سفیر ایران در لندن:

برجام یا کامل اجرا می شود یا با توافقی نیم بند روبرو هستیم/ آمریکا چگونه انتظار دارد ایران به تعهداتش پایبند باشد؟

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۴:۰۲:۰۳
کد خبر: ۸۵۹۴۰۳
برجام یا کامل اجرا می شود یا با توافقی نیم بند روبرو هستیم/ آمریکا چگونه انتظار دارد ایران به تعهداتش پایبند باشد؟
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن گفت: آمریکا که برجام را بدترین توافق خوانده بود، چگونه انتظار دارد ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند باشد. ما اعلام کردیم یا همه به برجام متعهد می مانیم یا آنچنان که در برجام تعبیه شده این توافق به صورت نیم بند اجراومی شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وی روز دوشنبه این سخنان را در گفت وگو با شبکه سی.ان.ان مطرح کرد و گفت: ما اعلام کردیم که یا برجام کامل اجرا می شود و در آن صورت تمام طرف ها به تعهداتشان پایبند هستند، یا با توافقی نیم بند روبرو هستیم. اگر به این نتیجه برسیم که با یک توافق نیم بند مواجه هستیم ایران حق دارد که برخی از تعهداتش را تا زمانی که وضعیت مشخص شود، تعلیق کند.

سفیر کشورمان ادامه داد که ایران چهل روز قبل اعلام کرد اگر سایر طرف‌های برجام به تعهداتشان عمل نکنند ایران برخی از تعهداتش را در برجام تعلیق می‌کند.

وی بابیان اینکه تنها ۲۰ روز برای اصلاح این وضعیت باقی‌مانده هشدار داد که ایران طبق وعده‌ای که اعلام کرده، برخی از تعهداتش ذیل برجام را تعدیل می‌کند.
او در پاسخ به سؤالی درباره حمله هفته گذشته به دو نفتکش در دریای عمان و ادعای آمریکا برای نسبت دادن این حادثه به ایران گفت: ما اعلام کردیم اگر به ایران اجازه صادرات نفت از طریق خلیج‌فارس داده نشود، شرایط جدیدی به وجود می‌آید و در آن صورت ما با جرات اعلام می کنیم که اجازه نخواهیم داد سایر کشورها [از خلیج‌فارس نفت صادر کنند]. اما هنوز به آن مقطع نرسیدیم.
بعیدی نژاد افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند [درباره نقش ایران در این حمله] اطلاعاتی را در اختیاردارند، اما سؤال این است که اطلاعات آن‌ها بر چه اساسی به‌دست‌آمده است. اطلاعات زمانی قابل‌اعتماد است که بر اساس مدرک و واقعیت‌ها باشد و ما تاکنون هیچ‌گونه مدرکی و شواهدی را دریافت نکردیم.
سفیر کشورمان در پاسخ به این سؤال که ازنظر او چه کسی پشت حمله به نفتکش‌ها بوده گفت: نمی‌دانم اما باید ببینیم که مزاحمت ایجاد کردن برای منطقه به نفع چه جریانی است. کشورهای منطقه و فراتر از آن میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند تا آمریکا را در دام تقابل با ایران گرفتار کنند.
وی بابیان اینکه تیم ب مصمم است آمریکا را به تقابل با ایران سوق دهد هشدار داد که این مساله برای همه کشورهای عواقب جدی در پی خواهدداشت.

بعیدی نژاد گفت: ما امیدواریم کسانی که در واشنگتن هستند مراقب باشند و اراده ایران را دست‌کم نگیرند. اگر اشتباه کرده وارد درگیری شوند بابت آن بسیار تأسف خواهند خورد. چون دولت و مردم ما در کنار نیروهای مسلحمان کاملاً آماده هستند.
او همچنین به اصرار آمریکا برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: مذاکره بر اساس اختیار تمام طرف‌های مذاکره‌کننده صورت می‌گیرد. شما نمی‌توانید یک کشور را به انجام مذاکره وادار کنید. ما از آمریکا می‌خواهیم که یک کشور عادی باشد.
بعیدی نژاد از اینکه آمریکا کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای را تهدید کرده که وارد تعامل با ایران نشوند ابراز تأسف کرد و گفت: ما به‌درستی این اقدام را تروریسم اقتصادی می‌دانیم و واشنگتن نباید ایران را برای مذاکره تحت‌فشار قرار دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز