وزیر نفت:

به صادرات نفت در آینده امیدوارم/ اگر دوستان داخل بگذارند از عهده دشمنانمان برمی‌آییم/ آمریکا از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند/ مشکل صادرات گاز مایع نداریم/ دریافت بنزین با کارت سوخت از پایان مرداد ماه

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۲۳:۰۴:۲۰
کد خبر: ۸۶۷۵۸۹
به صادرات نفت در آینده امیدوارم/ اگر دوستان داخل بگذارند از عهده دشمنانمان برمی‌آییم/ آمریکا از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند/ مشکل صادرات گاز مایع  نداریم/ دریافت بنزین با کارت سوخت از پایان مرداد ماه
وزیر نفت شب یکشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای یکصد و هفتاد وششمین نشست اوپک و تازه‌ترین تحولات صنعت نفت پرداخت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بیژن نامدار زنگنه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد با بیان اینکه در حال حاضر با تمام توان در تلاش هستیم از عهده دشمنان بر آییم و اگر در داخل اجازه دهند بر مشکلات کنونی فروش نفت پیروز شویم، تاکید کرد: به صادرات نفت در آینده امیدوار هستم.

وی افزود: اگر دوستان در داخل بگذارند از عهده دشمنانمان برمی‌آییم. خیلی امیدوارم که صادرات نفت‌مان به سمت بهتر شدن برود. در مجامع بین المللی که حضور یافته ام هیچ گاه تعارف نداشته ام.اگر وضعیت به حالت سابق برگردد به سرعت تولید و صادرات نفت را به حالت قبل برمی گردانم؛ همانطور که قبلا یکبار این اتفاق افتاد.

وی افزود: از جولای ٢٠١٧ تا جولای ٢٠١٩ امریکا ٣ میلیون و سیصد هزار بشکه تولید نفت خود را اضافه کرده است. در بازار کسی تصور نمی کرد امریکا با این سرعت تولید خود را اضافه کند و این امر نیازمند یک شوک بود؛ از عوامل تحریم ها همین بود که راه برای نفت شیل باز شود. نفت شیل به یک عامل پیش بینی ناپذیر دقیق رسیده است

زنگنه با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت کش به دنبال رفع مشکل نفت کش در عربستان است، اظهار داشت: مشکل نفت کش دیگر در عربستان هم در حال حل شدن است. طبق دستور رییس جمهور از آخر مرداد ماه مردم باید با کارت سوخت بنزین را دریافت کنند. وزارت امور خارجه ایران این مسئله را با قدرت دنبال می‌کند و امیدواریم به نتیجه برسد. درباره نفتکشی که در عربستان است، توقیفی در کار نیست و با مذاکرات شرکت ملی نفتکش حل خواهد شد.

وزیر نفت به ارئه پاره‌ای از توضیحات در خصوص نشست اوپک پرداخت و گفت: در نشست اخیر اوپک به طرق مختلف اعلام کردم که اعضای اوپک مُهر لاستیکی نیستند که پای تصمیم‌های اتخاذ شده مهر تایید بزنند و آن‌قدر درباره پرهیز از یکجانبه‌گرایی صحبت کردم که حتی به من پیغام دادند که ما پیام شما را شنیدیم.

وی افزود: درباره منشور همکاری اوپک و غیراوپک هم بیش از پنج ساعت بحث فرسایشی در همین ارتباط بین ما و یک عضو اوپک ایجاد شد. سرانجام خواسته ما پذیرفته شد که بخشی در قطعنامه همکاری قید شده است؛ مبتنی بر موادی از جمله اینکه تشکیلاتی ایجاد نمی‌شود، پیوستن به آن داوطلبانه است و ریاستش به‌طور گردشی تغییر می‌کند.

زنگنه در خصوص آخرین وضعیت پالایشگاه های نفت و بنزین کشور بیان داشت: پالایشگاه‌های نفت ما حدود یکسال است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند و این هفته تولید بنزین ایران از ١١٠ میلیون لیتر در روز عبور می‌کندکه برای اولین بار در تاریخ است. افزایش قابل‌توجهی در ظرفیت پالایشی خواهیم داشت و در شرایط تحریم، همکاران صنعت پالایش ما بسیار خوب کار می‌کنند. مشکل صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) نداریم.

وزیر نفت درباره اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان که در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان از ایران به‌عنوان تهدیدکننده امنیت انرژی جهان نام برده بود، ‌یادآور شد: آقای فالح فرد تکنوکرات و محترمی است و به‌طور معمول حرف‌های سیاسی از ایشان نمی‌شنویم، احتمالا از وی خواسته‌اند این حرف‌های سیاسی را بیان کند.

وی افزود: بهتربود آقای فالح تا من آنجا (وین) بودم این حرف‌ها را بیان می‌کردند تا پاسخ دهم. چرا وقتی سه هزار کیلومتر فاصله گرفتم این حرف‌ها را مطرح کردند؟

وزیر نفت با بیان اینکه ایران نه تنها تهدیدکننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه بوده است، اظهار کرد: ما از اول گفتیم نفت را سیاسی نکنید. نفت نباید سیاسی باشد. من حتی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیشنهاد محکوم کردن اقدام آمریکا را در تحریم ایران و ونزوئلا دادم، اما برخی دوستان گفتند این سازمان سیاسی نیست و  وارد این مباحث نشویم.

به گفته زنگنه، دود سیاسی کردن بازار نفت به چشم همه می‌رود و فقط این‌گونه نیست که به چشم ما برود.

وی با بیان اینکه آمریکا هم اکنون بزرگ‌ترین تهدیدکننده ثبات و امنیت انرژی جهان است، ‌تصریح کرد: آمریکا از نفت به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. نفت سلاح است یا نیست؟ به ما بگویند. خمپاره یک سلاح است. تفنگ یک سلاح است. بگویند نفت سلاح است یا نیست. اگر سلاح است همه حق دارند از آن استفاده کنند. نمی‌شود کسی که زورش بیشتر است از آن استفاده کند و بگوید دیگران از آن استفاده نکنند.

وزیر نفت تاکید کرد:‌ ما می گوییم نفت سلاح نیست و بارها آن را مطرح کردیم، بنابراین از آن به‌عنوان سلاح استفاده نکنید.

زنگنه با بیان اینکه امنیت انرژی به نفع ایران است و آنها (عربستان) دارند ما را به چیزی متهم می‌کنند که ما خود در صورت حادث شدن اتفاقی در خلیج فارس از آن متضرر می‌شویم، تصریح کرد: هم اکنون آنها از وضع خلیج فارس سود می‌برند؛ قیمت بالای نفت به نفع عربستان است و عربستان نشان داده که خواهان قیمت نفت بالاست.

وی گفت: هم‌اکنون برای ایران بشکه های صادراتی اهمیت بیشتری نسبت به قیمت نفت دارد.  

زنگنه همچنین اظهار داشت: طبق دستور رییس جمهور از آخر مرداد ماه مردم باید با کارت سوخت بنزین را دریافت کنند. 

نظر شما