یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

تحریم ظریف به دلیل معرفی تیم بی و ایجاد شکاف در آمریکا است/ ادبیات ظریف خوشایند آمریکا نیست

۱۳۹۸/۰۵/۱۱ - ۰۹:۰۹:۰۶
کد خبر: ۸۷۹۴۷۶
تحریم ظریف به دلیل معرفی تیم بی و ایجاد شکاف در آمریکا است/ ادبیات ظریف خوشایند آمریکا نیست
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: آقای ظریف نه به دلیل این که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است تحریم می‌شود. بلکه آقای ظریف توانست دیپلماسی عمومی را پیش ببرد، حرف‌هایش مورد پذیرش و قبول قرار بگیرد و ادبیات جدیدی را در سیاست خارجه خلق کند که این مسئله خوشایند آمریکا نیست. بنابر این ظریف را تحریم می‌کند.

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص تحریم محمد جواد ظریف از سوی ایالت متحده آمریکا بیان کرد: اگر دولت کنونی آمریکا بخواهد نسبت به تحریم ظریف به مقررات و ضوابط خود و دولت‌ های پیشین بسنده کند؛ قاعدتا این تحریم شامل بسته شدن حساب‌های آقای ظریف و خانواده‌اش در خاک آمریکا و توقیف اموالشان خواهد شد.

وی ادامه داد: به احتمال قریب به یقین، ممنوعیت سفر مشکلات زیادی را برای آقای ظریف به وجود خواهد آورد و ممکن است از صدور روادید برای سفر به خاک آمریکا گرفته تا سفر به کشورهای اروپایی جلوگیری شود؛ چرا که تحریم‌های آمریکا چنین مواردی را در برمی‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد: از آنجایی که دولت آقای ترامپ، اصولا به هیچ ضابطه، قاعده و نظمی پایبند نیست و هرکاری را فارغ از اینکه حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی آمریکا چه می‌گوید تنها برمبنای اینکه دلش چه بخواهد انجام می‌دهد؛ به طور قطعی نمی‌توان نظر داد که چه روشی را بکار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه ممکن است، انواع و اقسام محدودیت‌های دیگر نیز شامل وزیر امور خارجه ایران شود اظهار کرد: برای مثال ممکن است که آقای ظریف بخواهد در هتلی اقامت پیدا کند؛ با توجه به شرایط پیش آمده، ممکن است حساب آن هتل را ببندند و اجازه دادن یک تخت نیز به وزیر خارجه ایران را ندهند و یا هرکس با آقای ظریف در تماس باشد و هر کار مالی به اسم ظریف انجام دهد، حساب هایش را ببندند و جریمه ای اعمال کنند. کمااینکه هم اکنون خرید و فروش بلیط‌های مسافربری برای اتباع ایرانی برای هر مقصدی شامل تحریم‌ها می‌شود.

ابوالفتح با اشاره به این موضوع که آمریکایی ها ظاهرا هیچ حد و مرز، قاعده و قانونی را در نظر نمی‌گیرند، بیان کرد: از این جهت باید منتظر بود تا ببینیم، تصمیمی که دولت آمریکا اتخاذ کرده چه عواقبی را در بر می‌گیرد. ظاهر امر این است که به احتمال قریب به یقین صدور روادید برای سفر بعدی آقای ظریف به شهر مقر سازمان ملل یعنی نیویورک، با مانع بزرگی رو به رو شده است. این مسئله وجود دارد که سفر قبلی ظریف نیز با موافقت شخص پمپئو بوده است که دولت آمریکا متعهد شد تا کار تردد هیئت دیپلماتیک ایران را با دفاتر سازمان ملل در نیویورک هماهنگ کند حال ممکن است از این کار نیز خودداری کنند و اجازه تردد و سفر را ندهند.

