سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است/ سودجویان اجازه کاهش قیمت خودرو نمی‌دهند

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۵:۲۲:۴۸
کد خبر: ۸۵۷۹۲۵
خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است/ سودجویان اجازه کاهش قیمت خودرو نمی‌دهند
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تا زمانی‌که خودرو به عنوان یه بازار سرمایه‌ای مورد توجه مردم قرار بگیرد و ثروت مردم به جای بورس و تولید به کالای مصرفی مانند خودرو به این سمت سوق داده شود، قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت.

«سعید باستانی»، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: افزایش قیمت خودرو ناشی از عدم برنامه در بازار سرمایه است. تا زمانی‌که بازار سرمایه که زیرمجموعه دستگاه‌های دولت هستند سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور را تنظیم نکنند، این حرکت بازار سرمایه باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. تا زمانی‌که خودرو به عنوان یک بازار سرمایه‌ای مورد توجه مردم قرار بگیرد و ثروت مردم به جای بورس و تولید به کالای مصرفی مانند خودرو به این سمت سوق داده شود، قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به نقش دلالان در افزایش قیمت‌ها گفت: برای کاهش نقش دلالان باید خودرو به‌صورت عرضه و تقاضا واگذار شود. در چند روز اخیر شاهد کاهش و ثبات قیمت در بازار مصرفی بودیم و دلیل آن هم، سوق دادن سیاست کلی کشور به‌سوی ثبات است. عقب‌نشینی قیمت دلار هم در این ثبات نقش زیادی داشته است.

سخنگوی کمیسیون صنایع  و معادن با مهم دانستن نقش سیاست‌گذاری‌های کلان  ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های کلان در کاهش و ثبات بازار نقش دارند و امیدواریم تداوم داشته باشد. البته این کاهش در تولید نبوده است و باید تلاش کرد که در مرحله تولید هم شاهد کاهش باشیم البته این بخش تابع قیمت دلار و ثبات آن خواهد بود.

وی یکی از دلایل عدم ثبات قیمت خودرو در بازار را عدم وجود حاشیه امن در بازار سرمایه دانست و افزود: مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود باید به سوی بازارهای مطمئنی مانند بورس بروند نه اینکه برای حفظ ارزش پول خود خودرو  بخرند و بازار مصرف را وارد رقابت قیمتی کنند.

سعید باستانی افزود: در طول یک سال گذشته خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و دیگر کنترل قیمت آن از حالت عرضه و تقاضا خارج شده بود. افرادی که در این بازارها به دنبال سود و منفعت هستند اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها کاهش یابد این مساله باید در کشور حل و ساماندهی شود تا دلالان و افراد سودجو فرصت ایجاد هرج و مرج در این بازار را نداشته باشند.

نظر شما
پرونده ویژه