سفیر سابق ایران در انگلیس:

انگلیس وارد میدان بازی آمریکا شده است/ اروپایی ها متوجه نیستند با چه ایرانی صحبت می‌کنند!

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۵:۰۸:۲۵
کد خبر: ۸۷۳۸۴۴
انگلیس وارد میدان بازی آمریکا شده است/ اروپایی ها متوجه نیستند با چه ایرانی صحبت می‌کنند!
سفیر سابق ایران در انگلیس گفت: اروپایی ها توجه ندارند با چه ایرانی در حال گفتگو هستند و انگلیسی ها در حال بازی در میدان آمریکایی ها هستند.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در انگلیس، در مورد شکایت انگلیس از ایران به شورای امنیت مبنی بر توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن برخی قوانین به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ظاهرا از سوی ایران به کشتی‌های انگلیسی هشدارهایی داده شده که مشکل را مورد بررسی قرار دهند که آنها این اقدام را انجام ندادند. دوم اینکه برای مثال وارد فضای آب‌های سرزمینی ایران شدند و این مواردی که ایران آن را مطرح کرده صحت داشته باشد کار ایران می‌تواند جنبه قانونی به خود بگیرد که از موضع قانونی، این کشتی را توقیف کرده باشد. ادعای ایران این است که انگلیس وارد فضای بازی آمریکا شده و با بهانه اینکه کشتی متعلق به ایران با پرچم جای دیگر و کاپیتان‌های دارای ملیت است مدعی شده‌اند این نفتکش حامل نفت خام به مقصد سوریه بوده و سوریه تحت تحریم اروپایی‌هاست که ایران این موضوع را رعایت نکرده و درصدد دور زدن تحریم بوده است بنابراین خود را به نوعی مجاز دانسته‌اند این کشتی را متوقف کنند که جای ابهام بسیاری وجود دارد چراکه این کشتی اولا مشخص نیست به مقصد سوریه بوده یا خیر و دوم اینکه انگلیسی‌ها چگونه این موضوع را تشخیص داده و دست به این اقدام زده‌اند و اینکه کشتی را متوقف کرده‌اند و خسارت بسیاری به ایران وارد کرده‌اند. اکنون تا روز دادگاه که انگلیسی‌ها بتوانند در دادگاه اثبات کنند یا خیر. بنابراین انگلیسی‌ها بلافاصله اقدام به رسانه‌ای کردن موضوع کردند و به جهان این‌گونه مخابره کردند که این اقدام در جهت تحقیر ایران بوده است.

ساداتیان افزود: پرسش این است که این ایران، ایران زمان قاجار یا پهلوی است که هر اجحاف، زورگویی و اقدام انگلیس را بدون پاسخ بگذارد. این بخش قضیه از لحاظ حقوق بین‌الملل قابل توجه است که اگر کشوری اقدامی علیه کشور دیگر  انجام دادید حق اقدام متقابل برای طرف مقابل وجود دارد. از این زاویه هم اقدام ایران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. به تعبیری انگلیسی‌ها از این اقدام ایران بسیار رنجیده خاطر شدند و شکایت را به اروپایی‌ها منتقل کردند و اروپایی‌ها هم یعنی کشور فرانسه و آلمان که در مذاکرات حضور داشتند از این بابت آنها هم مواضعی را اتخاذ و ایران را محکوم کردند. منتهی اروپایی‌ها به این امر توجه ندارند که با چه ایرانی در حال گفتگو هستند. به هر حال ایران در شرایط کنونی وقتی از آنها مطالبه انجام وظایف خود را در مورد برجام دارد، اروپا نیز کوتاهی کرده و به نوعی تابع فشارهای آمریکا شده و ایران نیز حقوقی برای خود قائل است تا اقداماتی را انجام دهد از جمله اینکه بخشی از تعهدات خود را کاهش دهد. اروپایی‌ها تصور می‌کردند به عنوان اعضای دائم شورای امنیت دارای این حق هستند که هرگونه بخواهند با ایران صحبت کنند در حالی که ایران مستدل برای اروپا مطرح می‌کند آنها در انجام وظایف برجامی خود، کوتاهی کرده اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: قبل از ماجرای برجام، هر اتفاقی بین ایران، اروپا و انگلیس و غیره در یک سوی ماجراست و به شکلی ایران موقتا پرونده آن را بسته است اما آنچه که اتفاق افتاده در بحث برجام، خروج غیرقانونی و غیرعرفی ایالات متحده از برجام است و اروپایی ها نیز که قصد داشتند، اقداماتی را انجام بدهند و دائما به ایران می گویند که تحمل کنید و کوتاه بیایید. ایران هم در مقابل آنها نمی خواهد از حقوق خود کوتاه آید چراکه ایران در حال حاضر در پی مطالبه حقوق خود بوده و در این ارتباط یک سری اتفاقات رخ دادن است. آنها می خواهند که همه مسئولیت این اتفاقات را متوجه ایران کنند و این موضوع بیانگر این است که اروپایی‌ها به ویژه انگلیسی ها در حال بازی در میدان آمریکایی‌ها هستند؛ یعنی آمریکا در پی این است که بتواند یک اجماع جهانی را برای خود مجددا ایجاد کند در حالی که در انزوا به سر می‌برد و هر اقدامی که تا به حال انجام داده چون با شکست مواجه شده در حال حاضر در پی این است که اروپایی‌ها را با خود همراه کند که متاسفانه از این جهت این بازی را شروع کرده تا شرایط را به نفع آمریکا فراهم کرده است.

نظر شما