مشاور موگرینی:

گام های قابل برداشته شدن برای ماندن ایران در توافق هسته ای وجود دارد

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۱:۴۷:۱۳
کد خبر: ۸۶۹۳۱۷
گام های قابل برداشته شدن برای ماندن ایران در توافق هسته ای وجود دارد
مشاور ویژه فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه گفت؛ گام های قابل برداشته شدن برای ماندن ایران در توافق هسته ای وجود دارد.

به گزارش گروه خبر سیاسی خبرگزاری برنا، «ناتالی توچی» در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت؛ در زمانی که چین همچنان از ایران نفت می خرد و روسیه نیز در مقابل هرگونه قطعنامه سازمان ملل علیه ایران مقاومت می کند، در نتیجه باید گفت که هم اکنون توپ دیگر در دستان آمریکا نیست و این اروپا است که می تواند بازیکن اصلی بازی باشد.

توچی در ادامه افزود؛ تنش هسته ای ایران، اروپا را تحت فشار قرار داده است و چالش اصلی هم اکنون بر سر زمان نجات توافق هسته ای و پایبندی ایران به این توافق است.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به درخواست امریکا و در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار شد. این در حالی است که واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است.

آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات از سوی دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفته بود: در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است اما اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

«باربارا اسلاوین» عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن سیاست‌های ترامپ را متناقض و سر در گم دانسته و گفته است: آمریکای ناقض برجام، خواستار برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است که به سود او نخواهد بود.

نظر شما