یک کارشناس:

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نقشی در سیاست کلان این اتحادیه ندارد/ اروپا برای شانه خالی کردن از تعهدات خود بهانه جویی می‌کند

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۵:۰۴:۴۴
کد خبر: ۸۶۷۰۲۱
مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نقشی در سیاست کلان این اتحادیه ندارد/ اروپا برای شانه خالی کردن از تعهدات خود بهانه جویی می‌کند
یک کارشناس گفت: مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نقش چندانی در تغییر سیاست کلان اتحادیه اروپا در قبال ایران ندارد.

«حسن هانی زاده»،  کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص جانشین موگرینی گفت: در این خصوص که با تغییر مسئول سیاست خارجه اروپا رویکرد آنها در قبال ایران تغییر خواهد کرد باید بگویم مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نقش چندانی در تغییر سیاست کلان اتحادیه اروپا در قبال ایران ندارد. تجربه گذشته نشان می دهد که سیاست گذاری های اتحادیه اروپا به صورت جمعی اتخاذ می‌شود و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مجری این سیاست ها است.

اوادامه بیان کرد: نگرش مسئول جدید اتحادیه اروپا در مقایسه با سایر مسئولین گذشته یک نگرش کاملاً منصفانه است. به نظر می رسد تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت که روابط ایران در آینده با اتحادیه اروپا در سطح قابل قبولی باقی بماند. این احتمال وجود دارد که مسئول جدید روابط خارجی اتحادیه اروپا بتواند شرایطی فراهم کند که بندهای برجام در آینده اجرایی و عملیاتی شود. با اینکه در گذشته خانم موگرینی تلاش های مثبتی انجام داد اما این تلاش ها کافی نبود. مسئول جدید روابط خارجی اتحادیه اروپا می تواند کم کاری های گذشته اتحادیه اروپا را جبران کند و شرایط عملی شدن بندهای برجام را فراهم نماید.

هانی زاده در خصوص سرنوشت اینستکس گفت: تاکنون اتحادیه اروپا تعهدات خود در خصوص ایران را عملیاتی نکرده است و به شیوه های گوناگون، برای شانه خالی کردن از تعهدات خود متوسل شده و بهانه جویی های اتحادیه اروپا مخصوصا انگلیس، فرانسه و آلمان تاکنون کاملاً آشکار بوده است. هدفشان این است که با طولانی کردن روند مذاکرات در اجرایی کردن خط تبادل مالی کم کاری و این پروسه را طولانی کنند.

او گفت: به نظر می رسد همان ضرب العجلی که ایران برای اروپا تعیین کرده موجب خواهد شد که اتحادیه اروپا در سیاست های خود نسبت به ایران و برجام، تغییراتی ایجاد کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز