وزیر امور خارجه روسیه:

نشست کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۲۰:۵۱:۰۹
کد خبر: ۸۵۷۰۵۸
نشست کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک در ماه جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، سرگئی لاوروف روز سهشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو خاطرنشان کرد: نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری در سطح مدیران سیاسی (وزارتخانه‌های خارجه) کشورهای عضو برجام برگزار می‌شود.
مقام‌های روس در هفته‌های اخیر بر لزوم برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام برای بررسی آخرین وضعیت پیرامون اجرای این توافق بین المللی تاکید کرده بودند.
وزارت امور خارجه روسیه روز اول خرداد ماه جاری در بیانیه‌ای در این مورد خاطرنشان کرد: ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آشکار است.
در ادامه این بیانیه گفته شد: به دقت اوضاع اجرای برجام را زیر نظر داریم و متوجه اخبار رسانه‌ها شدیم که از آن چنین برداشت می‌شود که تهران چهار بار حجم غنی سازی اورانیوم را که در سایت هسته‌ای نطنز تولید می‌شود افزایش داده است.
**اینتسکس حل کننده مسائل نیست
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ساز و کار مالی با ایران موسوم به اینستکس در شکل کنونی خود حل کننده مسائلی که با خروج آمریکا از برجام بوجود آمده است، نیست.
وی ادامه داد: برخلاف آنچه که توافق کرده بودند همه کشورهایی که با ایران تجارت می‌کنند نمی‌توانند از این ساز و کار استفاده کنند و در شرایط کنونی فقط اعضای اتحادیه اروپا چنین امکانی را دارند.
لاوروف گفت: ثانیاً اینکه بکارگیری این ابزار شامل همه معاملات تجاری نخواهد شد و فقط معامله‌هایی که ماهیت انسانی، درمانی و مواد غذایی دارند و مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شود می‌تواند با آن انجام شود.
وی افزود: بدیهی است که چنین ابزاری نمی‌تواند مسائل مربوط به خروج آمریکا از برجام و مشکلاتی که در نفع بردن ایران از این توافق بروز کرده را حل کند.
لاوروف یاداوری کرد: آمریکا بطور مستقیم اعلام کرده است که اروپا را از استفاده از اینستکس منع می‌کند. ما امیدواریم که نشست کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری برگزار شود و درانجا این موضوع روشن شود که تا چه اندازه‌ای ما می‌توانیم به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه تأیید شده در شورای امنیت عمل کنیم.
**هشدار روسیه درباره منزوی سازی ایران
لاوروف در ادامه سخنانش به جامعه جهانی درباره تلاش‌های برای منزوی سازی ایران و امکان تحقق سناریوی با بکارگیری زور علیه این کشور هشدار داد.
وی افزود: ما فقط خواستار آن هستیم که در این منطقه شرایط آرام تری حاکم شود. باید روابط بین کشورهای منطقه خلیج فارس را بهبود بخشید و آنچه که مربوط به بازیگران خارجی می‌شود از اختلاف افکنی باید پرهیز کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه اختلافات وجود دارد و واقعی هستند، اظهار کرد: اما اینکه اختلافات را می‌خواهند از عرصه سیاسی و ایدئولوژیکی به عرصه نظامی منتقل کنند، نشانه بدی است.
لاوروف گفت: امیدوارم که کشورهای عربی خلیج فارس ماهیت ماجراجویانه درخواست‌ها برای تحقق بخشیدن به انزوای ایران تا برگزاری سناریوی نظامی را درک کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به این نکته اشاره کرد که روسیه همواره خواهان برقراری سیستم امنیت و اعتماد بوده است.
وی ادامه داد: ایده‌های معینی را پیشنهاد می‌کنیم که به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران امکان می‌دهد تماس‌هایی بین خود برقرار کنند و نگرانی‌های متقابل را برطرف کرده و شفافیت در مسائل نظامی و رزمایش‌های نظامی را تأمین کنند.
به گفته لاوروف، این تلاش‌ها باید با حمایت بازیگران خارجی ازجمله اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، پنج عضو دائمی شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی همراه باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز