چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

دروغ بزرگ هفته/ تغییرات اساسی در سیاسی‌ترین کمیسیون مجلس/ اظهارات جالب آیت‌الله ری‌شهری درباره حجاب/ دیداری در زندان که جنجال آفرین شد

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۵:۰۱:۴۲
کد خبر: ۸۶۳۱۹۳
دروغ بزرگ هفته/ تغییرات اساسی در سیاسی‌ترین کمیسیون مجلس/ اظهارات جالب آیت‌الله ری‌شهری درباره حجاب/ دیداری در زندان که جنجال آفرین شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ مقام معظم رهبری

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در حالی پس از انهدام پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران، بار دیگر از مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران سخن به میان آورده بود که در اقدامی شتابزده و خلاف اصول سیاسی، با صدور یک فرمان اجرایی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، بیت رهبری، هشت فرمانده سپاه پاسداران را تحت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار داد. به گفته ترامپ، این تحریم‌ها مشمول دفتر مقام معظم رهبری و هشت فرمانده سپاه پاسداران خواهد شد.  

همچنین «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اعلام تحریم‌های تازه کشورش علیه تهران گفت تحریم‌ها شامل «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران نیز خواهد شد. آمریکا از یک سو درخواست مذاکره بدون پیش شرط کرد و از سوی دیگر مقامات ایران و به خصوص وزیر امور خارجه را در لیست تحریم های اخیر قرار خواهد داد که مقامات جمهوری اسلامی ایران در این باره اعلام کردند، ترامپ ادعای مذاکره کرده اما مذاکره کننده را تحریم می کند.

چهره هفته؛ آیت الله ری شهری

«آیت الله ری‌شهری»، ‌تولیت استان عبدالعظیم (ع)، طی سخنانی در شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت به مناسبت تولد حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: «موضوع حجاب با بگیر و ببندها حل نمی‌شود. امام صادق (ع) به یاران خود فرمودند: مبادا بر افرادی که با شما سلیقه متفاوتی دارند سخت بگیرید، بلکه کاری کنید تا ورود آنها به عقیده درست تسهیل شود. امام صادق (ع) به شیوه حکومتی بنی‌امیه نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند، شیوه آنها تکیه بر شمشیر خشونت و ظلم بود. در این باره «معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، نیز در حساب توییتری خود نوشت: «ممنون از این مواضع روشن.»

جنجال هفته؛  دیدار نمایندگان با بابک زنجانی

«علیرضا رحیمی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در توییتر خود نوشت: «از یکی از وزیران شنیدم به تازگی برخی نمایندگان مجلس چند نوبت با آقای بابک زنجانی در زندان دیدار داشته‌اند. ‌خوب است قوه قضائیه گزارشی از این دیدارهای پرابهام به هیات رئیسه مجلس ارائه دهد و نظارت بیشتری بر عدم تبعیض در اجرای ضوابط دیدار با زندانیان داشته باشد.»

 دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی در زندان اگرچه از سوی وکیل او رد شده اما یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس تلویحا آن را تایید کرد. «محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون قضایی مجلس، در گفتگویی گفت: «دیدار با زندانیان یک امر معقول است و همیشه وجود داشته البته ممکن است خاص بودن یک زندانی حساسیت‌ها را برانگیزد. اگر این دیدار در دفتر بابک زنجانی صورت می‌گرفت صورت خوشی نداشت اما این فرد در حال حاضر زندانی است و به عنوان یک زندانی این دیدار انجام شده و هیچ ایرادی ندارد.»

