مدیر کل دفتر سیاسی وزرات کشور:

تاکنون ۱۱۰ حزب خود را با قانون جدید تطبیق داده اند و ۱۰ حزب در حال تطبیق هستند/ اصلاح اساسنامه و مرامنامه حزب کارگزاران به جلسه بعد موکول شد/ پروانه فعالیتی که به احزاب می‌دهیم، تاریخ اعتبار ندارد

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۶:۵۰:۲۶
کد خبر: ۸۶۳۲۰۰
تاکنون ۱۱۰ حزب خود را با قانون جدید تطبیق داده اند و ۱۰ حزب در حال تطبیق هستند/ اصلاح اساسنامه و مرامنامه حزب کارگزاران به جلسه بعد موکول شد/ پروانه فعالیتی که به احزاب می‌دهیم، تاریخ اعتبار ندارد
مدیر کل دفتر سیاسی وزرات کشور گفت: تاکنون 110 حزب خود را با قانون جدید تطبیق داده اند و 10 حزب در حال تطبیق هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «حمید ملانورى»، مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور، روز چهارشنبه در نشست خبری کمیسیون ماده 10 احزاب در جمع خبرنگاران گفت: در نخستین دستور کار چهارمین جلسه کمیسیون در سال جدید، اصلاح اساسنامه و مرامنامه «حزب کانون تربیت اسلامی» مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوع بعدی بحث صدور پروانه یکی از احزاب جدید التاسیس تحت عنوان  «حزب اسلامی قانون» بود که برخی از استعلامات آن هنوز وصول نشده است. این موضوع برای بررسی بیش‌تر توسط دستگاه های امنیتی به جلسه بعد موکول شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب بیان کرد: اصلاح اساسنامه و مرامنامه حزب همدلی مردم تهران نیز برای بررسی بیش‌تر نهاد‌های نظارتی و امنیتی به جلسات بعد موکول شد.

ملانورى عنوان کرد: گزارش مجمع عمومی، اصلاح اساسنامه و مرامنامه «خانه پرستار» مورد تصویب قرار گرفت و صلاحیت تعدادی از اعضای آن احراز نشد که به حزب اعلام می‌ کنیم. گزارش مجمع عمومی، اصلاح اساسنامه و مرامنامه «مجمع نیروهای خط امام (ره)» مطرح شد که مورد تصویب قرار گرفت و بررسی صلاحیت تعدادی از اعضا به جلسه بعد موکول شد.

وی اظهار کرد: گزارش مجمع عمومی، اصلاح اساسنامه و مرامنامه «حزب ندای ایرانیان» مطرح و مورد تصویب قرار گرفت که البته صلاحیت یکی از اعضا احراز نشد. همچنین گزارش مذکور برای «حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی» مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و صلاحیت یکی از اعضا محرز نشد که به این تشکل اعلام می کنیم.

مدیرکل سیاسی وزیر کشور یادآور شد: گزارش مجمع عمومی و اصلاح اساسنامه و مرامنامه «حزب جامعه انجمن های اسلامی اصناف و‌ بازار» مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت که باز سوابق چند تن از اعضا احراز نشد که برای بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد. موضوع بعدی تمدید موافقت با برگزاری مجمع عمومی «حزب مجمع اصولگرایان نواندیش خراسان جنوبی» بود. این حزب از احزاب تازه تاسیس است که قبلا با تاسیس آن موافقت اولیه انجام شده بود و برای برگزاری مجمع، 6 ماه فرصت داشتند که موفق نشدند که کمیسیون طبق قانون برای یک بار به مدت سه ماه این مهلت را تمدید کرد.

ملانوری اضافه کرد: یک مورد شکایت از سازمان بازرسی کل کشور از «خانه کشاورز» به ما رسیده است و برای ادای توضیحات از دبیرکل خانه کشاورز دعوت می کنیم تا در این باره تصمیم گیری کنیم.

دبیر کمیسیون ماده 10  احزاب تصریح کرد: تقاضای تاسیس «حزب جمهوریت ایران اسلامی» مطرح شد که به دلیل دریافت نکردن پاسخ استعلام های نهادهای امنیتی، موضوع به جلسه بعد موکول شد.

وی بیان کرد: برگزاری مجمع عمومی، اصلاح اساسنامه و مرامنامه حزب کارگزاران سازندگی ایران در این جلسه مطرح شد که به دلیل نقص مدارک و پاسخ استعلامات دستگاه های امنیتی برای رفع نواقص، این موضوع به جلسه بعد موکول شد.

ملانوری عنوان کرد: احزاب بر اساس قانون، می توانند ائتلاف و جبهه تشکیل دهند و آن را به اطلاع کمیسیون ماه 10 برسانند. امروز تشکیل «جبهه پیشرفت، راه و عدالت» به اطلاع کمیسیون رسید و‌ فعالیت آن از این پس قانونی است.

وی ‌با اشاره به قانون جدید فعالیت احزاب که در آذر ۹۵ به وزارت کشور ابلاغ شد، گفت: احزاب مکلف هستند ظرف مدت یکسال و مهلت 6 ماه برای تمدید، خود را با این قانون جدید انطباق دهند. تاکنون ۱۱۰ حزب با قانون جدید خود را تطبیق دادند و ده حزب در حال تطبیق هستند. با این احتساب احزاب تطبیق داده شده مجاز به فعالیت هستند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: احزابی می توانند با نام، نشان، برند، تابلو، اسم و عنوان آن حزب فعالیت سیاسی کنند که حتما پروانه داشته باشند. پروانه فعالیتی که ما برای احزاب می دهیم تاریخ اعتبار ندارد اما احزابی که ما این پروانه را می دهیم احزاب دارای سابقه فعالیت سیاسی هستند که تاریخ ا‌ولیه فعالیت و تطبیق در این پروانه ثبت می شود. در جلسه بعد از فرم جدید پروانه فعالیت رونمایی و آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ملانوری در ادامه این جلسه، در پاسخ به پرسشی درباره نحوه استعلام از احزاب، گفت: مراحل مجوز به این شکل است که هیات موسس به ما تقاضا می دهد و کمیسیون  هم از این افراد استعلام می کند وقتی پاسخ دستگاه ها درباره صلاحیت هیات موسس آمد، مجوز اولیه تاسیس را در کمیسیون ماده 10 احزاب مطرح می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام مجوز اولیه حزب جمهوریت گفت: برای این مجوز مهلت یکماهه وجود دارد و الان چون تاریخ یک ماهه گذشته به همین دلیل در جلسه امروز این موضوع را مطرح کردیم. یکی از دستگاه ها پاسخ استعلام را فرستاد و دو دستگاه دیگر مانده است بنابراین این موضوع به جلسه بعد موکول شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در پاسخ به پرسشی درباره اخبار تایید نشده از کنگره مهرماه 97 حزب اعتماد ملی و رد شدن صلاحیت 14 تن از اعضای شورای مرکزی آن، گفت: پاسخی به استعلام ها برای صلاحیت این افراد دریافت نکرده ایم.  البته شکایتی از طرف بعضی از افراد مطرح شد آن شکایت هم در دستگاه قضایی بود که رای را دیوان برای کمیسیون فرستاده است، اعلام کردند که دستگاه قضایی یا دیوان صلاحیت رسیدگی را ندارد. بنابراین عدم صلاحیت زدند و به ما ارجاع دادند. ما در جلسه بعد به عنوان بررسی شکایات آن را در کمیسیون مطرح می کنیم. به هر صورت اگر پاسخ استعلام صلاحیت یا رد صلاحیت افراد را به ما اعلام کنند به طبع به خودشان اعلام می کنیم.

ملانوری تصریح کرد: ما اسامی را به خود حزب اعلام می کنیم و از نظر قانونی نمی توانیم اعلام کنیم چرا که منع قانونی دارد. ما استعلام را در رابطه با افراد موثر در عضو هیات موسس و شورای مرکزی انجام می دهیم. اگر کسی در شورای مرکزی به عنوان عضو موثر صلاحیت آن تایید نشد به این معنا نیست که از عضویت آن حزب خارج شود می تواند به عنوان عضو عادی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز