سخنگوی دولت:

ادعای ترامپ درباره زدن پهپاد ایران من را به یاد دیالوگ مشهور فیلم قیصر انداخت/ دولت برزیل تحریم های آمریکا را اعمال می‌کند/ رفتار کشتی در مقابل کشتی نداشتیم/ تکذیب گم شدن پول

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۳:۵۴:۴۳
کد خبر: ۸۷۴۵۱۰
ادعای ترامپ درباره زدن پهپاد ایران من را به یاد دیالوگ مشهور فیلم قیصر انداخت/ دولت برزیل تحریم های آمریکا را اعمال می‌کند/ رفتار کشتی در مقابل کشتی نداشتیم/ تکذیب گم شدن پول
سخنگوی دولت درباره گم شدن یک میلیارد یورو پول توضیح داد: بحث ما گم شدن پول نیست، این که پول گم شده بحث غلطی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در خصوص مواضع دولت نسبت به صحبت های انگلیس بیان کرد: مواضع دولت کاملا روشن است. نفت کش انگلیسی دستگاه موقعیت یابی خود را خاموش کرده و از مسیر جنوبی در حال ورود بوده و به هشدارها توجه نکرده است. مقایسه این دو توقیف و یکی خواندن آن نارواست. نفت کش انگلیسی طبق مدارک موجود در محدوده آبی ایران متوقف شده است. انگلیس انتظار نداشته باشد در توقیف غیرقانونی که در خاک اسپانیا انجام شده است، ایران‌ اقدامی‌ نکند. تصمیم گرفتیم قوانین جاری عبور از تنگه را اعمال کنیم.

ربیعی در همین خصوص بیان‌کرد: وقتی رفتار های غیر دوستانه مشاهده می شود دلیلی برای اغماض در برابر رفتارهای غیر قانونی وجود ندارد.

او در خصوص انتخابات شورایاری گفت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای را در خصوص شورایاری ها وضع کرده است. هیات وزیران برای مشارکت حضور مردم، مصوبه ای برای همکاری وزارت کشور در این انتخابات ارائه داده است و این مصوبه طبق نظر رییس مجلس مغایر قانون شناخته نشده است. برگزاری انتخابات شورایاری کاملا قانونی است. حدود ۱۲ هزار نفر برای کاندیداتوری ثبت نام‌ کرده اند و ۹۹ درصد تایید و مابقی نقص مدارک دارند. نباید در مشارکت مردم‌ سخت گیری شود. شهرداری ها می توانند این انتخابات را انجام دهند. امیدوارم سازمان بازرسی هم سخت گیری را در این خصوص کنار گذارد.

ربیعی درباره کاهش قیمت دلار گفت: اتفاقات حوزه اقتصادی معمولا با تاخیر آثار خود را می گذارد. منحنی رشد تورمی پایین آمده، این به معنی این نیست که ارزانی صورت گرفته بلکه به این‌معنا است که افزایش قیمت در حال پیشگیری است. پیشبینی‌ می‌کنیم رشد مثبت شود. ثبات بازار و قابل پیشبینی بودن بازار کمک‌کننده است. دولت بخاطر تحریم مجبور شد چند نرخی را تحمل کند. دولت برای حمایت از دهک‌‌های پایین به رغم برخی انتقادات برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ را ادامه خواهد داد. بانک مرکزی در مسیر واقعی سازی نرخ ارز و ثبات ارز با تمام توان اقداماتی را انجام‌می دهد. 

وی افزود: بلومبرگ چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد ایران‌پیش بینی کرده است. گسترش رنج‌آور گرانی را دولت با دقت دنبال می کند. در گرانی با نگرانی مردم همراهیم. امیدوار هستیم شوک تحریم ها را با سیاست های دولت و رفتار مردم به خوبی رد کنیم.

ربیعی در خصوص سفر نخست وزیر عراق به تهران‌گفت: معمولا کشور های دوست ما که به ایران می آیند ابراز تمایل می‌کند که از تنش در منطقه بکاهند اما اینکه کشوری میانجی باشد را هنوز‌ نپذیرفته‌ایم. معمولاً کشورهای دوست هر کدام که به ایران می‌آیند یا ملاقاتی با مسئولان ما انجام می‌دهند، ابراز تمایل می‌کنند تا از میزان تنش در منطقه بکاهند اما اینکه ما پذیرفته‌ایم کشوری به عنوان میانجی صحبت کند، این تصمیم را تاکنون اتخاذ نکرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: این مساله را طبیعی می‌دانیم که در هر ملاقات از سوی مقامات کشورهای خارجی با مسئولان ایرانی، آنها این مسائل را بیان کنند. حتی ممکن است آنها نگرانی‌های خودشان را از ناامنی منطقه مطرح کرده و دیدگاه‌هایشان را تشریح کنند و خواهان شنیدن دیدگاه‌های ما نیز باشند.

او در خصوص گیر افتادن دو کشتی ایران در برزیل در پاسخ به خبرنگار برنا گفت: دولت برزیل تحریم‌های آمریکا را اعمال می کند و این نظام ظالمانه جهانی است که کشور های مختلف از آن تبعیت می کنند. این موضوع را دنبال می‌کنیم و در صدد این هستیم‌که سوخت لازم را به کشتی‌ها برسانیم. اقدامات دیپلماتیک به سرعت در حال تصمیم‌گیری برای بازگشت دو کشتی به ایران است. دنبال سوخت‌رسانی از منطقه و کشور های مختلف هستیم تا بار کشتی ها فاسد نشود .

ربیعی درخصوص اظهارات روزنامه کیهان درباره توقیف  نفت کش انگلیسی گفت: من سخنگوی دولت هستم نه روزنامه‌ها، ما رفتار کشتی در مقابل کشتی نداشتیم.

سخنگوی دولت درباره ادعای ترامپ در سرنگونی پهپاد ایرانی گفت: ادعای ما این‌است که هیچ‌پهباد ایرانی مورد هدف قرار نگرفته است. آن‌ کسی که ادعا می‌کند، شواهد را ارایه دهد. ما پهبادی از دست ندادیم و چنین حمله‌ای هم‌صورت نگرفته است. 

وی افزود: وقتی ادعای آمریکا در پهپاد مطرح شد، یاد فیلم‌خوب قیصر افتادم؛ فیلمی که پارادایم‌ سینمای ایران است و آن‌ دیالوگ‌ معروفش؛ "حالا ما به همه گفتیم زده شما هم‌ بگید زده"

او در خصوص گم شدن یک‌میلیارد یورو گم شده و نامه واعظی به ۴ وزیر گفت: اصل ماجرا این است که اقای همتی نامه ای به اقای رییس جمهور می‌نویسد و در نامه می‌گوید تخصیص ارز با نرخ ترجیحی صورت گرفته و این تخصیص در ۴ وزارت خانه ی ذکر شده صورت گرفته است. ایشان خواستار این‌می شود که هماهنگی کامل صورت گیرد برای مدیرت تقاضا . خواسته دوم‌ در این نامه این است که پیگیری شود که ارز های تخصیص یافته تسریع شود در واردات کالاهای اساسی. 

سخنگوی دولت درباره گم شدن یک میلیارد یورو پول توضیح داد: بحث ما گم شدن پول نیست. این که پول گم شده بحث غلطی است. دولت حتی برای یک سنت هم‌حساسیت به خرج‌می‌دهد. مدام‌پیگیری می‌کنیم که ارزی که تخصیص یافته، درست تخصیص یافته است یا خیر؛ اما خب متاسفانه سوء استفاده‌هایی انجام‌ می‌شود. 

او ادامه داد: آقای واعظی یادداشتی برای وزارتخانه می فرستند که موضوع تسریع در تخصیص ارز کالاهای اساسی را پیگیری کنند. به مردم اطمینان‌می‌دهم‌ که هیچ‌پولی به این‌اندازه گم نشده است.‌ بخش اعظم این‌پول برای دارو تخصیص یافته است.

سخنگوی دولت درباره بازار متشکل ارزی گفت: علت تأخیر صرفاً فنی است من این موضوع را سوال و بررسی کردم. برای کسب اطمینان از اینکه این بازار دقیق و به صورت صحیح خدمت‌رسانی کند مقداری زمان‌بر بوده و در مرحله آزمایش است. مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند به محض اطمینان از کامل شدن قطعاً عملیاتی خواهد شد البته وظیفه بازار متشکل ارزی، کشف قیمت ارز است و به هیچ عنوان نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت.

ربیعی درباره آخرین وضعیت واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس گفت: آقای سلطانی فر به دنبال خصوصی سازی این باشگاه ها هستند تا مشکلی پیش نیاید و این روند طی شود. در این زمینه گفت‌وگوها با مجلس در حال انجام شدن است.

ربیعی درباره اقدامات دولت در حوزه مبارزه با قاچاق کالا وارز و این ادعا که در دولت اهتمام جدی در حوزه قاچاق وجود ندارد، گفت: فردا جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داریم. حتماً سیاست گذاری های لازم برای برخود با قاچاق در دست دولت است البته این موضوع با تلاش سپاه پاسداران در مرزها هم دنبال می شود. برخی اوقات آمارها درست نیست. دولت اهتمام جدی در مبارزه با قاچاق دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز