عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی:

انصراف لحظه آخری حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان معنادار است/ لاریجانی: اشکال وارد است

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۹:۵۸:۰۱
کد خبر: ۸۷۳۷۳۴
انصراف لحظه آخری حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان معنادار است/ لاریجانی: اشکال وارد است
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: انصراف یکی از کاندیدای حقوقدان برای عضویت در شورای نگهبان در حدود سه دقیقه قبل اینکه نوبت ایشان برای سخنرانی برسد اعلام شد، این روند با حقوق نمایندگان و شأن مجلس مغایر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: انصراف یکی از حقوقدانان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در نشست هفته گذشته سه دقیقه قبل از سخنرانی وی بود که این موضوع مغایر با حقوق نمایندگان و شأن مجلس است. در حق نمایندگان که قصد داشتند به این حقوقدان رأی بدهند اجحاف شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس قانون اساسی حقوقدانان شورای نگهبان باید از میان رشته های مختلف انتخاب شوند، در حال حاضر از رشته کیفری حقوقدانی در شورای نگهبان وجود ندارد، تصریح کرد: آنگونه که مطلع شدیم استعفای حقوقدان معرفی شده به رئیس قوه قضائیه نیز اطلاع داده نشده بود و وی در زمان کوتاهی این تصمیم را گرفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی نامه ای به رئیس مجلس درخواست بررسی انصراف حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان را ارائه کرده ام، افزود: حقوقدان انصراف داده اعلام کرده که انصراف وی غیرارادی بوده که می تواند معنای ویژه ای داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آیین نامه باید اصلاح شود و رئیس قوه قضائیه نیز دو برابر حقوقدانان مورد نیاز را به مجلس معرفی کند.

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: پیشنهاد اصلاح به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده می شود تا براساس آیین نامه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه معرفی دو برابر حقوقدان مورد نیاز به مجلس برای عضویت در شورای نگهبان امر معقولی است، عنوان کرد: موضوع انصراف حقوقدان معرفی شده باید بررسی شود، وی در نشست گذشته شفاهاً اعلام انصراف کرد که نپذیرفتم و اعلام کردم که باید به صورت کتبی انصراف خود را اعلام کند که کتباً این موضوع را مطرح کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در زمینه انصراف خود با من و رئیس قوه قضائیه مشورتی نداشت که باید این موضوع مورد بررسی قراربگیرد.

نظر شما