وزارت خارجه روسیه:

اجرای پایدار برجام با پایبندی همه طرف ها ممکن است

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۲۲:۰۴:۵۰
کد خبر: ۸۶۸۱۶۶
اجرای پایدار برجام با پایبندی همه طرف ها ممکن است
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای، اجرای بلندمدت و پایدار برجام را بر اساس پایبندی همه طرف های درگیر به تعهدات خود امکانپذیر دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه خود همچنین اعلام کرده است که اجرای برجام با حفظ موازنه منافع و تمرکز بر اصول اقدام متقابل که پایه و اساس معامله هسته ای را تشکیل می دهد، ممکن است.
در بیانیه گفته شده است: وضعیت پیرامون برجام تلاش های منسجم و متمرکز همه کشورهای شرکت کننده برای حمایت از تحقق پذیری این توافق را می طلبد که برای صلح و امنیت بین المللی و برای یکپارچگی نظام عدم انتشار هسته ای مهم و قابل توجه است.
بر اساس این بیانیه، روسیه انتظار دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات رسمی درخصوص افزایش سطح اورانیوم تولید شده در سایت هسته ای نطنز بیش از حد مجاز تعیین شده در برجام را اعلام کند.
«بر این باوریم که منبع اصلی اطلاعات موثق در این باره آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی می ماند که از اختیارات منحصر بفرد برای نظارت و راستی آزمایی اقدامات باتوجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برخوردار است.»
در بیانیه آمده است: اظهارات مقام های وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس خبری روز گذشته مبنی بر عزم راسخ برای برداشتن گام بعدی در کاهش تدریجی تعهدات در چارچوب برجام نباید سر و صدا ایجاد کند.
وزارت خارجه روسیه می گوید: موضوع تعهدات داوطلبانه ایران مطرح است که در جریان توافق و بخاطر امضای برجام برعهده گرفته است.مفاد معامله هسته ای بطور گسترده و آشکار نقض شده است و همان طور که می دانیم ایران آن را نقض نکرده است.
بیانیه می گوید: امکان گفت وگوی مشروح درخصوص این مساله در نشست روز دهم جولای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بحث قرار می گیرد که با شوخی سرنوشت به درخواست آمریکا کشوری که یک سال پیش از همه تعهدات خود در برجام صرف نظر و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد و با این حال از ایران می خواهد آن را اجرا کند، برگزار می شود.
روسیه یادآوری کرده است: تعهدات داوطلبانه ایران تا اندازه زیادی ارتباطی با عدم انتشار هسته ای و مفاد توافقنامه پادمان ها که تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کرده و پروتکل الحاقی به آن ندارد.
وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: ایران همه تعهدات حقوقی خود در برابر آژانس بین المللی انرژی اتمی و در چارچوب پیمان ان.پی.تی را بطور کامل اجرا می کند. سایت هسته ای نطنز مانند همه اجزای دیگر برنامه هسته ای ایران تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و طرف ایرانی تمام تلاش های لازم را برای کمک به آژانس بین المللی انرژی اتمی به کار می گیرد و شفافیت تمام اقدامات را تامین می کند.
در ادامه بیانیه آمده است: به این نکته شایسته طرف ایرانی اشاره می کنیم که مقام های این کشور هیچ گونه اظهاراتی درخصوص توقف یا تجدیدنظر در طرح نوین سازی راکتور تحقیقاتی در اراک بیان نکردند.همه اقدامات مورد توافق در این سایت هسته ای مطابق برنامه اجرا می شود.طرف های درگیر موفق شدند در این مرکز اجرای طرح را به رغم تحریم های آمریکا تسریع بخشند.
وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه می افزاید: چنین اقدامات قاطعانه در راستای دیگر لازم است. نباید تسلیم هیجانات شد. مخالفان معامله هسته ای در انتظار هستند آن را از بین برده و به تاریخ بسپارند.
در بیانیه گفته شده است: در نشست کمیسیون مشترک برجام در ماه ژوئن، چالش های اولویت دار تعیین شدند و کشورهای شرکت کننده در برجام باید برای برطرف کردن آن تلاش فشرده کنند. چنین راه حل هایی باتوجه به روند اجرای طرح مدرن سازی سایت هسته ای اراک کاملاً قابل دستیابی است.
وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: اطمینان داریم اجرای پایدار برجام فقط بر اساس پایبندی همه طرف های درگیر به تعهدات خود و حفظ موازنه منافع و با تکیه بر اصل اقدام متقابل تامین خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز