وزیر امور خارجه:

اطلاعی از اولین رفت و آمد مالی در اینستکس ندارم/ اینستکس در دراز مدت برای امریکا هزینه جدی دارد

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۱۶:۳۱:۱۵
کد خبر: ۸۶۴۸۲۴
اطلاعی از اولین رفت و آمد مالی در اینستکس ندارم/ اینستکس در دراز مدت برای امریکا هزینه جدی دارد
وزیر امور خارجه درباره تجربه اول در مبالات مالی در اینستکس گفت: من هنوز خبر ندارم؛ اروپایی ها ادعا کرده اند که اولین رفت و آمد مالی را انجام داده اند و باید بپرسیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در حاشیه همایش روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران درباره "آخرین وضعیت اینستکس" گفت: اینستکس در حال حاضر براساس ادعای اروپایی ها عملیاتی شده است. ارزش بین المللی اینستکس این است که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا در حوزه اقتصاد، از امریکا فاصله گرفته اند. اما از نظر تعهدی که اروپایی ها در برابر ایران داشتند، هیچ یک از تعهدات واقعی اروپایی ها را اینستکس، اجرایی نکرد.

 او درباره تجربه اول در مبالات مالی گفت: من هنوز خبر ندارم اروپایی ها ادعا کرده اند که اولین رفت و آمد مالی را  انجام داده اند؛ باید بپرسیم.

ظریف در خصوص موضع ایران با اجرایی شدن اینستکس گفت: موضع ایران حتما تغییر نکرده است این حرکت مهمی است و نشان می دهد که اروپا می خواهد مستقل از امریکا در حوزه اقتصاد عمل کند. اینستکس در دراز مدت برای امریکا هزینه جدی دارد و دیگر اقتصاد امریکا نمی تواند، حرف اول را  در روابط بین الملل بزند. اما تعهدی که اروپایی ها در برابر ایران داشتند، حتما بسیار فراتر از آن است.

او در ادامه گفت: حوزه ای  که امریکایی ها فعلا فکر می کنند می توانند آن طریق فشار بیاورند، حوزه اقتصاد است و حتما صنعت گران می توانند این تفکر و توهم امریکایی ها را بشکنند

ظریف در پاسخ به این سوال که می توانیم پول نفت را  با اینستکس جابجا کنیم، گفت: باید ببینیم. مهم برای این است که پول نفت به کشور برگردد.

نظر شما