سخنگوی دولت:

اگر ظریف تحریم شود راه گفتگو تحریم خواهد شد/ فرماندهان از برخورد نیروی انتظامی با شهروند خانم راضی نبودند/ زنگنه بهترین شخص برای فروش نفت است/ افزایش مشکلات بانکی در صورت عدم تصویب FATF

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۰:۳۳:۴۳
کد خبر: ۸۶۲۹۱۸
اگر ظریف تحریم شود راه گفتگو تحریم خواهد شد/ فرماندهان از برخورد نیروی انتظامی با  شهروند خانم راضی نبودند/ زنگنه بهترین شخص برای فروش نفت است/ افزایش مشکلات بانکی در صورت عدم تصویب FATF
سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت درباره تحریم های جدید آمریکا گفت: اگر ظریف تحریم شود حتما راه گفتگو تحریم خواهد شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه به قضات گفت: شهید بهشتی همواره بر کار تشکیلاتی تاکید می کرد که امروز ما ضعف و فقدان کار تشکیلاتی داریم. امروز بحث ساختار بودجه و اصلاح بودجه و به صورت پارادایمی در جریان است. أنشالله وابستگی بودجه به نفت کم شود. امروز ٥٠ میلیارد تومان برای مقابله با افت ملخ اتخاذ شد.

* برخورد نامناسب نیروی انتظامی با شهروند خانم

ربیعی درباره برخورد نامناسب با یک خانم توسط نیروی انتظامی گفت: آقای رییس جمهور با وزیر کشور صحبت کردند، این موضوع رسیدگی قضائی می‌خواهد. اگر جرمی صورت گرفته قابل قبول نیست. باید به سمتی رویم تا روش‌های مناسب بر هر نوع برخورد را داشته باشیم. فرماندهان هم از این برخورد راضی نبودند.

سخنگوی دولت برای خبرنگار خبرگزاری فارس که ٩٠ درصد نابینایی خود را از دست داده، آرزوی سلامتی کرد.

* موضع دولت درباره تحریم‌های جدید آمریکا

ربیعی درباره موضع دولت درباره تحریم‌های آمریکا و شخص ظریف گفت: برنامه رییس جمهور برای نشست خبری به من واگذار شده و به زودی رییس جمهور با تلویزیون و رسانه ها مصاحبه خواهند داشت. نخست وزیر کشور با عظمت ژاپن در ایران بود و همان موقع پتروشیمی ما را تحریم کردند. ترامپ ادعای مذاکره کرده و مذاکره کننده را تحریم می کند. من فکر می کنم این اقدامات اجماع را برای جهانیان از بین می برد. این کار توهین به ملت است. این کارها تأثیری بر جنبه اقتصادی ملت نخواهد داشت. اگر ظریف هم تحریم شود حتما راه گفتگو تحریم خواهد شد.

*هجمه‌ها به وزیر نفت

سخنگوی دولت درباره هجمه به زنگنه گفت: بهترین شخص برای فروش و خرید نفت آقای زنگنه است. می‌گویند. من شب گذشته به مطالبی که درباره زنگنه گفته می‌شود، نگاه می‌کردم، گفته‌اند از وقتی زنگنه آمده، صادرات نفت ایران کمتر شده است. من آمارها را نگاه می‌کردم، قبل از برجام همان تحریم‌هایی که در دولت قبل هم وجود داشت، فروش نفت ایران به یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود و این یعنی بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از دوران دولت قبل. یک بحث دیگر هم نسبت به آقای زنگنه درباره توسعه میادین نفت و گاز و لغو قراردادها مطرح می‌شود. یک مورد لغو قرارداد بوده است که چند سال قراردادشان را خوابانده بود در حالی در دوران وزارت آقای زنگنه، پنج تا شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فاز یازدهم پارس جنوبی شده است.

وی افزود: من به وزارت اطلاعات رفتم و با کارشناسان اقتصادی و ضد جاسوسی صحبت کردم و اصلا عدد ١٠ میلیارد هم صحیح نبوده است. یک خانم هم بازداشت شده و کارمند شرکت‌های اروپایی است و اینها برای رقابت جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند. اینها را باید دستگاه‌های امنیتی و قضائی اطلاع بدهند. آنچه برای من جالب است این است که یکی، دو نماینده مجلس این مسائل را مطرح می‌کنند، در حالی که این نوع بیان، اسلامی نیست. بیان این موضوع توسط نمایندگان با اخلاق بهشتی سازگار نیست.

* ممانعت از فعالیت صیادان زن در جزیره هنگام

ربیعی درباره مانع شدن برخی برای فعالیت صیادان زن در جزیره هنگام گفت: ما تبعیض برای کار زنان قائل نیستیم. با مدیران جهاد کشاورزی شیلات صحبت کردم و این موضوع را رد کردند. قطعا رفع شده یا خواهد شد. دولت مخالف این اقدامات است.

*حواشی سریال گاندو

سخنگوی دولت درباره حاشیه‌های سریال گاندو بیان کرد: از همه افرادی که می‌توانستند با صدا و سیما تماس بگیرند و به اصطلاح فشار بیاورند من پرس و جو کرده و تماس گرفتم اما به کسی نرسیدم. خواهش می‌کنم صدا و سیما هر چه سفارش شده که تولید شود، پخش کند. مردم در این زمینه قضاوت می‌کنند. من بخش‌هایی از این سریال را دیده‌ام و امیدوارم به لحاظ سناریو و بخش‌های دیگر بهتر کار شود. خواهش می‌کنم صداوسیما هرچه خواسته شده را پخش کند و امیدوارم درباره سناریو، این فیلم بهتر کار شود. ما اصلا در دولت نگفتیم این فیلم پخش نشود.


* سیاست‌های اقتصادی دولت

این عضو کابینه دولت اظهار داشت: تصمیمی برای حذف أرز ٤٢٠٠ تومان تا پایان سال  نداریم. با اختصاص ارز، در چهار ماهه اول امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته واردات ما افزایش چشمگیر داشته است. از ۱۴ میلیارد دلار ارز سه میلیارد برای دارو یک میلیارد برای لاستیک و کاغذ و ۱۰ میلیارد هم برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما در تورم وضعیت بهتری داریم، گفت: گران شدن متوقف شده است. ما چشم خود را بر زندگی مردم نبستیم. نیازمندیم که تاب‌آوری مردم را افزایش دهیم. نمی‌گویم همه تصمیمات درست بوده اما مطمئن باشید همه تصمیم‌ها از سر دلسوزی بوده است. اما رسانه‌ها به مردم بگویند با چه تحریم سختی مواجه هستیم. اگر اف ای تی اف تصویب نشود مشکلات بانکی هم بیشتر خواهد شد.

* تغییر ساعات اداری

سخنگوی دولت در خصوص کاهش ساعات اداری اظهار داشت: فعلا دولت برنامه‌ای برای کاهش ساعات اداری ندارد ‌و در دستور کار دولت نیست.

* تغییرات در کابینه

ربیعی افزود: آقای روحانی با کسی تعارف ندارد. کسی نتواند با ایشان کار کند تعویض خواهد شد و الان هم تعویض نداریم.

*جانشین وزیر آموزش و پرورش

این عضو کابینه دولت درباره جایگزین بطحایی گفت: رییس‌جمهور هنوز درباره جایگزین وزیر آموزش و‌ پرورش تصمیم‌گیری نکرده است. برای رتبه‌بندی فرهنگیان هم مبلغی تخصیص داده شده که قرار است به زودی پرداخت شود.

اهمیت تصویب FATF

ربیعی درباره اهمیت تصویب FATF اظهار کرد: درخواست می کنم، اظهار نظر درباره FAT را به  کسانی که مستقیم با آن در ارتباط هستند بسپاریم. اگر ما نتوانیم برای برنامه‌های دولت را با حفظ تحفظ جلو ببریم، قطعا به مشکل برخواهیم خورد. یکی از مشکلاتی که دولت با آن گریبان بوده یکی عدم افزایش نرخ ارز و دیگری واقعی کردن قیمت است. میزان کنش‌های مردم، نوسانات ارزی را به هم زده است همه تلاش می‌‌کنیم که با ساز و کار مناسب از افزایش قیمت جلوگیری و آن را به مرز منطقی بسپاریم.

ربیعی در توضیح اینکه دقیقا رئیس جمهور در چه حوزه‌ای اختیارات ندارد گفت: رئیس جمهور مایل است سیاست‌های دولت،  با تصمیم یک فرد در قوه‌ دیگری خدشه‌‌دار نشود در برخی موارد دولت اعلام نیاز می‌کند و قوه دیگر همکاری نمی‌کند.

تشکیل معاونت بازرگانی

ربیعی در پاسخ به این سوال درباره تصمیم دولت برای تشکیل معاونت بازرگانی اظهار کرد: در حال حاضر اختیار بیشتری برای معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده که تحت عنوان قائم مقام وزیر صمت در بازرگانی عمل خواهد کرد. اختیاراتی هم که در سایر دستگاه ها وجود دارد و اگر تصمیم گیری آنها به این طرح واگذار شود به کنترل بازار کمک خواهد کرد. الگویی که ما دنبال می کنیم قائم مقام بازرگانی وزیر صمت است در این مرحله و اگر در مرحله دیگری نیاز بود به سمت تصمیمات دیگر هم حرکت خواهیم کرد.

ضرب الاجل کشورهای اروپایی در برجام

وی با اشاره به پایان ضرب‌العجل کشورهای اروپایی در مورد برجام گفت: کشورهای اروپایی قول داده‌اند که به سرعت سازوکار مالی را فعال کنند. سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که غنی‌سازی طبق اعلام ادامه دارد.

اصلاح ساختار بودجه

سخنگوی دولت درباره آخرین اقدامات دولت در حوزه اصلاح ساختار بودجه اظها کرد: در این مورد ساعت‌ها بحث شده است. در بحث درآمدی و هزینه‌ای باید اصلاحات مفصلی صورت گیرد و ما به سمت ثبات در اقتصاد کلان حرکت کنیم. ارتقای عدالت اقتصادی مهم است زیرا جامعه به خصوص در حوزه انرژی یکسان از آن استفاده نمی‌‌کند.

ما در تورم وضعیت بهتری داریم و این بدلیل ارزان شدن نیست بلکه گران شدن متوقف شده است. ما چشم خود را بر زندگی مردم نبستیم. ما نیازمندیم تا تاب آوری مردم را افزایش دهیم. نمی گویم همه تصمیمات درست بوده اما مطمن باشید همه تصمیم ها از سر دلسوزی اتخاذ شده است. اما رسانه ها به مردم بگویند با چه تحریم سختی مواجه هستیم اگر اف ای تی اف تصویب نشود مشکلات بانکی هم بیشتر خواهد شد.

ربیعی میزان رقم بودجه را 386 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز