سندرز:

عربستان باید با ایران کنار بیاید

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۲۰:۴۶:۵۵
کد خبر: ۸۶۱۷۳۵
عربستان باید با ایران کنار بیاید
سناتور سوسیال دموکرات آمریکا با انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال ایران و سعودی ها، خطاب به حکام سعودی گفت: مجبورید با ایران کنار بیایید و آمریکا جنگ های بی پایان در منطقه را ادامه نمی دهد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، «برنی سندرز» روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی بی اس نیوز در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم ترامپ درباره توقف حمله به ایران را درست می‌داند یا خیر، افزود: ببینید مثل این است که کسی در یک سبد پر از کاغذ آتشی بیندازد و سپس آن را درآورد.

وی اظهار داشت: او به ایجاد این بحران کمک کرد و سپس حملات را متوقف کرد. تعدادی از اطرافیان رئیس جمهوری فکر می‌کنند جنگ با ایران ممکن است برای آمریکا خوب باشد.

این نامزد انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، درباره حملات محدود به ایران نیز با کنایه پاسخ داد: تنها حملات محدود! متأسفم. نمی‌دانستم که حملات ساده به کشورهای دیگر و بمباران آن، یک حمله محدود محسوب می‌شود. این یک اقدام جنگی است.

سندرز ادامه داد: این امر موجب شعله ور شدن آتش در سراسر خاورمیانه خواهد شد. اگر فکر می‌کنید جنگ همچون جنگ عراق است باید بگویم که فاجعه بارتر است.

وی تصریح کرد: من از صمیم قلب معتقدم که جنگ با ایران بسیار بدتر خواهد بود، تعداد زیادی جان خود را در این جنگ بی پایان از دست خواهند داد و منطقه دچار یک بی ثباتی عظیم خواهد شد.

سناتور سوسیال دموکرات آمریکا با بیان اینکه ۱۸ سال از جنگ افغانستان گذشته و هنوز پایان نیافته است، اظهار داشت: بنابراین،هرکاری را که بتوانم برای جلوگیری از جنگ با ایران انجام خواهم داد.

سندرز با تاکید بر اینکه تنها کنگره و نه رئیس جمهوری است که اختیار اعلام جنگ را دارد، گفت: اگر او به ایران حمله کند، از نظر من مغایر قانون اساسی است.

وی افزود: اگر مورد حمله قرار گیریم، آنگاه مجاز به دفاع خواهیم بود اما هیچ کسی معتقد نیست که ما با ایران، در شرایط اضطراری هستیم. از این رو هرکاری را برای توقف این حملات، انجام خواهم داد.

این سناتور آمریکا ادامه داد: وظیفه رئیس جمهوری در حال حاضر این است که به عربستان سعودی که به شیوه دیکتاتوری وحشیانه ای مخالفان خود را نابود و با زنان به عنوان شهروندان درجه سوم رفتار می‌کند، برخورد کند.

سندرز اضافه کرد: من سعی می‌کنم به عربستان سعودی بگویم که بدانید «ما رهبری شما را دنبال نمی‌کنیم، شما مجبورید با ایران کنار بیایید. این کار را انجام دهید. ایالات متحده نمی‌خواهد به از دست دادن مردان و زنان و تریلیون ها دلار در جنگ‌های بی پایان در خاورمیانه ادامه دهد. این کار را انجام دهید.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا تنها ترامپ در ایجاد این وضعیت مسئول است و ایران را مسئول نمی‌دانید، گفت: بله ایران هم مسئول است اما آنچه که ترامپ در طول فعالیت‌های انتخاباتی خود گفت این بود که به شدت با ایران خصومت دارد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا افزود: نمی دانم اما انگار او می‌خواهد دولتش را ساقط کند. فکر می‌کنم افرادی همچون «جان بولتون» احتمالاً خیلی خوب بخواهد این کار را انجام دهد.
سندرز ادامه داد: به یاد داشته باشید، ترامپ کسی است که بدون هیچ دلیلی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. فکر نمی‌کنم کسی مخالف این باشد که علیه ایران به شدت تحریک آمیز رفتار کنیم و از سوی دیگر عاشق رهبران دیکتاتور در سعودی باشیم، رفتاری نیست که ما باید بازی کنیم.
وی با اشاره به هزینه تریلیون ها دلار و از دست دادن جان پنج هزار نفر در جنگ‌های خاورمیانه، اضافه کرد: ما باید دولت‌های خاورمیانه را گرد هم آوریم. اگرچه می دانم سخت است اما فکر می‌کنم آمریکا نباید به راحتی بخشی از جنگ در منطقه باشد.

این سناتور آمریکا درباره اقدامات «جرد کوشنر» برای صرف ۵۰ میلیارد دلار در سرزمین‌های اشغالی، گفت: کوشنر می‌تواند بنیشیندو بگوید که می‌خواهم این کار را بکنم اما او با چه کسی کار می‌کند؟ آیا او با مردم فلسطین کار می‌کند؟
سندرز با تاکید بر حق رژیم صهیونیستی برای داشتن امنیت و صلح، افزود: اما من معتقدم که ایالات متحده مجبور است که نقش بسیار خوبی در خاورمیانه ایفا کند. اکنون در غزه، یک فاجعه انسانی وجود دارد. نرخ بیکاری در آنجا ۶۰، ۷۰ و ۸۰ درصد است. کودکان زندگی را مقابل خود نمی‌بینند و به سمت خروش می‌روند.
وی با اشاره به سه میلیارد دلار کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی خطاب به سران این رژیم گفت که باید با مردم فلسطین و منطقه با احترام رفتار کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پرونده ویژه