همه دشمنان ظریف و هدفی که نزدیک است

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۰:۱۴:۴۱
کد خبر: ۸۶۲۴۰۶
همه دشمنان ظریف و هدفی که نزدیک است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به دلیل تلاش‌هایی که راستای تنش‌زدایی انجام می‌دهد شخصیتی محبوب در ایران و جهان است اما این محبوبیت و فعالیت‌ها باعث شده برخی که منافع‌شان در تنش‌آفرینی است از او عصبانی باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، می‌توان محمد جواد ظریف را به عنوان یکی از بهترین وزرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم و حتی بهترین وزیر خارجه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نام برد. او با تجاربی که در عرصه بین المللی طی سال‌های متمادی اندوخته، توانست در راستای سیاست‌های تنش‌زای جمهوری اسلامی ایران و دولت های یازدهم و دوازدهم، اجماع جهانی علیه ایران را بشکند و با نقشی محوری و دیپلماسی فعال بزرگ‌ترین مذاکرات چهل سال اخیر را بین ایران و قدرت های جهان را ترتیب بدهد.

ظریف با لبخند همیشگی اما مقتدر و مصمم توانست اجماع جهانی علیه ایران را بشکند و حقوق کشور را که به بهانه‌های واهی مورد پذیر کشورها نبود و حتی به خاطر آن حقوق ایران را مورد تحریم هم قرار می‌دادند باز پس گیرد.

مذاکرات و توافق برجام یکی از بزرگ‌ترین این تلاش‌ها بود که باعث شد همه دنیا حق غنی سازی اورانیوم را در ایران به رسمیت بشناسند و بر صادق بودن ایران صحه بگذاردند. صداقت و حقی که سال‌ها با دروغ و انحرافی خواندن آن، به صورت ظالمانه ملت ایران را تحریم کردند. همه این تلاش‌ها و تلاش‌ها و دیدارهایی که هر روز در سطح ایران و جهان برای ایجاد صلح و ارامش در ایران، خاورمیانه و جهان انجام می‌دهد باعث ناراحتی و عصبانیت برخی در داخل و خارج که ماهیت و موجودیت‌شان در تنش و درگیری است شده، کسانی که در ابتدا پنهانی و اکنون علنا عصبانیت خود را نشان می‌دهند. دشمنانی که هم در ایران هستند هم در آمریکا. داخلی‌ها در ابتدا به نام ولایتمداری و منافع ملی هجمه علیه ظریف را آغاز کردند و هر روز فشار را روی او بیشتر می‌کردند اما پس از سخنان مختلف مقام معظم رهبری و ادامه‌دار شدن هجمه‌ها نقاب از صورت آنها افتاد.

مقام معظم رهبری پس از تهمت‌ها و هجمه‌ها این جماعت از ظریف با عناوین مختلف تقدیر کردند. رهبری ظریف را «فرزند انقلاب» و «امین، غیور، شجاع و متدین» خواندند و پس از دیدن تلاش‌ها او را «خستگی‌ناپذیر» و  «مدافع اهداف» خطاب قرار دادند اما باز هجمه‌ها ادامه داشت و در پایان گفتن «باوجدان و صاحب احساس مسئولیت» و «دوست عزیز» هم نتوانست کسانی را که ادعای ولایتمداری داشتند را از مسیر تهمت و فحاشی به ظریف بازدارد. در کنار این افراد گروهی از جنگ‌طلبان در در دنیا بودند و هستند که وجود ظریف آزارشان می‌دهد. گروهی که در آمریکا و اسراییل تا عربستان وجود دارند نمی‌توانند اول ایران، دوم خاورمیانه و در نهایت جهانی آرام و بدون درگیری ببینند. یکی از معروف‌ترین گروه‌هایی که مخالفت و دشمنی با ظریف و ملت ایران و جهان را علنی کرده‌اند، گروه «ب» است که شامل جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید هستند، گروهی که همواره بر طبل جنگ و بی ثباتی می‌کوبند و گاه و بیگاه نظرات جنگ‌طلبانه آنها به گوش می‌رسد.

یکی از صداهایی که که از این تیم به گوش رسید تحریم‌هایی بود که شب گذشته ترامپ و «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کردند. به گفته منوشین، آمریکا سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را در فهرست تحریم قرار داده است. علاوه بر این، فرماندهان پنج منطقه نیروی دریایی سپاه پاسداران، سرداران «عباس غلامشاهی»، «رمضان زیراهی»، «یدالله بادین»، «منصور روانکار» و «علی عظمایی» هم در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

یکی از مسخره‌ترین و بی اساس‌ترین تحریمی که دیشب اعلام شد دفتر رهبری و احتمال تحریم کردن «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. تحریمی که با واکنش حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور ایران همراه بود. آشنا در توییتر نوشت: «هر ایرانی با خواندن خبر تلاش تیم ب برای تحریم دکتر ظریف به شدت عصبانی میشود اما از طرف دیگر این بهترین فرصت برای اثبات صلح دوستی اوست. ظریف در حال تبدیل شدن به ماندلای ایران است، او علیه آپارتاید داخلی می جنگید و این علیه آپارتاید بین المللی. سحر نزدیک است.»

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره نتیجه تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «تحریم بی حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستاصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جا افتاده بین المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.»

شبکه خبری آمریکایی نیز در این رابطه گفت: «اقدام علیه ظریف عملا احتمال هرگونه دیپلماسی را از بین می‌برد، آن هم با اعمال تحریم‌های سخت علیه دیپلمات ارشد یک کشور».

این اقدامات و دشمنی‌ها با ایران و ظریف از طرف برخی معلوم‌الحال و جنگ طلب نشان می‌دهد دیپلماسی فعال دولت‌های یازدهم و دوازدهم و در راس آنها محمد جواد ظریف مسیر را درست رفته اند و به هدف که همان تنش‌زدایی است نزدیک هستند.

نظر شما
پرونده ویژه