وی افزود: دو ماه آینده قرار است که اجلاس سران برگزار ‌شود و در آن مشخص می‌شود که آیا آمریکایی‌ها تعهدات خود در قبال سازمان ملل را نیز می‌خواهند نادیده بگیرند یا اینکه به حداقل حقوق بین‌الملل پایبند می‌‌مانند و تعهدات خود را انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل با گفتن این مسئله که آمریکایی ها نمی‌خواهند توافقی صورت بگیرد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها توافق نمی‌خواهند بلکه تمکین می‌خواهند و برای رسیدن به اینکه ایران این تصمیم را بپذیرد، هر آنچه که در توانشان باشد را انجام می‌دهند. دولت آمریکا هرچه که ما تصور کنیم و هرچه را که ما تصور نمی‌کنیم، برای تمکین کردن ایران انجام داده تا به شرایط مطلوب خود برسد. برای آمریکا مذاکره ملاک نیست چرا که آمریکایی‌ها مذاکره‌ کننده‌های خوبی هستند و سالیان سال مذاکرات بین‌‌المللی در سطوح بالا داشته‌اند. الزامات و شرایط مذاکرات را می‌دانند و هر وقت هم بخواهند مذاکره کنند، زمینه آن را فراهم می‌کنند

وی ادامه داد: کارهایی که دولت آقای ترامپ انجام می‌دهد، برای مذاکره نکردن است. همه کارها این است که ایران بدون مذاکره خواسته‌های آمریکا را بپذیرد. در نهایت زانو بزند و بگوید هرآنچه که اراده می‌کنید، می‌پذیریم. تقریبا مانند آلمان و ژاپن، بعد از جنگ جهانی دوم اما در آن زمان جنگ نظامی از طریق بمب‌باران گسترده و بمب باران اتمی ژاپن توانست که آن دو کشور را به تسلیم بی قید و شرط مجبور کند.

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ معتقد است با ابزار اقتصاد می‌تواند ایران را به مقطع تسلیم بی قید و شرط برساند، گفت: آنها اگر می‌خواستند، مذاکره کنند باید ابتدایی ترین مسائل را رعایت میکردند؛ به قول خود آنها شخصی که با مذاکره موافقت می‌کند، رهبر این مملکت و کسی که باید مذاکره کند، وزیر امور خارجه این مملکت است و زمانی که این دو نفر را تحریم می‌کنند، چگونه می‌خواهند که مذاکره ای نیز صورت بگیرد.

این کارشناس بین الملل گفت: شاید آمریکایی ها تصور می‌کنند، این فشار باعث می‌شود جمهوری اسلامی محمدجواد ظریف را کنار بگذارد و به میل و اراده آمریکایی‌ها یک وزیر خارجه دیگری منسوب کند که کمتر از آقای ظریف تهاجمی و افشا کننده باشد. همچنین نسبت به سیاست‌های آمریکا واکنش نشان دهد چرا که ظریف می‌تواند با افکارعمومی آمریکا و جهان ارتباط برقرار کند.

او با اشاره صحبت های جان بولتون در خصوص اینکه ظریف سخنگوی مشروع ایران نیست، بیان کرد: این حرف به این معناست که ظریف از طرف ما فاقد مشروعیت است و باید فرد دیگری بیاید که از نظر آمریکا مشروعیت دارد و اگر هم بخواهد مذاکره شود، این شخص نباید نباشد. ظریف از نظر آمریکایی‌ها به قول معروف پایش را از گلیمش درازتر کرده و با افشای «تیم بی» در نظام تصمیم گیری ایالات متحده شکاف ایجاد کرده است بنابراین باید مجازات شده تا درس عبرتی برای دیگران شود.

این کارشناس بین الملل در پایان گفت: آقای ظریف نه به دلیل این که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است تحریم می‌شود، بلکه او توانست دیپلماسی عمومی را پیش ببرد، حرف‌هایش مورد پذیرش و قبول قرار بگیرد و ادبیات جدیدی را در سیاست خارجه خلق کند که این مسئله  خوشایند آمریکا نیست بنابراین ظریف را تحریم می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز