رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

طبق قانون ما نمی‌توانیم کشورها را از برگزاری مراسم در سفارتخانه‌های خودشان منع کنیم/ حضورم در سفارت روسیه فقط برای عرض تبریک بود

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۵:۱۷:۱۱
کد خبر: ۸۵۸۰۰۱
طبق قانون ما نمی‌توانیم کشورها را از برگزاری مراسم در سفارتخانه‌های خودشان منع کنیم/ حضورم در سفارت روسیه فقط برای عرض تبریک بود
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون ما نمی توانیم کشورها را منع کنیم که در داخل سفارت خانه های خودشان طبق کنوانسیون بین المللی جشن یا مراسمی را نگیرند.

«حشمت الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا سفارت خانه ها به لحاظ عرف دیپلماتیک برای برگزاری مراسمات باید تابع کشور میزبان باشند، به خبرنگار سیاسی برنا اینگونه پاسخ داد: سفارت خانه خاک همان کشور محسوب می شود و مراسماتی که در آنجا برگزار می شود، به شرطی که ناقض قوانین کشور میزبان نباشد اشکالی بر آن وارد نیست.

 وی افزود: سفارت خانه ها نباید رفتار هایی که باعث آزار و اذیت همسایگان است، انجام دهند. اگر جرمی در حاشیه سفارت خانه شکل بگیرد آن موقع قابل پیگرد است ولی در هر صورت درون سفارت خانه ها، خاک کشور خودشان است.

فلاحت پیشه بیان کرد: بحثی که وجود دارد شرکت یا عدم شرکت برخی ایرانیان در این مراسم ها است. وزارت امور خارجه به طور مشخص در مواردی که دعوت از بعضی دستگاه های دولتی و یا مجلس است، توصیه های لازم مشورتی نظیر اینکه در چه مراسمی می شود شرکت کرد و در چه مراسمی نمی شود شرکت کرد را، مطرح می کند. در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دعوت نامه هایی که از سفارت خانه های مختلف می آیند را بررسی می کنیم که کدام یک را شرکت کنیم، به هرحال نوع شرکت و حضور ما به شئونات بستگی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده برای جشن روز ملی روسیه دعوت بودم  و در  گوشه ای بدون اینکه وارد قسمت عام بشوم، نشسته بودم . بعد از دیدن سفیر و عرض تبریک به او مراسم را ترک کردیم و وارد جشن عمومی سفارت نشدم. بنده تعجب می کنم از برخی ایرانی هایی که خودشان شرکت و اصرار می کنند در آنجا شئونات رعایت نشده است. بنده توصیه کردم که چرا اصلا شرکت می کنند، این موضوع مربوط به خودداری افراد است. طبق قانون ما نمی توانیم کشورها را منع کنیم که در داخل سفارت خانه های خودشان طبق کنوانسیون بین المللی جشن یا مراسمی را نگیرند. لذا اگر خلاف منافع ملی ما نباشد و تبعاتی نداشته باشد، طبق کنوانسیون ها مجاز بوده و تابع عمل متقابل است .

نظر شما
پرونده ویژه