کرده بود تا بتواند به اجماع جهانی علیه ایران دست پیدا کند اما دیپلماسی فعال دولت روحانی همواره رشته‌های ترامپ را پنبه کرده است.

ترامپ طی سال گذشته دائما در حال فریب افکار عمومی جهان و مردم ایران بود، غافل از اینکه دستش رو شده است. هر چند برخی همچنان فریب لفاظی‌های ترامپ و توییت‌های گاه و بیگاه او را می‌خورند و حتی پیشنهادات او برای مذاکره و قبول نکردن ایران را فرصت‌سوزی مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. اما ندیدن دروغ‌های ترامپ مانند ندیدن خورشید در روز روشن است! ترامپ ابتدا از برجام خارج شد و سپس تحریم‌های ظالمانه را یکی پس از دیگری اعمال کرد. او با نام دلسوزی برای مردم ایران، مردم را تحریم کرد و حتی اجازه نداد داروهای خاص به ایران بیاید. ترامپ در «عملیات فریب»  که طراحی کرده هر بار سعی می‌کند ایران را به مرگ برساند تا به تب راضی کند. اما دیگر دست چدنی آمریکا از زیر دستکش مخملی بیرون زده و نمی‌تواند به راحتی ایرانی‌ها را فریب دهد.

او به راحتی از برجام، که یک توافق بین‌المللی بود، خارج شد و بعد پیشنهاد مذاکره داد، او اگر اهل مذاکره بود قبل از خروج از برجام و در چارچوب آن با ایران وارد مذاکره می‌شد اما فقط تهدید کرد و با تهدید امتیاز می‌خواست.

ترامپ تیم ویژه‌ای برای بستن راه‌های همکاری کشورها و شرکت‌های مختلف با ایران تشکیل داد و بسیاری از آنها را تهدید کرد و مانع همکاری با ایران شد اما همزمان در توییت و سخنرانی‌ها اعلام می‌کرد آماده مذاکره با ایران است.

پمپئو هم که یکی از فرماندهان «عملیات فریب» علیه ایران است در ابتدا 12 پیش شرط برای مذاکره با ایران گذاشت و اکنون در مرحله جدید عملیات، اعلام کرده اگر رفتار ایران متعادل باشد آماده مذاکره بدون پیش شرط هستند اما گفتن «رفتار متعادل» یعنی همان 12 شرط گذشته با ظاهری موجه‌تر، البته حتی اگر این شرط را  هم اعلام نمی‌کرد باز هم مذاکره منتفی بود چون آمریکا چاقویی تیز و سمی دست گرفته و ضربات زیادی هم طی یک سال گذشته به ایران زده و باز با در دست داشتن آن چاقو ایران را به میز مثلا مذاکره دعوت می‌کند. آنها اگر واقعا به دنبال مذاکره با ایران هستند در قدم اول باید به برجام برگردند، در قدم دوم تحریم‌ها را لغو کنند و در مرحله سوم ضرر و زیانی که طی این یک‌سال به ایران وارد کردند را جبران کنند تا اگر مساله‌ای بود، بشود در  چارچوب برجام مذاکره کرد. 

بسیاری می‌گویند اکنون که آمریکا کوتاه آمده ایران هم باید کوتاه بیاید اما این همان نقطه فریب عملیات آمریکایی‌هاست زیرا آنها کوتاه نیامده‌اند و هر روز تحریم جدیدی علیه ایران طراحی و اجرا می‌کنند و فقط رمز این مرحله از «عملیات فریب» آنها «عقب‌نشینی» است و طوری این بازی را انجام داده‌اند که برخی در داخل هم حرکت نمایشی ترامپ و پمپئو را عقب‌نشینی قلمداد کرده‌اند. آمریکا حتی در آستانه سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، تحریم پتروشیمی ایران را اعلام کرد تا ثابت شود کوتاه نمی‌آید و مذاکره‌ای که از آن دم می‌زند، فقط ظاهری زیبا برای گفت‌وگوهایی یک طرفه است. آمریکایی‌ها طی «عملیات فریب» سعی می‌کنند به‌صورت یک‌طرفه از ایران امتیازهای فراوان بگیرند و در نهایت با جنگ روانی و رسانه‌ای از آن به عنوان بده بستان دو طرفه و مذاکره یاد کنند. مذاکره‌ای که نتیجه‌ای جز دادن امتیاز و از بین رفتن عزت و استقلال برای ایران ندارد.

نظر شما