چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ساعت شنی فعالیت‌های معکوس ایران در برجام به کار افتاد/ ماجرای یک قتل مشکوک در فشافویه/ مانور دیپلماتیک روحانی در بیشکک و دوشنبه

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۵:۲۴:۵۲
کد خبر: ۸۶۰۰۶۹
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ روحانی

دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، روزهای شلوغی را سپری کرد. رئیس جمهور روز جمعه در بیشکک در میان سران قدرتمند شرق حاضر شد تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با سران هندوستان، چین، روسیه، افغانستان در جمع سران سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کند. در نوزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای 12 تن از سران ارشد قدرت‌های آسیایی شامل روسای جمهور و نخست‌وزیران 8 کشور عضو اصلی و روسای جمهور 4 عضو ناظر در این اجلاس شرکت کردند. سازمان همکاری شانگهای یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی جهان است که نزدیک به 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان در مرزهای آن زندگی می‌کنند و نزدیک به یک پنجم از کل تولید ناخالص جهان در کشورهای عضو آن انجام می‌شود. رئیس جمهور در این نشست ضمن هشدار در مورد رشد یک جانبه‌گرایی و دخالت‌های فرامنطقه‌ای تاکید کرد که ایالات متحده امریکا به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.

همچنین رئیس جمهور در ادامه راهی دوشنبه پایتخت تاجیسکتان شد. دکتر روحانی روز شنبه در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، شرکت و دستیابی به سطح قابل قبولی از صلح، ثبات و توسعه را در شرایط امروز جهان، نیازمند گسترش همکاری و گفتگوهای منطقه‌ای با هدف تقویت تفاهم دانست و تاکید کرد: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه، سیاست برد – برد است.» از جمله دیدارهای مهم رئیس جمهور در دوشنبه می توان به دیدار با امیر قطر، رئیس جمهور ترکیه و از همه مهمتر رئیس جمهور تاجیکستان اشاره کرد زیرا دو کشور طی سالهای گذشته اختلافاتی با یکدیگر داشتند. گفتنی است، حضور روحانی در دوشنبه خط پایانی برای اختلافات دو کشور در شرایط خاص منطقه ای است. رئیس جمهور در پایان سفر کاری خود، در یک سفر غیر رسمی به مشهد مقدس رفت و با تولیت آستان قدس رضوی دیدار کرد.

همچنین رئیس جمهور روز شنبه در مراسم بهره برداری از پایانه مسافربری «سلام» فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شرکت و این پایانه را افتتاح کرد. این افتتاح در حالی انجام شد که به قول «عباس آخوندی»، وزیر پیشین راه و شهرسازی، اقدامی بزرگ در دوران تحریم محسوب می شود. «حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، نیز در توضیح عباس آخوندی اینگونه نوشت: «اگر این ترمینال با این شکوه و زیبایی در دوره دیگری افتتاح می شد صداوسیما چه می کرد؟»

چهره هفته؛ آذری جهرمی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر ارتباطات درباره قانون وظایف و اختیارات وزارت‌خانه متبوعش در جلسه علنی هفته جاری مجلس قانع نشده و به وی کارت زرد دادند. سوال «محمود نگهبان سلامی»، نماینده مردم خواف و رشتخوار، از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت عدم تحقق موارد مندرج در بند ط ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ضرورت راه اندازی دولت الکترونیک در دستور کار قرار گرفت.

این نماینده مجلس از توضیحات وزیر ارتباطات و اطلاعات درباره سوال مذکور قانع نشد و خواستار آن شد که پاسخ‌های وزیر به رأی نمایندگان گذاشته شود. وکلای ملت با ۸۳ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های آذری جهرمی قانع نشدند و مجلس به وزیر ارتباطات کارت زرد داد.

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات، در واکنش به کارت زرد خود در توییتر نوشت: «در فوتبال وقتی خطا می‌کردیم داور کارت زرد می‌داد. اما در عرصه سیاست فضا متفاوت است. 83 به 83! اما ۲۰ نظر ممتنع هم موافق حساب نمی‌شود. باید بیشتر تلاش کنیم هر چند محدودیت‌های بودجه‌ای زیاد است. در سال گذشته نصف بودجه تخصیص یافت اما عملکرد دو برابر بود. باز هم می‌شود.»

جنجال هفته؛ آیت الله علم الهدی و شیرمحمدی

«آیت الله علم الهدی»، امام جمعه مشهد، در جدیدترین اظهارات خود گفت: «اگر ما مذاکرات جدید داشته باشیم، اتفاقی که در بقیع افتاده است، این بار در حرم امام رضا (ع) اتفاق خواهد افتاد.» این اظهارات واکنش های زیادی را در پی داشت.

 «حشمت الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این باره به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «این نوع صحبت ها و ربط دادن موضوع دیپلماسی ایران و آمریکا به موضوع امام رضا (ع) و بقیع یعنی ایدئولوژیک کردن یک امر سیاسی که به شدت خطرناک است. من معتقدم باید از این کار پرهیز کرد؛ اتفاقا به نظر بنده آن موضوعی که تهدید به حساب می آید احتمال رخنه تفکر حجتیه به سیاست خارجی کشور است. تکرار می کنم آن چیزی که باید نسبت به آن هشدار داد احتمال رخنه تفکر حجتیه به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. نباید موضوع دیپلماسی و رفع تنش احتمالی بین ایران و آمریکا را به  موضوعاتی مثل بقیع و امام رضا (ع) ربط دهیم. نباید عملا دست دیپلماسی کشور را ببندیم و در واقع در مسیری حرکت کنیم که دشمنان ما حرکت می کند.»

*************************

«علیرضا شیرمحمدعلی»، زندان سیاسی جوان، چندی پیش با ضربه‌های چاقوی دو متهم‌ در زندان فشافویه کشته‌ شد. حالا اما ماجرای قتل علیرضا شیرمحمدعلی، متهمی که به‌گفته وکیلش، جهت اجرای حکم 8 سال حبس برای 3 عنوان اتهامی سیاسی، به زندان فشافویه منتقل شده بود، شائبه برانگیز شده است. این زندانی سیاسی به دست «م.خ» و «م.ش» در فشافویه با 30ضربه چاقو به قتل رسید.

ساعتی پیش از انتشار اطلاعیه سازمان زندان‌ها و همچنین توضیحات تکمیلی سخنگوی قوه قضاییه، درباره این قتل «محمد کاظمی»، نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نیز بر لزوم پیگیری این پرونده ازطریق کمیسیون متبوع خود تاکید کرد.

در این راستا، «محمدهادی عرفانیان ‌کاسب»، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی، با تاکید بر لزوم نگهداری زندانیان سیاسی در محلی جدا از سایر زندانیان، به این موضوع که درپی انتشار خبر این قتل، بسیار مورد توجه افکار عمومی نیز قرار گرفته، در گفتگویی گفت: «علی‌الظاهر در شب قتل درب سلول مقتول، برخلاف روال معمول شب‌های قبل، باز بوده و معلوم نیست چرا چنین اتفاقی افتاده است و باید زندانیان سیاسی از سایر زندانیان جدا باشند.»

«مهناز سرابی»، مادر شیرمحمدعلی، بر سر مزار فرزندش، خطاب به سیدحسن خمینی مدعی‌شده بود که فرزندش را بابت «اتهام‌ توهین به امام‌خمینی» به زندان برده بودند که با ضربه‌های چاقو به قتل رسید و از او پرسیده بود: «آیا راضی هستی که فرزند خودت یک سوزن بخورد؟»

در ادامه هم «جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، از دلجویی سید حسن خمینی از این مادر خبر داد و در توییتر خود نوشت: «یادگار امام (ره) قول پیگیری این موضوع را داده است.»

********************************

«سید احمد خمینی»، فرزند سید حسن خمینی، به اظهارات یک فعال سیاسی اصولگرا در شبکه سه سیما واکنش نشان داد. وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یکی از دوستان، قسمتی از مصاحبه یکی از فعالان سیاسی با شبکه ۳ را برایم فرستاد که در آن بنده را نواخته بودند. در این مصاحبه در کنایه به معمم بودن من در 18 سالگی پرداختند. البته من در ۱۴ سالگی به حوزه علمیه قم رفتم و در بیست سالگی معمم شدم. نمی‌دانم آیا این هم از منظر ایشان جرم است. من سخنان این مصاحبه کننده را مقداری غیرمنصفانه می‌دانم. همچنین در این مصاحبه اشاره به اسب سواری بنده شده و آن را ملاک اشرافیت گرفتند، که البته بی انصافی است. یک بار دیگر هم نوشته‌ام که من تنها یک بار در عمرم سوار اسب شده‌ام و نه اسبی دارم و نه به این ورزش اشتغال دارم و یا اینکه بگویند که بنده ژست اپوزیسیون می‌گیرم هم خلاف است. من همواره سعی دارم که یک لحظه از فکر اعتلای اسلام و امام و جمهوری اسلامی غافل نباشم.»

