گزارش هفته؛

مجلس علیه مجلس/ مجلس خانه ملت است یا خانه دعواهای جناحی!

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۵:۱۸:۲۲
کد خبر: ۸۷۵۶۹۲
مجلس علیه مجلس/ مجلس خانه ملت است یا خانه دعواهای جناحی!
نمایندگان مجلس به جای اینکه به وظایف نمایندگی خود عمل کنند همواره در این شرایط حساس تحریمی کشور به دولت و حتی از خود انتقاد می کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «شما چکاره مملکت هستید که به وزیر، به رئیس جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌نامید و خطاب می‌کنید؟! چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چندتا عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم؟». این سخنان «جلیل رحیمی جهان‌آبادی»، نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی، است که خطاب به دلواپس همیشگی یعنی محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، در صحن علنی مجلس مطرح شده است. کریمی قدوسی که ید طولانی در افترا و تهمت علیه رئیس جمهور و ظریف را دارد این بار به گفته رحیمی جهان‌آبادی در حوزه انتخابیه تربت جام به سخنرانی علیه وی پرداخته و خواستار رد صلاحیت او شده است.

این سخنان رحیمی جهان‌آبادی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در رسانه‌ها بازتاب بسیاری داشت چراکه پس از ماه‌ها بی‌خبری، مجددا نام کریمی قدوسی و اقدامات دلواپسانه‌اش، این بار علیه یک نماینده مجلس و یک همکار مطرح شد.

کریمی قدوسی اما این اظهارات را بدون پاسخ نگذاشت. پاسخی که در واقع پاسخ نبود بلکه به حاشیه رفتن از اصل ماجرا و شانه خالی کردن از دادن پاسخ بود. اقدامی که از شخصی چون کریمی قدوسی عجیب نیست. او طی سال‌های اخیر از پاسخ‌های بسیاری طفره رفته و گویا دوباره قطار اتهام زنی‌های او به حرکت درآمده است. اتهام زنی‌هایی که همچنان مورد حمایت بسیاری از دلواپسان داخل و خارج از مجلس قرار گرفته است.

رحیمی جهان‌آبادی درباره ادعاهای جدید کریمی قدوسی  مبنی بر سفیر شدن رحیمی جهان‌آبادی در افغانستان گفت: «من نمی‌دانم او از گفتن این همه صحبت‌های کذب چه هدفی را دنبال می‌کند. اما من همچنان منتظر پاسخ او درباره سوابقش در سپاه و ایرانی‌الاصل نبودنش هستم.»

همچنین از سوی دیگر در روزهای اخیر حمایت دلواپسان تا آنجا پیش رفته که در حمایت از  کریمی قدوسی خواستار حذف علیرضا رحیمی از عضویت در هیات رئیسه مجلس شدند. اخیرا 29 نفر از نمایندگان، که اکثرا از اعضای جبهه پایداری هستند، در نامه‌ای خواستار حذف علیرضا رحیمی شدند. اما ماجرا چه بود؟!

علیرضا رحیمی که طی یک‌سال اخیر اتهام زنی‌های کریمی قدوسی را بی پاسخ نگذاشته در آخرین توییت خود در مورد کریمی قدوسی عنوان کرده بود وزارت اطلاعات از کریمی قدوسی به دلیل پخش غیرقانونی مستند دوتابعیتی‌ها در مجلس شکایت کرده است.»

این توییت، بهانه‌ای برای حمله دلواپسان به او بود تا جایی که علیرضا رحیمی هفته جاری سوالی از وزیر دفاع در مورد پخش فیلم دو تابعیتی‌ها از سوی نماینده دلواپس مشهد را مطرح کرد که با واکنش برخی دلواپسان مواجه شد که طی نامه‌ای خواستار حذف علیرضا رحیمی از هیات رئیس مجلس شدند. رحیمی در بخشی از سخنانش در روز سه‌شنبه در مجلس گفت: «یک شبکه خاکستری در سراسر کشور با هدف تفرقه‌افکنی، ناامید کردن مردم و دشمن تراشی گاهی به اسم انقلابی‌گری فعال است.»

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: فیلمی که با موضوع دو تابعیتی‌ها در مجلس پخش شد با سریال گاندو دو روی یک سکه هستند، هر دو در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت، متلاشی کردن دیپلماسی عمومی کشور و بدنام کردن دولتمردان به ویژه دیپلمات‌های موفق دولت هستند.» علیرضا رحیمی در پایان سخنانش تاکید کرد: «باتوجه به اینکه نگاه من و ۲۶ نماینده دیگر منافع و امنیت ملی است به رای گذاشتن این سوال را خلاف امنیت ملی می‌دانم.» در جریان طرح سوال علیرضا رحیمی از وزیر دفاع تعداد زیادی از نمایندگان با فریاد زدن خواستار بیان تذکرات خود بودند و تعدادی از آنها آئین‌نامه مجلس را بلند کرده بودند.» ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس، هم از جمع آوری امضاء برای عزل یک عضو هیات رئیسه پارلمان خبر داد.

مطرح شدن این سخنان علیرضا رحیمی در مجلس، تلنگری بود تا فضای مجلس فضایی برای جولان دادن دلواپسان شود. دلواپسانی که حتی تحمل ندارند وی سخنان خود پایان دهد و یا از هر حرکتی استفاده می‌کنند تا جو مجلس را متشنج کنند.

پیش‌تر نیز ابوالفضل ابوترابی گفته بود: «در استیضاح وزرا لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده یعنی به نمایندگانی آپارتمان داده شده که استیضاح وزیر را منتفی کردند که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است؛ پس می‌بینیم که فساد این چنینی هم وجود دارد.» وی در پاسخ به این سوال که این لیست مربوط به دوره قبل است یا خیر؟ گفت: «مربوط به دوره‌های قبل و همین دوره هم هست یعنی فقط مربوط به دوره‌ قبل (مجلس نهم) نیست.» هر چند این سخنان از سوی 5 نفر و 5 بار تکذیب شد. اظهارات آقای نماینده ظرف یک هفته پنج بار، دوبار از سوی دو عضو شورای نگهبان از جمله نجات الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان و عباسعلی کدخدایی، همچنین از سوی محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرا و در نهایت محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز و یک بار از سوی هیأت رئیسه مجلس تکذیب شد.

این دومین سخن ابوالفضل ابوترابی بعد از مطرح کردن مسئله دو تابعیتی بودن مقامات ارشد کشور است که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور سرو صدای بسیاری در پی داشت و توانست، نظر دشمنان ایران را به خود جلب کند و چراغ سبزی برای آمریکا و حامیان آن باشد که از هیچ فشاری علیه ایران چشم پوشی نکنند.

نکته‌ای که نباید دور از نظر داشت این است که نمایندگان مجلس به جای اینکه به وظایف نمایندگی خود عمل کنند همواره در این شرایط حساس تحریمی کشور به دولت و حتی مجلس می تازند. این اقدامات نمایندگان به همکاران خود، نکته عجیب و قابل توجهی است و برای همگان به ویژه مردم این سوال را مطرح می کند که در واقع این نمایندگان در مجلس چه می کنند؟ آیا مجلس خانه ملت است یا خانه دعواهای جناحی و سهمی نمایندگان؟!

«سیدحسین نقوی حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص «اظهارنظرهای برخی نمایندگان و انتقادات تندشان نسبت به یکدیگر در صحن علنی مجلس» گفت: «مجلس محل تضارب افکار است و همه باید دیدگاه‌های خود را مطرح و نظرات خود را بیان کنند اما این امر آداب، اصول و چارچوب‌های خاص خود را دارد. در تضارب افکار نباید به شخص یا حوزه انتخابیه و یا مردمی توهین و بی‌احترامی شود.»

او ادامه داد: «همه نمایندگان از اینکه همکاران خود را مورد خطاب قرار دهند یا جملات توهین‌آمیزی نسبت به یکدیگر بیان کنند، باید خودداری کنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز