افشاگری سناتور آمریکا از سیاست ضد ایرانی ترامپ

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۶:۱۱:۲۱
کد خبر: ۸۵۹۱۰۲
افشاگری سناتور آمریکا از سیاست ضد ایرانی ترامپ
یک سناتور مطرح آمریکایی در یادداشتی انتقادی، به ادامه فروش انواع تسلیحات به عربستان سعودی به رغم هدف قرار گرفتن غیرنظامیان یمنی و کمک سعودی‌ها به القاعده و داعش تاخته است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از فارس، «رند پال» سناتور ایالت «کنتاکی» و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یادداشتی تحت عنوان «به تسلیح جهادگرایی تندرو پایان دهید»، از مواضع دولت آمریکا در فروش سلاح به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن به شدت انتقاد کرده و استدلال مقام‌های آمریکایی در توجیه فروش تسلیحات به سعودی‌ها با توسل به آنچه که «تهدید ایران» خوانده شده است را رد کرده است.

«رند پال» در صفحه نظرات شبکه «فاکس نیوز» این یادداشت را منتشر کرد. او در ابتدا نوشت: «خاورمیانه یک دیگ داغی است که تهدید به جوش آمدن آن به طور مستمر وجود دارد و ارسال تسلیحات به منازعات چند قرن این منطقه، کار اشتباهی است».

سناتور آمریکایی در این یاداشت نوشت: «هیچ اطمینانی وجود ندارد که تسلیحات ارسالی ما به خاورمیانه روزی علیه سربازان خودمان استفاده نشود. حقیقت آن است که روزی خواهد رسید که سربازان جوان ما برای جنگیدن با همین تسلیحاتی که کنگره امروزه مجوز ارسال آنها را می‌دهد، اعزام شوند و این یک تهدید واقعی است».

رند پال افزود: «این اتفاق افتاده است. تا همین الان هم ارتش ایران برخی از تسلیحات به جا مانده ارسالی ما به (محمدرضا) شاه را در اختیار دارد. در عراق، وقتی که ما به جنگ صدام حسین رفتیم، بخشی از تسلیحاتی که ما به این کشور برای جنگ با ایران دادیم هنوز در اختیار عراق بود. در افغانستان وقتی ما به جنگ طالبان رفتیم، مقادیری از سلاح که ما به مجاهدین برای جنگ با روس‌ها (شوروی) داده بودیم، هنوز آنجا باقی بود».

این قانونگذار کنگره آمریکا تصریح کرد: «گسترش تسلیحات در بحبوحه هرج و مرج، در واقع یک دستورالعمل و نسخه‌چیدن برای فاجعه است. خیلی سخت خواهد بود که روی این موضوع بحث کنیم که ارسال تسلیحات به لیبی یا سوریه به هیچ طریقی سبب گسترش آزادی‌ شده باشد؟»

پال می‌نویسد: «خیال‌پردازان اغلب با اشتیاق درباره یک طرح صلح برای خاورمیانه حرف می‌زنند. شاید ما باید به فکر یک طرح صلحی باشیم که در آن ارسال تسلیحات به این منطقه غوطه‌ور در آشوب، جنگ داخلی و هرج و مرج لحاظ نشده باشد».

وی همچنین از مواضع دولت‌های آمریکا در توجیه فروش‌ تسلیحات به کشورهای عربی طی سالیان گذشته با توسل به «ایران» به شدت انتقاد کرد.

سناتور ایالت کنتاکی معتقد است: «استدلال (مقام‌های آمریکایی درباره فروش سلاح) اینطور پیش می‌رود که ما باید به هر کسی که ایران نیست، سلاح بدهیم. به ما گفته شد که به دلیل تهدید ایران، ایالات متحده باید قبول کند که به هر کسی که مخالف ایران است سلاح بدهد حتی به کشورهایی که با اَره‌های استخوان‌بُر یک معترض را در کشوری خارجی بکشند. خوب اگر ما (به این استدلال و فروش سلاح) نه بگوییم، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر ما فروش تسلیحات را به رفتار دیگر کشورها مشروط کنیم؟»

وی افزود: «آیا سعودی‌ها اینقدر ضعیف هستند که بدون تسلیحات مضاعف ما، ایران (کشور) آنها را مورد تاخت و تاز خواهد کرد؟ البته که اینطور نیست. سعودی‌ها هم اکنون (حتی) بیشتر از روسیه برای ارتش‌شان هزینه می‌کنند. سعودی‌ها هم اکنون سومین بودجه بزرگ نظامی را در اختیار دارند. سعودی‌ها و متحدان آنها در خلیج (فارس) هشت برابر بیشتر از ایران صرف تسلیحات می‌کنند».

رند پال ادامه داد: «سعودی‌ها با این همه تسلیحات چه می‌کنند؟ یکی از کارهایی که می‌کنند، حملات به غیرنظامیان در یمن است. سعودی‌ها با بمب‌ها و هواپیماهای ما یک مراسم خاکسپاری را هدف قرار دادند و بیش از ۴۰۰ نفر را زخمی کردند و ۱۵۰ نفر را کشتند. بمب‌ ریختن سعودی‌ها بر روی یک اتوبوس مدرسه، سبب مرگ ۴۰ کودک شد. سعودی‌ها با حمایت ما بندر الحدیده را که بندری حیاتی برای ورود مواد غذایی برای یک ملت در قحطی است را مسدود کرده‌اند. ۱۷ میلیون نفر از مردم یمن در نتیجه این جنگ با گرسنگی مواجه هستند».

وی ادامه داد: «سعودی‌ها همچنین به صورتی نامتناسب، به جنگ داخلی سوریه تسلیحات تزریق کردند. حتی هیلاری کلینتون (در زمان عهده‌دار بودن منصب وزارت خارجه آمریکا) هم در یک ایمیل ارسالی به جان پودستا (دستیارش) اذعان کرده بود که "ما باید از دارایی‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی‌مان برای اعمال فشار بر دولت‌های قطر و عربستان سعودی که حمایت‌های مالی و لجستیکی به داعش و دیگر گروه‌های تندرو در منطقه می‌کنند، بهره ببریم"».

عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: «خوب بیایید نکته مربوطه را تکرار کنیم تا هیچ کسی از موضوع غفلت نکند. هیلاری کلینتون اذعان کرد که قطر و عربستان سعودی داشتند به داعش کمک مالی و تسلیحاتی می‌کردند. هیلاری کلینتون در یک سند دیگر وزارت خارجه آمریکا مربوط به دسامبر ۲۰۱۹ نوشته بود که "عربستان سعودی همچنان پایگاه مهم حمایت مالی برای القاعده و طالبان است". پاتریک کاکبرن (تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا در روزنامه ایندپندنت) در گزارشی به این نتیجه رسید که ایمیل‌های (هیلاری کلینتون) افشا کردند که "وزارت خارجه و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تامین مالی داعش توسط عربستانس عودی و داعش هیچ تردیدی نداشتند. حالا باید به این توهین، گزارش‌های خبری درباره اینکه ائتلاف به رهبری سعودی در یمن در حال دادن تسلیحات آمریکایی به جنگجویان وابسته به القاعده، شبه نظامیان سلفی تندرو و هر کسی که خواهان جنگ با حوثی‌ها است را اضافه کنیم. خوب از یک سو، القاعده دشمنی است که ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱) به ما حمله کرد و از سوی دیگر، به ما گفته می‌شود که چشم‌مان را به روی این ارسال تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی و قطر و رسیدن آنها به دست داعش ببندیم. کدام فرد عاقلی وجود دارد که تسلیحات را در اختیار رژیم‌هایی قرار دهد که مخالفانشان را زندانی و شکنجه می‌کند و می‌کشد».

پال افزود: «تخمین زده می‌شود که سعودی‌ها از دهه ۱۹۸۰ برای صدور جهادگرایی تندرویی که نفرت از یهودیان، مسیحیان و هندوها را می‌پراکند، ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. سعودی‌ها ده‌ها هزار مدرسه را که در آنها نفرت و خشونت علیه غرب تدریس می‌شود، تامین مالی کرده‌اند. گفته شده که ۸۰ درصد از حاضران در یکی از این مدارس برای جنگ با آمریکایی‌ها به طالبان پیوستند».

این قانونگذار آمریکایی همچنین نوشت: «کدام فرد عاقلی به چنین افرادی فناوری هسته‌ای می‌دهد؟ گزارش‌های خبری فاش کردند که دولت (آمریکا) چند هفته بعد از قتل جمال خاشقچی به عربستان سعودی مجوز فناوری هسته‌ای داده است. حتی بعد از اینکه سیا به این نتیجه رسید که ولی‌عهد عربستان سعودی دستور این قتل را صادر کرده بود، مجوزهای هسته‌ای بیشتری ارائه شد. در صورتی که عربستان سعودی از فناوری هسته‌ای "صلح‌آمیز" در جهت تلاش برای دستیابی به سلاح‌های اتمی سوء استفاده کند، واقعا نمی‌توان درباره فاجعه‌ در انتظار خاورمیانه و شاید جهان غلو کرد».

وی مدعی شد: «(در صورت دستیابی عربستان سعودی به سلاح هسته‌ای) ایران هم قطعا چنین کاری خواهد کرد. یک خاورمیانه که در آن سه کشور مختلف(رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و ایران) دارای سلاح‌های هسته‌ای باشند، چیزی نیست که هیچ فرد عاقلی خواهان در نظر گرفتن آن باشد».

اشاره این مقام آمریکایی به توسل احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح شده که آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن این سلاح‌ها فتوایی صادر کرده‌اند و با تولید، داشتن و استفاده از سلاح هسته‌ای را مغایر اسلام خوانده‌اند.

نظر شما
پرونده ویژه