در دومین نشست حزب پیشرو اصلاحات مطرح شد;

موسوی لاری: حرکت های شب امتحانی در انتخابات به ما ضربه زده است / علی صوفی: خاتمی خواستار رواداری حاکمیت و شفافیت اصلاح طلبان با مردم است/ نباید با عدم شرکت در انتخابات مردم امیدوار را ناامید کنیم

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۲۲:۲۸:۴۳
کد خبر: ۸۷۹۵۰۴
موسوی لاری: حرکت های شب امتحانی در انتخابات به ما ضربه زده است / علی صوفی: خاتمی خواستار رواداری حاکمیت و شفافیت اصلاح طلبان با مردم  است/ نباید با عدم شرکت در انتخابات مردم امیدوار را ناامید کنیم
نایب رئیس جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی گفت: حرکت‌های شب امتحانی به ما آسیب رسانده و در انتخابات اگر یک جریان پیروز شود، ابتدای گرفتاری‌های اوست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا; حجت الاسلام والمسلمین «عبدالواحد موسوی لاری»  نایب رئیس جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی روز پنج شنبه در دومین کنگره حزب پیشرو اصلاحات که در کانون توحید برگزار شد، گفت: نگاه حزب دو ویژگی و خاصیت دارد یکی اینکه اعضای حزب در کنگره مسائل خود را بررسی و مرور می کنند، استان ها  و مرکز حرکت های خود را سامان می دهند.

وی در خصوص دیگر ویژگی رویکرد حزبی اضافه کرد: از مهمانان و مدعوینی که که از احزاب و سلایق دیگری هستند، دعوت می شود حضور یابند و زمینه های تفاهم و حرکت های هماهنگ جبهه ای و اجرایی را آماده کنند.

نائب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: انجمن اصلاحات مولود جریانی بود که بعد از پیروزی در دوم خرداد ۷۶ شکل گرفت. مجعوعه ای از دوستان که در جریان انتخابات خرداد ۷۶ نقش کلیدی داشتند دور هم جمع شدند و تشکلی بنام انجمن اصلاحات راه اندازی کردند که محفلی بود برای دست اندرکاران حرکتی که از سال ۷۵ شروع شده بود و به پیروزی در ۷۶ منتهی شد.

موسوی لاری ادامه داد: انجمن به مرور به تاسیس حزب «پیشرو اصلاحات» انجامید که امروز دومین کنگره آن برگزار می شود. سوالی که ذهن همه ما را به خود مشغول می کند این است که آیا تولد یک حزب در درون جریان و جبهه ای باید جشن گرفت یا نگران بود؟

وی با طرح این پرسش که آیا شکل گیری احزاب متعدد به معنای عمیق شدن نگاه مردم سالاری در جامعه است؟ اظهار کرد: در تعریف حزب گفته می شود مجموعه ای از نیروهای همفکر دور هم جمع شده اند که تشکلی را با مرام مستقل سامان دهند، پیام دوم تاسیس هر حزب این است که تفاوت، اختلاف سلیقه و مرز هایی با دیگر احزاب دارد.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم در شفاف سازی سلایق و دیدگاه های خودمان تلاش کنیم و در عین حال در کنار هم قرار گرفتن این سلایق تحت مجموعه ای واحد را هم یک وظیفه تلقی کنیم اما این هم کافی نیست، ما برای رسیدن به هدف که اصلاح امور کشور است، راهی جز تشکیل یک جبهه نداریم.

وی ادامه داد: اگر احزاب اصلاح طلب و اصولگرا به سمت ایجاد جبهه ای منسجم نروند، به معنای تشتت، از هم پاشیدگی و نداشتن برنامه است.

موسوی لاری با بیان اینکه راه اصلی ایجاد جبهه واحد است، یادآور شد: اگر می خواهید به نتیجه برسید ایجاد ائتلاف و ایجاد جبهه واحد اصلاح طلبی یک فریضه و امری الزامی است. حرکت احزاب به صورت انفرادی به نتیجه نمی رسد.

نائب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: تولد احزاب جدید در درون جریان اصلاحات به جهت جمع کردن سلاق متفرق فردی باید به فال نیک گرفت، ولی اگر این احزاب دور خود حصار بکشند و باید و نبایدهای جریان اصلاحات را مد نظر قرار ندهند به مثابه درجا زدن است.

