عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس:

برای گزارش عملکرد دولت به مجلس باید سازوکار تعیین کنیم/ گزارش عملکرد به روش ۵۲سال پیش را نمی پذیرم/ شورای حل اختلاف قوا را فقط به عنوان حکم حکومتی قبول داریم

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۵:۰۰:۵۶
کد خبر: ۸۸۰۱۴۸
برای گزارش عملکرد دولت به مجلس باید سازوکار تعیین کنیم/ گزارش عملکرد به روش ۵۲سال پیش را نمی پذیرم/ شورای حل اختلاف قوا را فقط به عنوان حکم حکومتی قبول داریم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجل با اشاره به فشار مجلس به دولت برای ارائه گزارش و گرفتن رای اعتماد بیان کرد: مجلس در عصر الکترونیک با پیشرفت علم، به دنبال کارهای سنتی است.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص«ارائه گزارش عملکرد دولت به مجلس» گفت:  شیوه گزارش عملکرد دولت به مجلس، مدل خوبی نیست. هرکس در دولت باشد این مدل را نمی پذیرد زیرا این روش ارائه گزارش، سنتی است و قابل اندازه‌گیری نیست. اگر یک روز کسی خوب حرف بزند می‌تواند آرا جمع کند و اگر بدحرف بزند نمی‌تواند آرا جذب کند! 

او ادامه داد: بهتر بود نحوه گزارش دولت به مجلس «کَمی» می شد، همانطور که کشورهایی در منطقه این مدل را اجرا کرده‌اند. کشوری در منطقه موفق به طراحی مدلی شده که بعد از  تخصیص بودجه، 5 وزیر خود به خود از سِمَتشان حذف شده‌اند و در آنجا کسی نه حب و بغض داشته، نه غرض و مرض و نه مسائل سیاسی و جناحی در آن دخیل بوده است. آنچه که نشانه گیری شده تکالیف قانونی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: دنیا این‌گونه نیست هر کس که قشنگ‌تر حرف بزند بتواند رای بگیرد و کسی که خسته باشد، رای از دستش برود. اینکه مجلس از دولت گزارش درخواست می‌کند خوب است اما اگر شیوه آن شیوه سنتی و مال 52 سال پیش باشد را نمی‌پذیرم.

ایمن آبادی گفت: باتوجه به اینکه در عصر دیجیتال هستیم، نمی‌توانیم از ترازوی شاقُلی استفاده کنیم. مجلس در عصر الکترونیک با پیشرفت علم، به دنبال کارهای سنتی و قدیمی است، این نقد من بر مجلس است. اینکه بگوییم دولت گزارش ندهد خیر دولت گزارش دهد، مجلس ارزیابی کند اما چگونه ارزیابی مهم است؟ فردی یا براساس اسناد مگر می‌شود در زمان کم ارزیابی انجام داد.

او بیان کرد: با نمایندگان مطرح کرده‌ایم که برای گزارش دولت به مجلس، سازوکار تهیه شود و مرکز پژوهش‌ها نیز در این زمینه اظهارنظر کرده که از حالت سنتی خارج شویم زیرا پارلمان‌های دنیا براساس حرف اداره نمی‌شود. متاسفانه نمایندگان براساس سبک و سیاق سابق کار می‌کنند. در این نحوه گزارش عملکرد به روش سنتی، مسائل سیاسی دخالت می‌کند و ترازوی ارزیابی بهم می‌ریزد. باید به دنبال سازوکاری باشیم که بتواند قضاوت را عادلانه کند و سلیقه افراد، حب و بغض‌ها در نتیجه قضاوت، دخالت نداشته باشد اما اکثر نماینده‌ها با روش سنتی موافق هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در این باره که «نظر شورای حل اختلاف قوا به نفع مجلس است یا دولت» گفت: معلوم نیست چه نظر بدهند. مجلس اصرار بر اجرای کار خود کرده و دولت هم در نامه‌ای نوشته که نمی‌تواند هر سال رای اعتماد بگیرد. شورای حل اختلاف قوا نمی‌تواند قانون را زیر پا بگذارد اما امکان دارد به دولت فرصت بدهد.

او در پاسخ به این سوال که ممکن است «شورای حل اختلاف قوا برای گزارش عملکرد دولت به مجلس ساز و کار تعیین کند» گفت: نمی‌شود همه در کار مجلس دخالت کنند. شورای حل اختلاف قوا را فقط به عنوان حکم حکومتی قبول داریم و رایی را  که صادر کند، اگر مورد تائید رهبری نباشد مجلس تمکین نمی‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. فقط به‌شرطی نظر این شورا را می‌پذیریم که رهبری تائید کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز