هم زمان با افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس صورت گرفت؛

تجمع بزرگ لندنی ها برای ایران و علیه ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۳:۱۳:۵۱
کد خبر: ۸۶۳۳۲۲
تجمع بزرگ لندنی ها برای ایران و علیه ترامپ
هم زمان با افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس در تظاهراتی که عصر چهارشنبه روبروی دفتر نخست وزیری انگلیس برگزار شد سخنرانان و فعالان ضد جنگ سیاست‌های ضد ایرانی و جنگ‌طلبانه آمریکا، به‌ویژه تشدید تنش در منطقه خلیج‌فارس را به‌شدت محکوم کردند.

به گزارش گروه خبر سیاسی خبرگزاری برنا، افراد حاضر در این حرکت اعتراضی شعارنوشته و پارچه نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن عبارت‌هایی همچون به ایران حمله نکنید، دست از ایران بکشید و تحریم‌ها علیه ایران خود جنگ هستند، نوشته شده بود. برخی شرکت کنندگان هم تصویر ترامپ را درحالی که ضربدر روی آن کشیده شده بود، حمل می‌کردند.

معترضین همچنین شعارهایی را سر می‌دادند و در آن خواستار توقف سیاست‌های جنگ طلبانه واشنگتن شدند.

این تظاهرات توسط بزرگترین نهاد ضد جنگ انگلیس موسوم به "ائتلاف توقف جنگ" سازمان دهی و مورد حمایت ده‌ها نهاد حقوق بشری قرار گرفته است. در این حرکت اعتراضی، اقشار مختلف مردم انگلیس، دانشجویان، فعالان حقوق بشر و ضدجنگ حضور دارند.

در بیانیه ائتلاف توقف جنگ، رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید جزو حلقه‌ای خوانده شده‌اند که به سیاست تقابل با ایران متعهد هستند.

"دنت کود" نماینده منطقه کنزینگتون که برای تحویل تومار مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران به دفتر نخست‌وزیری انگلیس در این حرکت اعتراضی حاضر شده بود، گفت: به‌رغم مجوزهای امنیتی که او به‌عنوان عضو پارلمان در اختیار دارد مأموران حفاظتی برای اولین بار به او اجازه ندادند تا تومار را به دفتر نخست‌وزیری تحویل دهد. او گفت به‌این‌ترتیب مجبور است تا از طریق پست معمولی نامه را به دفتر نخست‌وزیری ارسال کند.

این تومار که حاوی صدها امضای مخالفان سیاست‌های ترامپ است، قرار بود در مراسمی نمادین به "ترزا می" تحویل شود.

"مراد قریشی" رئیس بزرگ‌ترین نهاد ضد جنگ انگلیس موسوم به ائتلاف توقف جنگ که خانم کود را در این مراسم همراهی می‌کرد رفتار دفتر نخست وزیری را غیرقابل توجیه خواند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت، من بارها تومارهای اعتراضی را به دفتر نخست‌وزیری تحویل دادم و چنین رفتاری را شاهد نبودم.

او گفت: مأموران گیت بازرسی در حالی ادعا می‌کنند که هماهنگی برای دریافت تومار صورت نگرفته که قبلاً برای اجرای این مراسم هماهنگی شده بود.

در ادامه حرکت تظاهرات عصر امروز، لیندزی جرمن عضو ارشد کارزار ائتلاف توقف جنگ هم از اقدام تأمل‌برانگیز دفتر نخست‌وزیری انگلیس به شدت انتقاد کرد. به گفته او، اکنون شرایطی است که دو نامزد پست نخست‌وزیری انگلیس از طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بشمار می‌روند و حتی جرأت ندارند مانند امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اذعان کنند که آمریکا تمایلی به مذاکره با ایران ندارد.

وی گفت: اگر ترامپ جنگ می‌خواهد ما جلوی او ایستادگی می‌کنیم. چنانچه در جنگ‌های عراق، افغانستان و لیبی ادعا شد که جنگ ضامن صلح است و هرگز چنین نشد. بنابراین ما اجازه نخواهیم داد که این اشتباه دوباره تکرار شود. اجازه نمی‌دهیم مردم ایران مانند سایر کشورهای منطقه آسیب ببینند.

این فعال مدنی سپس به ریشه این تحولات اشاره کرد و یادآور شد، این ترامپ بود که به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و جنگ اقتصادی علیه ایران راه انداخت. وی تصریح کرد تحریم برای آمریکا ابزاری است که مردم یک کشور را تحت‌فشار قرار داده تا حکومت را تغییر دهد، اگر ابن سیاست نتیجه ندهد دست به جنگ می‌زند.

جرمن با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا فروش نفت و تجارت آزاد با ایران را هدف قرار داده پرسید: به‌درستی چه کسی در این ماجرا ظالم است. آمریکا حق ندارد خاورمیانه را با تجهیزات نظامی انبار و سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش را دنبال کند.

وی سپس تصریح کرد: ما اعلام می‌کنیم که با جنگ، تحریم و پاره کردن برجام مخالفیم و هر اقدامی را برای جلوگیری از فاجعه اقدام نظامی صورت می‌دهیم. این فعال ضد جنگ افزود که مردم انگلیس برخلاف گذشته هوشیار هستند و اجازه نخواهند داد که این کشور از سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا پیروی کند

همچنین «کیت هادسون» دبیرکل جنبش ائتلاف خلع سلاح‌های هسته‌ای طی سخنانی برجام را یکی از توافق‌های موفق منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خواند و گفت: قبل از اینکه ترامپ از این توافق خارج شود همه ازجمله آمریکا قبول داشتند که این توافق عمل می‌کند و ایران به تعهداتش پایبند است. بنابراین هیچ دلیلی نداشت که آمریکا از این توافق خارج شود

وی ابراز امیدواری کرد ترامپ سر عقل آید و دست از لفاظی علیه ایران بردارد. هادسون درعین حال هشدار داد که اگر ترامپ دست به چنین اقدام احمقانه‌ای بزند باید آگاه باشد که ایران، عراق، افغانستان و لیبی نیست. در واقع او علیه کشوری حمله خواهد کرد که از قوای نظامی کافی برای مقابله برخوردار است و در این صورت کل منطقه به خون کشیده می‌شود که مردم انگلیس خواهان چنین شرایطی نیستند.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که آمریکا پس از خروج از برجام و در ادامه فشار حداکثری برای کشاندن ایران پای میز مذاکره دست به جنگ روانی تازه‌ای زده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را در حریم هوایی خود منهدم کرد در توئیتی مدعی شد که لحظه آخر از اقدام تلافی‌جویانه صرف نظر کرده، اما احتمال درگیری نظامی همچنان وجود دارد.

وزیر امور خارجه انگلیس درباره این تحولات می‌گوید، لندن گمان نمی‌کند تهران یا واشنگتن خواهان جنگ باشند اما بسیار نگران آن است که جنگ به‌صورت تصادفی رخ دهد. " جرمی هانت " که نامزد پست نخست‌وزیری انگلیس نیز به شمار می‌رود، با این حال عنوان کرد که لندن در کنار آمریکا به عنوان قدرتمندترین متحد خود ایستاده و هر درخواست برای حمایت نظامی علیه ایران را مورد به مورد بررسی می‌کند.

بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد که اکنون سمت معاونت گروه بین‌المللی «الدرز» را بر عهده دارد، دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس به شدت ابراز نگران و تصریح کرد: این تحولات بیانگر فقدان یک چارچوب مؤثر برای امنیت خاورمیانه و نتیجه تصمیم احمقانه آمریکا در خروج از برجام است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز