آمریکا به دنبال تغییر زمین بازی است؛

انفجارهای مشکوک در دریای عمان/ دو سوپر نفتکش منفجر شدند

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۲:۰۲:۰۲
کد خبر: ۸۵۷۶۶۴
انفجارهای مشکوک در دریای عمان/ دو سوپر نفتکش منفجر شدند
هم زمان با سفر شینزو ابه نخست وزیر ژاپن به ایران که رسانه های گروهی غربی تلاش کردند ان را به موضوع میانجیگری ژاپن، میان ایران و امریکا مرتبط نمایند و آبه نیز از ان به اقدامی برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه یاد کرد،خبرهای منتشره حاکی از انفجار دو سوپر تانکر حامل نفت خام در دریای عمان است.این رخداد با توجه به تحولات سیاسی و دیپلماتیک در ۱۰ روز گذشته ازجهات مختلف قابل توجه است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، تناقض‌های گفتاری و رفتاری رییس جمهور امریکا و تیم امنیتی و سیاسی وی در ارتباط با ایران، تقریبا هرگونه ظن و تردید در خصوص عزم جدی امریکا برای تداوم سیاستهای خصمانه علیه ایران را از میان برده است.

نظرسنجی‌های انجام شده در امریکا نشان می دهد که علی رغم اقبال نسبی مردم این کشور به سیاستهای اقتصادی ترامپ، بیش از نیمی از مردم امریکا با رویکردهای وی در سیاست خارجی بویژه اقدامات انجام شده در قبال ایران مخالف هستند که این موصوع تاثیر تعیین کننده ای بر احتمال ناکامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارد
تحلیلگران مسایل راهبردی در داخل امریکا نیز طی هفته گذشته با انتشار مقالات متعدد به این واقعیت اذعان نموده اند که ترامپ صرفا بدنبال مدیریت وضع موجود با هدف تداوم فشار کم هزینه به ایران و کاهش اراده تهران برای استفاده از ابزارهای مقابله ای است.

 دلیل اصلی این رویکرد،تداوم استفاده از منابع مالی عربستان و لابی اسراییل که دشمنان اشتی ناپدیر ایران هستند برای بهبود شرایط اقتصادی امریکا به عنوان تنها دستاورد ترامپ برای موفقیت در انتخابات ۲۰۲۰ است.

سفر هایکوماس وزیر امور خارجه المان و شینزو ابه نخست وزیر ژاپن به ایران و گفتگوی انها با مقامات بلند پایه کشورمان فرصتی را فراهم نمود که مواضع منطقی،مستدل و قانونی جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت افزایش فشار جهانی به امریکا برای دست کشیدن از رفتارهای غیر قانونی و تحریم های فراسرزمینی به انان منتقل شود و اراده ایران برای ایستادگی در قبال زورگوییهای امریکا تبیین گردد.
تاکید ایران بر تداوم راهبرد” مقاومت فعال” در قبال امریکا بخش مهمی از سیاست دوگانه امریکا که بر مبنای فشار_مذاکره طراحی شده است را با چالش جدی مواجه نموده و زمینه برای تداوم بهره گیری از ان به منظور وقت کشی و حفظ وضع موجود را بشدت محدود کرده است.

اگرچه هنوز برای قضاوت نهایی در مورد عوامل حمله به دو نفت کش غول پیکر در دریای عمان قدری زود است و باید بررسیهای بیشتر و دقیق تری صورت بگیرد اما دلایل متعددی وجود دارد که می تواند انگشت اتهام را در این رخداد به سمت شَرّ مطلق در جهان یعنی ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه ای اش متمایل سازد.

تغییر زمین بازی برای توجیه اقدامات غیر قانونی مانند خروج از برجام واعمال تحریم‌های فراسرزمینی علیه ایران در کنار ایجاد زمینه جدید برای جبران ناکامی در پیگیری پرونده فجیره در شورای امنیت از سوی متحدان منطقه ای واشنگتن انگیزه های بسیار مهمی است که می تواند توجیه کننده اقداماتی از این دست باشد.

 

منبع: نور نیوز

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز