وزیر اقتصاد خبر داد؛

تهیه بسته جامع برای رونق تولید و ارسال آن به رئیس جمهور/ اطلاعات کشور اگر هم گفته نشود، درز پیدا می‌کند/ صندوقی برای تامین مالی اجاره مستاجرین ایجاد خواهد شد/ در مدل‌های اقتصادی ما نرخ دلار کمتر از هشت هزار تومان است

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۰:۱۰:۳۹
کد خبر: ۸۶۲۴۰۵
تهیه بسته جامع برای رونق تولید و ارسال آن به رئیس جمهور/ اطلاعات کشور اگر هم گفته نشود، درز پیدا می‌کند/ صندوقی برای تامین مالی اجاره مستاجرین ایجاد خواهد شد/ در مدل‌های اقتصادی ما نرخ دلار کمتر از هشت هزار تومان است
وزیر اقتصاد از تهیه بسته جامع برای رونق تولید و ارسال آن به رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا، «فرهاد دژپسند»، وزیر اقتصاد، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که در طرح مسائل باید دقت کنیم. در این شرایط، نمی‌شود اطلاعات را حبس کرد و اگر گفته نشود، هم درز پیدا می‌کند.

دژپسند با تاکید بر اینکه اطلاعات باید به طور مستمر در اختیار آحاد جامعه، فعالان اقتصادی و اهالی رسانه قرار بگیرد، اظهار داشت: از سوی دیگر مطرح کردن نکات خاص آنها می‌تواند مورد سواستفاده قرار بگیرد. ممکن است برخی از مسائلی مطرح شود که تحققشان نیاز به تحقق زمینه‌ای دیگر داشته باشد و ممکن است همین‌ها منبع چالش شوند.

وی افزود: ورود ما به مسایل نباید مخل فضای کسب و کار باشد‌. ما باید از محیط اقتصادی محافظت کنیم. دشمن می‌خواست فضای کشور را به سمتی ببرد که مردم را از قدرت جدا و ناامیدی در مردم ایجاد ‌کند و در این راستا شکاف ایجاد شود.

دژپسند با تاکید بر این نکته که بهبود فضای کسب و کار در رونق تولید، افزایش سرمایه‌گذاری‌‌ها و نگه‌داشت و ایجاد فرصت‌های شغلی تاثیرگذار است گفت: هیات مقررات‌زدایی از امکانات ما در این زمینه بود. در همین راستا از فعالان اقتصادی می‌خواهیم که هرگونه مقررات زائد را که می‌بینند با بیان دلایل تزاحم آن به ما اطلاع بدهند تا پیگیری کنیم. البته حذف یکسری از قوانین از عهده ما خارج است و دولت باید آنها را پیگیری کند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: ما نمی‌توانیم اقدامات خود را در برابر تحریم‌ها توضیح دهیم. در خیلی از زمینه‌ها توانستیم راهکار برون‌رفت از شرایطی که دشمن ایجاد کرده بود را ارایه دهیم و مجوزهای لازم را کسب کنیم. یکی از راهکارها این بود که اگر نفت دچار انسداد شود ما باید به ایجاد درآمدهای درست برسیم و به آرزوی خود یعنی بودجه غیرنفتی دست یابیم. برای تسهیل تامین منابع داخلی بنگاه‌ها راهکارهایی را طراحی کرده‌ایم. به رغم شرایط که به درآمد مالیاتی نیاز داریم اما نمی‌خواهیم این موضوع به کارکرد فعالان اقتصادی آسیب برساند. می‌دانیم باید برای کاهش فشار به مسایل اجتماعی توجه کنیم. سوال اینجاست چگونه باید به کمک مستاجران برویم؟ روند رشد اجاره یکی از نگرانی‌های ماست. صندوقی را پیشنهاد دادیم که بتواند به مستاجرین برای تامین مالی اجاره کمک کند.

وی در خصوص بکارگیری جوانان گفت: من در انتصاب جوانان در مضیقه نبوده‌ام. ما سعی کردیم در انتصابات به معنای واقعی شایسته‌گزینی را سرلوحه قرار دهیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر مجموعه اقداماتمان را بتوانیم پی بگیریم و وعده‌هایمان را محقق کنیم مانع از شرایط نامطلوب خواهیم بود.

وی با اشاره به موضوع گمرک اظهار کرد: در بحث گمرک بکارگیری فناوری نوین مهم است؛ بنابراین بحث اقتصاد هوشمند را در همین زمینه مطرح کردم. گمرک ما باید مدرن باشد. از ظرفیت‌های بخش خصوصی درباره ایکس ری ها استفاده می‌کنیم.

دژپسند با تاکید بر مبارزه با قاچاق بیان کرد: باید با ابعاد گوناگون در برابر قاچاق بایستیم. گمرکات ما با اهتمام جدی با قاچاق مقابله می‌کنند. بازرس ویژه در گمرک داریم و خود من هم شخصا در بنادر حضور داشته‌ام.

وی درباره رسوب کالا گفت: بعد از طرح این موضوع از دو بندر دیدار کردم. خصوصا در بندر امام خمینی اصلا رسوب وجود ندراد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: قرار بر آن شده که سیاست‌های دولت در مورد تامین ارز تا پایان سال تغییر نکند.

وی با اشاره به فرار مالیاتی اظهار کرد: باید احساس کنیم که پرداخت مالیات یک تکلیف است. معلمی در روستای دور افتاده مالیات می‌دهد. چرا ما نباید مالیات پرداخت کنیم؟ این فرهنگ باید جا بیفتد.

دژپسند بیان کرد: ما راه‌های مختلف را برای جلوگیری از فرار مالیاتی طراحی می‌کنیم. کسانی که در بازار سکه، سود کلان برده‌اند خودشان باید پیش‌قدم شوند و مالیاتشان را بدهند. ما درباره اخذ مالیات از دارندگان سکه بحث کسانی که سکه را برای مهریه تهیه کرده‌اند را هم در نظر می‌گیریم.

این عضو کابینه دولت با اشاره به نوسانات قیمت بیان کرد: قیمت مرغ و گوشت را ببینید. رئیس‌جمهور هم بارها گفته‌اند که از شرایط فعلی راضی نیستند. وقتی قیمت‌ها ۲برابر می‌شود یعنی اخلالی وجود دارد. وقتی تفاوت قیمت‌ها نجومی است مشخص است که عوامل اختلال‌زا دخیل هستند. دولت می‌گوید برای نظارت بر توزیع کالا باید وزارتخانه داشته باشیم‌. پیش از این وزارت بازرگانی ظرفیت‌های فراوانی داشت. شاید بتوان گفت متولی اصلی نظارت بر عوامل اختلال زا، همین وزارتخانه است.

وی درباره روند نرخ تورم گفت: تلاش می‌کنیم روند کاهنده تورم ادامه پیدا کند. امیدواریم نرخ تورم در پایان امسال پایین‌تر از نرخ تورم در سال ۹۷ باشد. همه تلاش ما این است که نرخ تورم مدیریت شود.

این عضو کابینه در خصوص رونق تولید و عملکردهای وزارت اقتصاد اظهار داشت: این بحثی نیست که با یک فرمان ظرفیت تولید افزایش یابد. تولیدات برخی به علت تکنولوژی نیاز به تسهیلات دارد که روندی طولانی است، عده‌ای نیاز به قطعات یدکی و برخی مشکل مارکتینگ دارند. مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که در این رومد دخیل است و باید با توجه به آنها و در جهت افزایش ظرفیت تولید اقداماتی صورت گیرد.

دژپسند در خصوص واگذاری اموال و دارایی بانک‌های دولتی گفت: بنا داریم اموال و دارایی بانک‌های دولتی را واگذار کنیم. مدیرعامل بانک‌ها هم تمایل به این کار دارند. اینکه متقاضی این حجم از دارایی‌ها وجود دارد یا خیر، بحث دیگری است. ما باید مدیریت را واگذار کنیم، در دنیا هم این روش مرسوم است. واگذاری به صورت اجاره به شرط تملیک نیز راهکار دیگری است. ما اجازه گرفتیم که بانک‌ها در واگذاری اموال از دستورالعمل‌ها و قانون‌های خصوصی‌سازی استفاده کنند.

وی در تشریح راهکارهای هدایت نقدینگی اظهار داشت: جلوگیری از فعالیت‌های اختلال‌زا، رونق‌بخشی به تولید و بحث‌هایی مثل مولدسازی به این روند کمک می‌کند.

این عضو کابینه با تاکید بر این نکته که از ارائه اطلاعات کُددار معذور است گفت: در شرایط اقتصادی خاصی به سر می‌بریم. اکنون در جنگ اقتصادی هستم بنابراین نمی‌توانیم در برابر دشمن رو بازی کنیم. تحریم‌ها به بدترین روش ممکن بر علیه ما اعمال شده‌است و من نمی‌توانم در مورد اقتصاد کشور به دشمن اطلاعات کُددار بدهم.

وی در توضیح نوسانات سکه و ارز پیش و پس از سفر آبه اظهار داشت: بخشی از اختلالات بازار ارز سیاسی است. تاکید داریم که فعالان اقتصادی در دام التهابات بازار گرفتار نشوند. برای جلوگیری از التهابات ارزی بازار متشکل ارز صورت گرفت.

دژپسند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت متبوعش چه اقداماتی برای معیشت مردم انجام داده است گفت: وزارت اقتصاد به طور مستقیم متولی معیشت نیست. ولی معتقدیم که یک کمربند ایمنی در مورد حداقلِ معیشت ایجاد شود. در این زمینه پیشنهادات محرمانه‌ای را به رئیس‌جمهور ارائه دادیم. مدیریت تورم و اشتغال هم در راستای معیشت مردم است.

این عضو کابینه درباره نرخ واقعی دلار اظهار داشت: در هیچکدام از مدل‌های اقتصادی ما نرخ دلار بالاتر از هشت هزار توامن نیست. حتی صحبت از نرخ سه هزار و هشتصد و پنج هزار تومانی هم می‌شود. این بحث تحلیل است. اما اینکه در بازار چه اتفاقی می‌افتد قابل پیش‌بینی نیست.

نظر شما
پرونده ویژه