وی تصریح کرد: بنابراین به همه احزاب اصلاح طلب می گویم، ضمن اینکه مسیر خود را برای رسیدن به آرمان های حزبی دنبال می کنید، مسیر رسیدن به یک جبهه واحد اصلاح طلبانه نیز باید هم زمان دنبال شود و علیه همدیگر موضع نگیرید.

موسوی لاری با بیان اینکه شاخصه های وجه تمایز جریان اصلاح طلب و اصولگرا چیست؛ افزود: چه عواملی مرز این دو جریان را مشخص می کند؟ ما در اصول و باورهای دینی، جمهوری اسلامی و اعتقاد و التزام به قانون اساسی با هم مشترکیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مرز و وجه تمایز میان اصلاح طلب و اصولگرا رفتارها و روش ها و نوع نگاه به اداره جامعه است. مردم رعیت هایی هستند که فقط باید اطاعت کنند یا ولی نعمت، و مدیران اجرایی خدمت گذار آنها هستند؛ این مرز بین دو جریان است.

وی ادامه داد: نوع نگاه به اداره جامعه باعث ایجاد مرز میان دو جریان قالب کشور است، البته علی رغم اختلاف در رفتارها و دیدگاه‌ها با جریان رقیب نباید مرز میان جریان‌ها را هر روز پررنگ کنیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: تعریف اصلاح طلبی و اصولگرایی در مقطع اول نگاه به نقش مردم در پیشبرد اهداف است. توجه به رای مردم و احترام به آن یکی دیگر از ارکان اساسی جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: برای جریان اصلاحات که پایبند به رای مردم است و میزان را رای مردم می‌داند قطعا حضور پای صندوق‌های رای یک اصل است. بی تعارف می‌گویم اینکه برخی بگویند شرکت در انتخابات مشروط شود یا امثال این حرفا، ما توجهی به این گونه اظهار نظرات نخواهیم کرد. شرکت در انتخابات و  تلاش برای ساماندهی امور جامعه بر اساس خروجی‌های صندوق رای تلاشی است که ما نباید از دست بدهیم. پس ما هیچوقت نمی‌توانیم انتخابات را کنار بگذاریم.

موسوی لاری یادآور شد: اینکه ما نمی‌توانیم در یک حوزه انتخابیه کاندیدا معرفی‌کنیم یا نه وابسته به شرایط است. ما در یک جایی کاندیدا داریم و با تمام توان از او حمایت می‌کنیم. در جایی دیگر ممکن است بنا به هر دلیلی کاندیدا نداشته باشیم و یا داوطلبان ما از فیلتر شورای نگهبان نتوانسته باشند عبور کنند. بنابراین این مسئله به این معنا نیست که نمی‌خواهیم در انتخابات حضور داشته باشیم. ما جایی برای این کارها نداریم. ما حتی تلاش برای رفع موانع را جزئی از فعالیت‌های ملزوم خود می‌دانیم. همچنین ارتباط با شورای نگهبان، هیئت نظارت و دستگاههای حاکمیتی را جزئی از وظایف و تکالیف خود می‌دانیم. ما به عنوان تکلیف باید موانع پیش رو را برطرف کنیم بنابراین اصل حضور در انتخابات برای تحقق اهداف است.  

وی بابیان اینکه داشتن توان استدلال و اقناع جامعه و دستگاه های حاکمیتی یکی از برنامه های ما باید باشد، گفت: ما به عنوان جریان اصلاحات خود را زیر سقف جمهوری اسلامی تعریف می‌کنیم و معتقدیم که جمهوریت نظام که معرف نقش مردم است، آسیب پذیر شده و باید تکیه بیشتری به آن شود. برای اینکه نقش مردم افزایش پیدا کند لازمه این است که تک تک ما تلاش خود را برای گسترش  فعالیت‌های حزبی به کار ببندیم.

موسوی لاری گفت: در مقطع انتخابات آنچه که به ما آسیب می رساند اظهار نظرات است که به مانند یک نیش عمل می‌کند. من متاسفم که در چند هفته اخیر پاره‌ای از اظهار نظرات همراه با نیش توسط چهره‌های تاثیرگذار جریان اصلاحات موجب رنجش دیگران شده است. اگر دیدگاه‌هایی دارید که  دیگران را آزار می‌دهد خوب این دیدگاهها را در مجالس خصوصی بیان کنید.

وی افزود: اظهار نظرات خود را به گونه‌ای رسانه‌ای نکنید که گویی آشفته بازاری در جریان اصلاحات وجود دارد.

نایب رئیس جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی تاکید کرد: حرکت‌های شب امتحانی به ما آسیب رسانده و در انتخابات اگر یک جریان پیروز شود، ابتدای گرفتاری‌های اوست. چون به جان هم می‌افتند و اگر هم که شکست بخورند برای یک دوره در لاک خود فرو می‌روند.

وی افزود: علت این مسئله این است که به کادرسازی در احزاب توجهی نشده است. اگر در قالب نشست‌های هم فکری بتوانیم زمینه کادرسازی را فراهم کنیم دیگر حرکات شب امتحانی که آسیب‌های جدی به  جریان های سیاسی می زند، اتفاق نمی‌افتد.

 

خاتمی خواستار رواداری حاکمیت و شفافیت اصلاح طلبان با مردم شد/ نباید با عدم شرکت در انتخابات مردم امیدوار را ناامید کنیم

 

«علی صوفی» دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات نیز در این نشست گفت: سابقه حزب پیشرو اصلاحات به سال ۷۶ برمی گردد و این حزب ادامه انجمن اصلاحات است، بعد از سالها و با توجه به قانون جدید احزاب و از اخذ مجوز از وزارت کشور نخستین کنگره را در سال ۹۶ برگزار کردیم.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: سال گذشته پروانه فعالیت خود را اخذ کردیم و در حال حاضر فعالیت حزبی ما یکساله شده و  طی این مدت در یک سوم استان های کشور دفتر تاسیس کرده ایم.وی با بیان اینکه حال حاضر حزب پیشرو اصلاحات در ۲۴ استان کشور نماینده و دفتر دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باید بعد از پروانه فعالیت شورای استانی تشکیل می شد، بنابراین در ۱۵ استان، شورای استانی تشکیل شده است که با شورای مرکزی حزب متناظر است، یعنی همان ساختاری که بر شورای مرکزی حزب حاکم است در شوراهای استانی نیز اجرا می شود.

صوفی با تاکید بر اینکه شاید شوراهای استانی ما فربه تر و قوی تر از شورای مرکزی باشند، اضافه کرد: به دلیل علاقه مندی فعالان حزب در استان ها، دفاتر و شوراهای حزب در سطح کشور همتراز با مرکز بوده و امیدوار کننده است.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات با اشاره به جلسه ای که با رئیس دولت اصلاحات داشت، خاطرنشان کرد: در این جلسه سخنان بسیار مهمی از طرف وی ایراد شد.

وی خاطر نشان کرد: آقای خاتمی در دیدار شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات با تأکید بر اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» از حاکمیت، رواداری بیشتر و فراهم کردن زمینه حضور مردم و از گروه‌ها و جریان‌های اصلاح طلب، شفافیت با مردم، ارائه گزارش عملکرد و بیان دقیق برنامه‌های آینده و حدود توانمندی‌هایشان را خواستار شد.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات با تاکید بر اینکه باید در انتخابات شرکت کرد، یادآور شد: عدم شرکت در انتخابات یعنی انحلال مردم و ما حق نداریم مردمی را که به اصلاح امور امیدوار هستند را ناامید کنیم.

حزب پیش‌روی اصلاحات جزو احزاب اصلاح‌طلب است که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ ماه با حضور نماینده وزارت کشور اولین کنگره خود را برگزار کرد که در آن جلسه اعضای شورای مرکزی این حزب انتخاب شدند.

​دومین کنگره حزب پیشروی اصلاحات پیش از ظهر پنجشنبه -دهم مردادماه- با حضور شخصیت هایی چون جواد امام، عبدالواحد موسوی لاری، سید حسن رسولی، محمد سالاری، علی یازرلو، مجید فراهانی، علی خرم، علی صوفی، شهربانو امانی و شهاب الدین چاوشی در کانون توحید تهران برگزار شد.

 

 

 

نظر شما