خبر مهم هفته؛ 4 برابر شدن تولید اورانیوم

خبرنگاران هفته جاری راهی شهر خنداب که با عنوان مجتمع آب سنگین خنداب شناخته می‌شود، شدند. «ایران ۶ تیر از سقف ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شده که پیش‌تر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.» این خبری بود که «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در جمع خبرنگاران مطرح کرد و در همان آغاز نشست، به بمب خبری در رسانه های خارجی تبدیل شد. بهروز کمالوندی در این نشست خبری  با اشاره به اینکه ساعت شنی فعالیت‌های معکوس ایران در برجام به کار افتاده است، گفت: «از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم.» بازتاب سخنان بهروز کمالوندی در رسانه‌های متفاوت و واکنش‌های سیاستمداران در کشورهای برجامی و غیربرجامی نشان داد که تهدیدهای ایران، زنگ خطرها را به صدا درآورده است. بیش از همه هم به این اظهارات اسرائیل و آمریکا نشان دادند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، هم خواستار شد تا طرفین به برجام پایبند بمانند.

سوژه هفته؛ کناره گیری وزیر نفت از دولت

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با ادعای درگیری لفظی حسن روحانی و زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در روز یکشنبه هفته جاری، مدعی شد: «در این نشست روحانی به دلیل ضعف عملکرد زنگنه به وی انتقاد کرده و از اینکه وزارت نفت در شرایط فعلی در زمینه صادرات نفت و گاز تدبیر لازم را ندارد انتقاد شدیدی مطرح کرده است. شنیده‌ام که جایگزین آقای زنگنه انتخاب شده و وی فردی موفق در هیات دولت محسوب می‌شود. ضمن اینکه جایگزین وزیر نفت فعلی با توجه به عملکرد مثبت‌اش مورد حمایت هم است.»

در این باره «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، ضمن تکذیب این خبر گفت: «آقای زنگنه از وزرایی هستند که علاوه بر ایفای نقش در تولید و فروش نفت که در شرایط فعلی از موضوعات بسیار جدی و اساسی ماست، در سایر موضوعات دولت هم همیشه فعالانه حرف زدند، نظر داشتند و از وزرای کلیدی بوده‌اند. البته همه وزرا کلیدی هستند ولی آقای زنگنه با توجه به تجارب شأن از وزرای کلیدی ما محسوب می‌شوند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست.»

دورغ هفته؛ آبستراکسیون در کمیسیون امنیت

«علیرضا رحیمی»، عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: «مدلی جدید از آبستراکسیون را طیف مقابل فلاحت‌پیشه در کمیسیون امنیت ملی به نمایش گذاشتند، بی آن که متهم به آبستراکسیون شوند. برای برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون، تأخیر ۲۵ دقیقه‌ای در ورود به جلسه، علیرغم حضور سایر اعضا، منجر به نرسیدن نصاب رسمیت جلسه شد.»

علیرغم این ادعا، «حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: «موضوع آبستراکسیون و ترک جلسه به صورت اعتراضی در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون اصلاً مطرح نبوده و دوستانی از فراکسیونهای مختلف مجلس به علت طولانی شدن مباحث پیش از رای گیری هیئت رئیسه، اعلام کردند امکان ادامه حضور در جلسه را نداشته و مجبور به ترک جلسه هستند.»

خبر داغ هفته؛ اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری

به تازگی «محسن اراکی»، عضو مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه با فارس اعلام کرده که لیستی از گزینه‌های رهبری وجود دارد که تنها سه نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری که عضو کمیسیون ویژه هستند از آن اطلاع دارند. او در پاسخ به سوالی درباره کمیسیون تعیین مصادق رهبری در مجلس خبرگان گفته بود: «کمیسیونی وجود دارد که از آن به کمیسیون تحقیق تعبیر می‌شود؛ کمیسیون ویژه‌ای است و وظیفه‌اش این است که همه کسانی که در معرض واجدیّت شرایط رهبری باشند را شناسایی کند و لیستی از آن‌ها تهیه کند. چون مسئله صددرصد محرمانه است و با توجه به تجربه ناموفقی هم که در گذشته از مسئله اعلام قائم مقام رهبری به‌وجود آمده، تصمیم گرفته شده در کمیسیون ویژه‌ای که وجود دارد، فقط ۳ نفر این اسامی را نزد خودشان نگه دارند و از دایره این کمیسیون ۳ نفره خارج نشود.»

«آیت‌الله محسن حیدری»، نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با برنا در این باره اظهار می‌کند: «وظیفه کمیسیون ویژه شناسایی افرادی است که در معرض شرایط رهبری برای آینده هستند. یعنی این کمیسیون کسانی که الان در قید حیات هستند و امکان دارد به عنوان گزینه مطرح شوند شناسایی می‌کند. اعضای کمیسیون ویژه حتی حق افشای اطلاعات خود را به رئیس مجلس خبرگان هم ندارند. تنها کسی که می‌تواند اطلاع داشته باشد و از آنها سوال کند خود رهبری هستند.».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز