معاون اول قوه قضاییه:

آقای رییسی با اعضای دولت دیدار خواهد کرد/ انفصال از خدمت ۶۰ قاضی متخلف/ دستورالعمل برای پرونده‌های مسن نوشته خواهد شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۱۲:۱۱:۴۸
کد خبر: ۸۵۹۶۱۴
آقای رییسی با اعضای دولت دیدار خواهد کرد/ انفصال از خدمت ۶۰ قاضی متخلف/ دستورالعمل برای پرونده‌های مسن نوشته خواهد شد
معاون اول قوه قضاییه گفت: دستورالعمل برای پرونده‌های مسن نوشته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «حجت الاسلام اژه ای»، معاون اول قوه قضاییه، در نشست خبری خود که در خصوص هفته قوه قضاییه برگزار شد، گفت: خوشحالم که بار دیگر خبرنگاران را ملاقات می کنم. در آستانه تیر ماه و هفته قوه قضاییه و شهادت جمع کثیری از بزرگان  در ۷ تیر سال 1360هستیم. گرامی میداریم یاد همه شهدای جمهوری اسلامی و شهدایی که توسط تروریست ها، به شهادت رسیدند.

او ادامه داد:  هیچ گاه یاد و خاطره این شهدای بزرگ از ذهن مردم عزیز نخواهد رفت و جنایت تروریست ها در ۷ تیر از خاطره ها محو نخواهد شد‌. مردم به یاد دارند که تروریست ها از ناحیه چه کسانی حمایت شده و می شوند.

محسنی اژه ای بیان کرد: در گام‌ دوم انقلاب هستیم و بدیهی است که باید در همه بخش های نظام تحولی بزرگ صورت گیرد و قدم های بزرگ برداشته شود و قوه قضاییه هم از این امر مستثنی نیست. در  دوره جدید ریاست قوه قضاییه برنامه هایی در سه بخش که در سند تحول پیش بینی شده است داریم برنامه هایی در بخش کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت.

او در ادامه گفت: یکی از مواردی که در سند تحول در گام دوم پیش بینی شده استفاده از ظرفیت های موجود در قوه قضاییه بوده که بازنگری و مطالعه هایی در این خصوص صورت گرفته است. برای این کار از همه مسئولین و صاحب نظران داخل قوه استفاده  و ملاحضه شد که می توان از همین ظرفیت های موجود با روحیه انقلابی استفاده کرد. دومین اقدام استفاده از ظرفیت های دو قوه دیگر است. مقرر شد قوه قضاییه یک جلسه مشترک با مجلس داشته داشته بنابراین تعدادی از نمایندگان با رییس قوه جلسه داشتند. همینطور جلسات مشترک با قوه مجریه در حال برنامه ریزی بوده و ممکن است با کل دولت این جلسه برگزار شود. اقدام سوم استفاده از ظرفیت مردمی است که در این مدت کوتاه اقای رییسی به ۷ استان سفر کرده و با مجموعه ای از دستگاه قضایی، نخبگان و مسئولین استان صحبت داشتند. اقای رییسی نظرات آنها را در جهت ارتقا و برای استفاده بهینه برای خدمت مردم در نظر گرفته اند. در زمینه حقوق بانوان هم برنامه های پیش بینی شده است.

محسنی اژه به دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اخیراً در گلستان، بندرعباس، قم و اصفهان شعبه ویژه مفاسد اقتصادی تشکیل شده است و هر جا نیاز باشد این دادگاه تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: تا آخر اردیبهشت ۸۲۵ پرونده تشکیل شده که تعدادی از آنها دلال ارزی بودند. از این تعداد ۲۴۱ نفر حکم قطعی گرفتند و هفت نفر تبرئه شدند.

 او گفت: از اول اردیبهشت تا امروز ده ایین نامه و لایحه که زمان قانونی برخی گذشته بود، در دستورکار قرار گرفت. در ۸ ایین نامه کار کارشناسی انجام و ابلاغ شد. دو لایحه دیگر تنظیم و به دولت ارسال شد.  چند مورد ایین نامه و لایحه دیگر ظرف هفته اینده رسیدگی به آنها به اتمام می رسد. اگر مجموعه این ایین نامه در دولت و مجلس به سرعت انجام شود، قدم بزرگی برداشته می شود.

اژه ای در خصوص اقدامات داخل قوه قضاییه گفت: یکی از مشکلات، ماده ۴۷۷ و ۱۸ سابق است. تشخیص این فرجام خواهی به شخص رئیس قوه قضائیه سپرده شده که کار مشکلی است. در این مدت کوتاه با یک اقدام انقلابی و زحمت فوق العاده همکاران ما، بیش از ۶۰۰ پرونده از این ماده ۴۷۷ تعیین تکلیف و قطعی شد و بیش از دو هزار پرونده از سوی رئیس قوه قضائیه جهت بررسی دوباره امضا شد. ۱۷۰۰ پرونده هم برای امضای نهایی آماده است. نزدیک به چهار هزار مورد از این پرونده‌ها بررسی و یا در حال ارسال به دیوان عالی است.

اژه ای در خصوص اقدام دیگر در قوه قضاییه در ادامه گفت: ۶۰ قاضی در رده های‌مختلف دادسرا، دادیار و.... انفصال در دستگاه قضایی پیدا کردند که یا حمکشان ابلاغ شد و یا در حال ابلاع است. یک دسته انفصال از مشاغل قضایی و دولتی داشته و عده ای دیگر فقط انفصال از مشاغل قضایی دارند و عده دیگر انفصال با بازخریدی پیدا کرده اند. عده ای هم علاوه بر انفصال و صلب صلاحیت قضایی به دستگاه قضایی رفتند و دادسرا و دادگاه به اتهام انها رسیدگی می کند. این ها را در طول سالهای ریاست قبل هم داشتیم اما در این دوره تشدید و پرونده های معوقه رسیدگی شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اقدام‌ دیگر که انجام شده و در حال پیگیری است، پرونده های مسن بوده؛ یعنی پرونده هایی که رسیدگی به آن به هر دلیلی طولانی شده است. اول در این خصوص گزارش خواسته شده که چه تعداد پرونده بیش از یک سال و نیم از آن گذشته و علت اینکه به رای نهایی نرسیده، چیست.

او گفت: در گزارش به دست امده تعلل ها چند بخش است. یک بخش پرونده هایی است که قاضی کوتاهی نکرده و خود پرونده‌ مشکل دارد. بخش دیگر به دلیل حجم بالای کاری است. در این موارد اقداماتی شده تا ماموریت به برخی قضات در برخی شهرها و یا حق الزحمه ای داده شود تا خارج از تایم اداری به این پرونده ها رسیدگی کنند. قرار است دستورالعملی برای پرونده های مسن نوشته شود تا در آینده پرونده‌ معوق نداشته باشیم.

اژه ای گفت: اقدام دیگر سرکشی های سرزده و بدون اطلاع قبلی توسط شخص رییس قوه قضاییه و هم سایر مسئولین  است. این اقدام در قبل هم بوده و اما الان توسعه می یابد. پیگیری اموری که در گذشته بوده و در این دوره سازوکاری برایش پیش بینی شده باید رسیدگی شود.

اژه ای بیان کرد: خروجی نهایی قوه قضاییه اجرای احکام است. بخشنامه ای به دادگستری ها از سوی معاونت اول ابلاغ شد که همه احکامی که در اجرای احکام مدنی یا کیفری اجرا نشده را اعلام کنند. در این‌مورد در خصوص ۸۰۰۰ فرد متواری با نیروی انتظامی جلسه گذاشته شده که اقدامات فوق العاده انجام‌ دهند و سردار اشتری هم قبول کرده که این کار را پس از اعلام، انجام دهد.

سخنگوی قوه در مورد برنامه های قوه قضاییه در هفته مربوط به قوه قضاییه و تفاوت ان با سالهای قبل گفت: در سال های گذشته در هفته قوه قضاییه به برنامه های سال اینده نگاهی‌ می شد و همچنین یک همایش سراسری گذاشته می‌شد که رییس جمهور و مجلس با تعدادی از مسولین شرکت‌ و نقطه نظرات خود را بیان‌ می کردند.

او ادامه داد: اما امسال اقدام متفاوتی صورت گرفت. ما همایش سراسری داریم اما‌ کاربردی و با توجه به جنگ اقتصادی این همایش با کمترین هزینه مادی برگزار می شود. همچنین تلاش کردیم، وقت دیگران بی جهت گرفته نشود. سوم بر خروجی ملموس آن تمرکز شده که جلسات کاربردی با هر قوه جدا تشکیل داده‌ شود. چهارم این همایش داخلی است و مهمان خارجی زیادی ندارد‌. در این همایش در خصوص سند تحول توضیحات وسیع تر ارایه می شود. این همایش در مجموعه فرهنگی خود قوه برگزار می شود.

او گفت: دیدار رهبری در هفته قوه قضاییه سال های متمادی برگزار می شد و چند سالی است که تشخیص داده شده که مدیران محدود تر اگر به این دیدار بروند، تاثیر پذیری بهتری دارد که در این‌مورد درخواست های زیادی داشتیم و اصرار است که با رهبری از نزدیک دیدار داشته باشیم. امسال از طرف دفتر رهبری قبول شد که به‌ میزان‌ ظرفیت حسینه، نفرات به دیدار رهبری بروند.

او اظهار کرد:  نشست رهبری با خانواده ‌شهدا با حضور ریاست محترم قوه قضاییه خواهد بود. تجدید میثاق با امام راحل در مزار شهدا و در مقبره شهدای بهشت زهرا هم امسال در برنامه های هفته قوه قضایبه بوده و تعییری نکرده است.  رییس قوه غیر از جلسات در این چند ماه اخیر دو سه جلسه دیگر هم دارند یک جلسه با سفرا و کارداران‌ و نمایندگان سازمان بین المللی در تهران. نشست دیگر با نخبگان و حقوقدانان آشنا با امور زنان است زیرا برای صیانت از حقوق زنان برنامه داریم.

