وزیر نیرو خبر داد؛

تبادل برق ایران و ارمنستان به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۲۰:۰۰:۳۲
کد خبر: ۸۶۵۴۰۰
تبادل برق ایران و ارمنستان به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید
وزیر نیرو با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای سرعت دادن به پروژه احداث خط سوم انتقال برق میان دو کشور، گفت: با تکمیل این خط ظرفیت تبادل برق دو طرف به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" در حاشیه نشست پایانی شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان با تاکید بر اینکه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه یک راهبرد اصلی برای دولت است، گفت: در شرایط فعلی که تحریم‌ها بر مردم ما تحمیل شده است، باید از آن به عنوان فرصتی برای و تعمیق ارتباط خود با این کشور استفاده کنیم.

وی افزود: وزارت نیرو با تصمیم هیئت وزیران مسئول کمیسیون مشترک کشورهای همسایه مانند ارمنستان، افغانستان، آذربایجان و فدراسیون روسیه است؛ لذا مسئولیت سنگینی متوجه بنده و همکاران ما در سایر وزارتخانه و دستگاه‌ها برای عملیاتی کردن آنچه در سطح رهبران این کشورها با ایران به توافق رسیده است، وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری اجلاس شانزدهم کمیسین مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان، گفت: خوشبختانه در جریان این اجلاس توافق‌های خوبی در بخش برق، انرژی، تجارت، حمل‌ونقل‌ جاده‌ای، بهداشت و درمان، گردشگری، مسائل بانکی، بیمه و تحقیقات، علوم و فناوری به امضا رسیده است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان تاکید کرد: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شده است با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ارمنستان یک واحد نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی برقابی در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان احداث و انرژی آن به ایران صادر منتقل شود.

وی با اشاره به توافق دو کشور برای سرعت دادن به خط سوم انتقال برق میان ایران و ارمنستان، گفت: با تکمیل این خط ظرفیت تبادل برق دو طرف به بیش از هزار مگاوات خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به مذاکرات دو طرف برای افزایش صادرات گاز به ارمنستان و تهاتر آن با سایر کالاهای مورد نیاز ایران، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت انتقال گاز ایران به ارمنستان یک میلیون مترمکعب است که با توجه به امکانات و تاسیسات موجود ایران امکان افزایش چهار برابری این رقم و رساندن آن به مرز چهار میلیون مترمکعب وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به امکان ترانزیت گاز ایران به سایر کشورها از طریق ارمنستان، عنوان کرد: مذاکرات در خصوص ارتباط کریدور شمال – جنوب بین روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران برای تبادل انرژی و همچنین همکاری در زمینه پایش کیفی رودخانه مرزی ارس از جمله توافق‌های صورت گرفته در اجلاس شانزدهم بوده است.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و دو طرف در مرز ایران و ارمنستان منطقه آزاد تجاری دارد که ما می‌توانیم به فعالیت‌های بخش خصوصی در این ناحیه تمرکز بدهیم و محصولات خود را منتقل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علاقه زیادی در ارمنستان برای توسعه روابط با ایران وجود دارد، بیان کرد: ارمنستان به نوعی کشوری محصور محسوب می‌شود و از طریق ایران می‌تواند به آب‌های آزاد ارتباط پیدا کند که حمل‌ونقل جاده‌ای می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

نظر شما