عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

اینکه با مذاکره، حرم امام رضا (ع) ویران شود، چه اندیشه‌ای پشت آن است/ ای کاش برخی از ائمه جمعه وارد مسایل سیاسی نمی‌شدند

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۵:۲۲:۳۵
کد خبر: ۸۵۸۳۰۷
اینکه با مذاکره، حرم امام رضا (ع) ویران شود، چه اندیشه‌ای پشت آن است/ ای کاش برخی از ائمه جمعه وارد مسایل سیاسی نمی‌شدند
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ائمه جمعه مردم مسلمانان را در مورد مسایل روز آگاه می کنند ولی ای کاش برخی از ائمه جمعه وارد مسایل سیاسی نمی شدند و سخن نمی‌گفتند.

«محمدتقی فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در پاسخ به این سوال که آیا نهاد نظارتی بر سخنان ائمه جمعه وجود دارد و وظیفه این نهاد چیست؟ به خبرنگار سیاسی برنا، گفت: ائمه جمعه علاوه بر وظیفه شرعی که دارند باید تقوا و اخلاق داشته باشند و مسائل روز را مطرح کنند. ائمه جمعه مردم مسلمانان را در مورد مسائل روز آگاه می‌کنند ولی ای کاش برخی از ائمه جمعه ما وارد مسائل سیاسی نمی‌شدند و سخن نمی‌گفتند.

وی بیان کرد: اینکه امام جمعه محترمی می‌گوید اگر ما با آمریکا مذاکره کنیم حرم امام رضا (ع) ویران می‌شود این حرف بر چه مبنای اندیشه‌ای مطرح می‌شود. اساسا این نوع حرف‌ها جز اینکه احساسات افراد مذهبی را تحریک کند، مبنا دیگری ندارد یعنی این حرفی که ایشان زده است به نظر بنده بی‌پایه و بی‌مبنا است و نباید تکرار شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بحث مذاکره ممکن است، فواید و مضرراتی داشته باشد که شاید فوایدش بیشتر از مضرراتش باشد یا این امر برعکس باشد. بنده وارد بحث کارشناسی نمی‌شوم ولی اگر بخواهیم هر مسئله‌ای را به دین، امام و ائمه وصل کنیم، بنده معتقدم کار درستی نیست و البته به نفع اسلام هم نیست. این‌گونه سخن گفتن جز این که مردم دنیا را نسبت به دین و اسلام بدبین کند، فایده دیگری ندارد.

وی افزود: تبعاتی که این نوع صحبت‌ها و سخنان دارد، اولین تاثیرش روی جوانان است، که باعث فراری دادن یک عده از نماز جمعه و دین می‌شوند. امام جمعه‌ای که هر مسئله‌ای را به مسئله دیگر وصل می‌کند معلوم می‌شود که در سخن گفتن خودش نیاندیشیده است، اگر اندیشیده بود که این‌طور  سخن نمی‌گفت. دنیا هم می‌گوید بله کشوری که سخن‌گویان مذهبی اینچنین هستند، این کشور قابل مراوده و صحبت نیست.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: تصمیم‌گیری در کشور باید در چارچوب قوانین جهانی و زیر نظر  دولت و  وزیر امور خارجه باشد، این که امام جمعه‌ای بخواهد این گونه سخن بگوید، کشورهای دیگر می‌گویند اگر دولت هم بخواهد تصمیم بگیرد و انجام بدهد، امام جمعه‌ای وجود دارد که بالاتر از دولت است و او کار را خراب می‌کند. این عاملی می شود که دنیا هم چندان رغبت نمی کند با مقامات قانونی و رسمی دولت وارد گفت و گو شود.

فاضل میبدی در پایان گفت: متاسفانه مقام مسئولی که بخواهد ناظر باشد بر اینگونه صحبت های تنش زا وجود ندارد، اگر بود که اینگونه نمی شد. اگر هم مقام مسئولی باشد همسو با امام جمعه است. در کشور ما افراد بسیاری که پخته، سخنگو، سخنور و آشنا به مسائل روز باشند وجود دارد. این افراد در گوشه ای نشسته اند و به جای آنها افرادی می آیند خطبه می خوانند که جز ضرر و زیان چیزی برای کشور ندارد. متاسفانه مسئولینی هم که این افراد را نصب می کنند تذکری به آنها نمی دهند و شاید گفته آنها است که دارند، بازگو می کنند. این نوع سخن ها به سود کشور نبوده و به زیان کشور و دین منجر شده و بسیار خطرناک است؛ نه فقط خطر ملی و کشوری، خطر برای اسلام هم در پی خواهد داشت.

نظر شما
پرونده ویژه