محسنی اژه به نام‌گذاری روزهای هفته قوه قضائیه اشاره کرد: «قوه قضائیه و عدالت»، «قوه قضائیه و سند تحول قضایی»، «قوه قضائیه و حفظ حقوق و منافع ملی جمهوری اسلامی در عرصه های بین الملی»، «قوه قضاییه و همکاری قوا در اصلاح روند ها و بسترهای فساد»، «قوه قضائیه و استقلال و پایه بندی به قانون در پرتوی ولایت مداری»، «قوه قضاییه و تلاش جهادی از صیانت از ارزشهای اسلامی و تولید و کارافرینی»، «قوه قضائیه و امنیت ملی و احیای حقوق عامه و آزادی های مشروع» اسامی روزهای هفته قوه قضائیه است.

محسنی اژه‌ای در خصوص آمران معروف و ناهیان از منکر گفت: اینها باید حمایت شوند و در این زمینه برنامه‌هایی داریم تا به صورت جدی‌تر از آمران به معروف حمایت کنیم. کسانی که فساد آشکار را گزارش می‌دهند، حمایت خواهند شد. از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم تا جلوی فساد گرفته شود.

او در ادامه گفت: در دوره ریاست جدید آقای رئیسی اقدام به برگزاری چندین شورا شد. اول شورای عالی الکترونیک به ریاست آقای رئیسی برای اولین بار تشکیل شد. امیدواریم بتوانیم به دولت الکترونیک کمک کنیم. دومین شورای عالی که باید برگزار می‌شد، شورای عالی پیشگیری بود و اولین جلسه آن فردا برگزار خواهد شد که روسای سه قوه و مقامات دیگر در آن حضور دارند. سوم، شورای حقوق شهروندی بود که تا کنون تشکیل نشده، که برای اولین بار تشکیل شد.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا رییس قوه قضاییه دیدارهای مردمی به سبک ایت الله شاهرودی خواهند داشت، گفت: اقای رییسی نشست های استانی با مردم داشتند اما اینکه روزی را برای دیدار مردم با رییس قوه قضاییه مشخص کنیم، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی در رابطه با استخدام ۷۲۰۰ نیروی جدید در قوه قضاییه گفت: مشکل اساسی این بوده که بودجه استخدام این افراد تامین نشده است البته ما می توانیم به جای کارمندانی که بازنشسته می شوند چند کارمند جدید استخدام کنیم. قرار است در چند هفته آینده حدود یک سوم این افراد را به کار دعوت کنیم البته این تصمیم قطعی نیست.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی ر مبنی بر اینکه عناوین برنامه های پیشنهادی قوه قضائیه اکثراً شبیه بهم دیگر و با تنها با کلمات مختلف است، آیا این برنامه ها ماهیت متفاوتی دارند به عنوان مثال موضوع «بانک ایده ها» که اخیراً از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده دارای ماهیت متفاوتی با سایر عناوین و برنامه های مطروحه است و اینکه بر خلاف سالهای قبل در هفته قوه قضائیه افتتاح ساختمان یا طرحی نداریم این موضوع به مشکلات مالی قوه قضائیه برمی گردد؟ گفت: امسال مقید به این نیستم که افتتاحیه های سازمان و یا دیدارهای مردمی را به هفته قوه قضاییه محدود کنیم و این روند از ماه های گذشته شروع شده و ادامه هم خواهد داشت. زیر شاخه های مختلفی در این رابطه مطرح است که برای دسترسی آسان تر مردم به قوه قضائیه و کوتاه کردن برای هر کدام برنامه داریم. از نخبگان هم خواسته شده تا نقطه نظرات خود را بگویند. برخی مسائل نیاز به تلاش ببشتر دارد به عنوان مثال در سال ۹۶، ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار چک برگشتی داشتیم که در سال ۹۷ این موضوع به سیزده میلیون و ۴۰۰ هزار کاهش یافت.

وی افزود: این موضوع به دلیل مجموعه اقدامات دولت، بانک مرکزی و قوه قضاییه بود. سال ۹۷ مشکلات اقتصادی بدتر شد و به تبع آن باید تعداد چک های برگشتی افزایش پیدا می کرد. ما در فروردین ماه 97، حدود ۹۵۰ هزار چک برگشتی داشتیم و این اعداد در فرودین ۹۸ به ۵۰۰ هزار چک برگشتی رسید. به همین منظور برخی اقدامات کلی است.

محسنی اژه‌ای در رابطه با صحبت های نزار زاکا بعد از آزادی زندان گفت: خارج از توقع من نیست که فردی از زندان خارج می شود، صحبتی نکند. این موضوع روندی داشت که انجام شد. فکر نمی کنم نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد و اگر باشد آنطور که دادستان گفت، می گوییم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز