نماینده مردم شیراز در مجلس:

نحوه دستگیری حاجتی خودش شائبه برانگیز است/ شکایتی از خانواده شیرمحمدی در کمیسیون اصل ۹۰ ندیدم/ برای برگزاری دادگاه علنی حاجتی، باید اول تجدید نظر و اعمال ماده ۴۷۷ صورت گیرد

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۵:۰۶:۰۳
کد خبر: ۸۷۲۷۰۸
نحوه دستگیری حاجتی خودش شائبه برانگیز است/ شکایتی از خانواده شیرمحمدی در کمیسیون اصل ۹۰ ندیدم/ برای برگزاری دادگاه علنی حاجتی، باید اول تجدید نظر و اعمال ماده ۴۷۷ صورت گیرد
نماینده مردم شیراز در مجلس درباره درخواست برخی فعالین مبنی بر برگزار شدن دادگاه علنی برای مهدی حاجتی مطرح کرد: باید اول تجدید نظر و اعمال ماده 477 صورت گیرد بعد آن باید تقاضای دادگاه علنی داده شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا؛ «مهدی حاجتی»، عضو شورای شهر استان فارس، در ابتدا گفته شد به دلیل توئیت هایی که در حمایت از فرقه بهاییت نوشته، محکوم و زندانی شده است اما بعد رئیس کل دادگستری فارس اعلام کرد که حاجتی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی دوران محکومیت خود را می گذراند و این محکومیت ارتباطی با توئیت نگاری وی ندارد.

حکم حبس حاجتی در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان فارس قطعیت یافت و اجرا شد. وی علاوه بر یک سال حبس، به ۲ سال تبعید نیز محکوم شد که اجرای این حکم اعتراضات زیادی را در برداشت.

«بهرام پارسایی»، عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "پیگیری های خود در پرونده مهدی حاجتی" گفت: حکمی قضایی برای یکی از اعضای شورای شهر استان فارس داده شده و باید از طریق  سیستم قضایی این موضوع رسیدگی شود زیرا این حکم افکار عمومی را قانع نکرده است. در جلساتی که با مسئولین مختلف قضایی داشته ایم از مسئولین استانی تا رییس قوه قضاییه موضوع مهدی حاجتی را مطرح کرده ایم و خواهان رسیدگی به نحوی شده ایم که افکار عمومی، قانع شود.

او ادامه داد: اگر کسی جرمی مرتکب شده است حتما باید در راستای آن جرم حکم صادر شود تا افکار عمومی قانع شود و اگر قانع نشده‌ اند، تبرئه آن باید در راستای اعتماد عمومی و قوه قضاییه باشد. باتوجه به اینکه افکار عمومی نسبت به این رای قانع نشده اند جای تجدید نظر و استفاده از مسیرهای قانونی وجود دارد.

عضو کمیسیون اصل نود بیان کرد: حاجتی نماینده مردم یک کلان شهر بوده و شخصی است که به پاک دستی، سلامت نفس و صداقت در بین شهروندان شهر شیراز مشهور است. رسیدگی مجدد به این موضوع با عدالت قضایی خیلی بهتر است از این وضعیت که مردم، نسبت به این حکم قانع نشده نیستند.

پارسایی گفت: تا آنجایی که وظیفه قانونی ما است با مراجع قضایی استان و مراجع عالی قضایی صحبت کرده ایم. حتی در جلسه ای که با حضور آقای رییسی از طرف مجلس داشتیم در انجا هم در خواست خانواده ایشان مطرح شد.

او گفت: این برخوردها هیچ منفعتی برای نظام ندارد و فقط به بی اعتمادی مردم نسبت به قوه قضاییه و عدالت، صدمه وارد می کند.

او در خصوص در خواست برخی فعالین مبنی بر برگزار شدن دادگاه علنی برای مهدی حاجتی مطرح کرد: باید اول تجدید نظر و اعمال ماده 477 صورت گیرد بعد آن باید تقاضای دادگاه علنی داده شود. انتظار جامعه باتوجه به تغییر و تحول ها در قوه قضاییه و برنامه های خوب اقای رییسی و اظهار نظر های تخصصی ایشان و اینکه بر حرمت محکومین و متهمین تاکید دارند، اجرای عدالت است.

پارسایی مطرح کرد: نحوه گرفتن حاجتی خودش شائبه برانگیز است. حکم در تجدیدنظر تصویب شد و فردای ان روز هم ابلاغ و تا ظهر ان روز هم به اجرا رسید. حتی  ایشان را  فرا نخواندن که خودش را معرفی کند این اقدام با دستور العملی که به تازگی اقای رییسی ارایه داده اند، مقداری تناقض دارد. اما ما به سیاست هایی که اقای رییسی در پیش گرفته اند، امیدوار هستیم.

او بیان کرد: در جلسه ای که با اعضای کمیسیون اصل نود خدمت ایشان بودیم و با مطالبی که بیان شد احساس می کنم ایشان صحبت ها را می شنود آن هم فارغ از نگرش های سیاسی.

پارسایی مطرح کرد: در دیدار با آقای رییسی در خصوص موضوع سعید شیرمحمدی صحبت شد و نظارت بر زندان ها، بازداشتگاه ها و انتظاری که  افکار عمومی بر نظارت و پاسخگو بودن قوه دارد، مورد توجه و بحث قرار گرفت و بعد آن دیدار شاهد بودیم که رییس زندان های تهران را اقای رییسی عزل کردند؛ این خودش پالس های مثبتی است که از قوه به گوش می رسد. امید دارم که رویه قوه قضاییه به روال قانونی و در چارچوب قانون برگردد. من به این موضوع امیدوارم ولی باید دید در آینده چه پیش می آید.

او در پاسخ به این سوال که آیا خانواده سعید شیر محمدی شکایتی به کمیسیون اصل نود ارایه داده ‌اند، گفت: شکایتی ازخانواده شیرمحمدی ندیدم.

نظر شما