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران در این باره گفت: «این اتفاق در سال 97 رخ داد. آن دیدار هم تحت عنوان دیدارِ نمایندگان نبوده، یک هیاتِ مرکبی از قوه قضائیه، از برخی از نمایندگان که در کمیسیونِ قضایی مجلس بودند و برخی از نمایندگان وزارت نفت از ناحیۀ دولت و تیم کارشناسی در جهت پیگیریِ مطالبات دولت از این متهم بازدید کردند. این بازدید در جهت بررسی مسیر داد و ستد و چرخه پول  به دولت و وزارت نفت بوده است. تیم  مرکب از دادسرای تهران، از مجموع قوه قضائیه، مجلس و وزارت نفت بوده است.  اما نمی‌­دانم چرا در این بین برخی  می‌خواهند این دیدار را سیاسی جلوه دهند. چرا نمی­‌گویند نمایندگانی از وزارت نفت با بابک زنجانی ملاقات داشتند؟» 

خبر مهم هفته؛ حمله پهباد آمریکایی به آب های ایران

بامداد پنج‌شنبه (سی‌ام خردادماه)، روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد و در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی در حریم جمهوری اسلامی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه را اعلام کرد.

همچنین ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای رسمی تائید کرد پهپاد گلوبال هاوک توسط نیروهای ایران هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

دونالد ترامپ چند ساعت بعد از اینکه سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا در مرز هوایی ایران خبر داده بود، در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: «ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز به متجاوزان به قلمرو جمهوری اسلامی ایران هشدار داد و گفت: «نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوزکارانه هر نوع شیء و پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.»

در ادامه «مجید تخت‌روانچی»، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل این سازمان، اعلام کرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند و این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، صورت گرفته است.

در همین ارتباط سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع این کشور به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

سوژه هفته؛ اظهارات امام جمعه اسالم و آیت الله مصباح یزدی

«حجت الاسلام محمدجواد باقری»، امام جمعه اسالم، در خطبه های نماز جمعه گفت: «آقای ترامپ کمی عاقل باش و دست از ماجراجویی بردار، دلت برای دخترت ایوانکا بسوزد، دست از پا خطا کنی، لباس جیغ ایوانکا مشکی خواهد شد!.»

***

آیت الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در سی و سومین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان این مؤسسه با موضوع «انتخاب اصلح: شاخص‌ها، مراتب، و اولویت‌ها»، گفت: «قریحه عقلایی اقتضا می‌کند که انسان در هر امری که مقابل چند گزینه قرار می‌گیرد و می‌تواند یکی را اختیار کند، سعی کند بهترین گزینه را انتخاب کند، و مقتضای عقل آدمی نیز انتخاب بهترین است. سهم‌خواهی یعنی دنیاطلبی؛ سهم‌خواهی چیست؟! یعنی اگر من می‌دانم فردی از یک گروه دیگر اصلح است، به او ر‌أی ندهم بلکه به هم‌گروهی خود رأی بدهم. اما چرا او را انتخاب نکنم؟! فردا که خودم بخواهم رأی بدهم اگر به او رأی ندهم چه حجتی پیش خدا دارم؟! فرض کنید حتی در بین اصلاح‌طلبان فردی بود که من دانستم او اصلح از کاندیدای اصولگراست؛ چه حجتی دارم به او رأی ندهم؟! من باید به اصلح رأی بدهم.

آیت‌الله مصباح یزدی درباره ائتلاف در انتخابات نیز گفت: اگر ائتلاف برای این باشد که بنشینند و واقعاً اصلح‌ها را انتخاب کنند، مفید است. اگر فرض‌ کنید یکی دو مورد اختلاف شد ـ چون راه دیگری برای تشخیص وجود ندارد ـ با اکثریت آراء انتخاب شود. اگر بنا بر این است ‌أهلاً و سهلاً!. طبیعی است که ملاک اصلح برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد؛ کسی که بیمار باشد، اصلح را کسی می‌داند که بهتر به وضع درمان برسد، و کسی که دغدغه امور نظامی را دارد اصلح را فردی می‌داند که امور نظامی را سروسامان بهتری بدهد.»  

این اظهارات آیت الله مصباح واکنش های زیادی را در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان در پی داشت.

دروغ بزرگ هفته؛ دعوای روحانی و جهانگیری

یک پایگاه خبری در گزارشی مدعی شده بود در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد که لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند. جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود و چندین تن از وزرا، طی دیروز و امروز با جهانگیری در منزلش دیدار کرده و خواستار بازگشت او به کارش شده‌اند. خبری که پالیزدار، مشاور جهانگیری، آن را تکذیب کرد.

این خبر در حالی به سرعت بر خروجی بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. از سوی دیگر «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر، در پاسخ به این سؤال که ماجرای قهر جهانگیری از دولت، صحت دارد یا خیر، گفت: «بین اختلاف نظر و قهر، تفاوت وجود دارد. طرح موضوع قهر در شأن آقای جهانگیری نیست و صحت ندارد.»

خبر داغ هفته؛ حضور یک زن جاسوس در نفت

«ابوالفضل ابوترابی»، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، و «حسینعلی حاجی دلیگانی»، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس، روز یکشنبه دوم تیرماه از حضور یک زن در وزارت نفت به‌ عنوان جاسوس خبر دادند. به گفته این دو نماینده مجلس، این زن با 16 پرسنل مهم و تأثیرگذار وزارت نفت با قصد جاسوسی و ایجاد مشکل در روند پروژه‌های نفتی، در ارتباط بوده است.

انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشت.

«حسین حاجی حسینی»، رئیس سازمان حراست صنعت نفت، در این باره گفت: «در خصوص اظهارات حاجی دلیگانی، نماینده محترم مردم شریف شاهین‌شهر و ابوترابی، نماینده محترم مردم شریف نجف‌آباد که اعلام کرده‌اند: اخیراً (تاکید می‌شود اخیراً) نهاد‌های امنیتی اعضای باند نفوذ در وزرات نفت را دستگیر کرده اند، به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند، وزارت نفت و سازمان حراست این وزارتخانه از چنین خبری بی‌اطلاع بوده و هیچ یک از مدیران ارشد و تصمیم‌گیر وزارت نفت تاکنون در این مورد احضار یا بازداشت نشده‌اند و هیچ تذکر بازدارنده‌ای نیز در این باره از طرف نهاد‌های امنیتی به مسئولان ذیربط در این وزارتخانه داده نشده است.»

 همچنین «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «یک خانمی بازداشت شده که کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است، معمولاً شرکت‌های خارجی با دستگاه‌هایی که کار اجرایی دارند، در رقابت شرکتی، جمع‌آوری اطلاعات هم می‌کنند. اینکه این مسئله جاسوسی است یا خیر باید اجازه بدهیم که مسئله از سوی دستگاه‌های ذی‌صلاح بررسی و پرونده را به قوه قضاییه بدهند. آنچه برای من جالب است این است که یکی، دو نماینده مجلس این مسائل را مطرح می‌کنند. مسائل به گونه‌ای مطرح شد که یک زن جاسوسی می‌کرد و با ۱۶ مرد هم ارتباط داشت و کیفیت این ارتباط را به خوانده واگذار کرده است در حالی که این نوع بیان، اسلامی نیست و با اخلاق شهید بهشتی هم به عنوان یکی از صاحبنظران و بنیانگذاران جمهوری اسلامی سازگار نیست.»

خبر هفته؛ انتخابات در کمیسیون امنیت ملی

انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هفته جاری پس از کش و قوس‌های فراوان برگزار شد و نهایتا ذوالنور بر کرسی ریاست نشست.

قرار بود انتخابات هیات رئیسه این دوره کمیسیون، هفته گذشته برگزار شود که به دلیل تاخیر تعدادی از اعضای کمیسیون برای حضور در جلسه و به گفته رحیمی عضو این کمیسیون، آبستراکسیون تعدادی از اعضای این کمیسیون انتخابات به این هفته موکول شد. هرچند «فلاحت‌پیشه»، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی، در گفتگویی هرگونه آبستراکسیون را تکذیب کرد.

گفتنی است سال گذشته فلاحت‌پیشه توانست بعد از ۱۴ سال ریاست بروجردی بر صندلی کمیسیون امنیت ملی تکیه زند اما اعضای کمیسیون به فلاحت‌پیشه برای ادامه ریاست درآخرین سال کاری مجلس دهم اعتماد نکردند و ذوالنور جانشین او شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز