در گفت‌وگو با دو اقتصاددان درباره حذف ۴ صفر مطرح شد؛

حذف ۴ صفر تاثر روانی بر روی بازار سرمایه دارد/ تقوی: مشکل اقتصادی ما با حذف صفر درست نمی‌شود بلکه مشکل اصلی آدم احمقی مثل ترامپ است

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۱۱:۱۹:۵۷
کد خبر: ۸۸۰۲۰۸
حذف ۴ صفر تاثر روانی بر روی بازار سرمایه دارد/ تقوی: مشکل اقتصادی ما با حذف صفر درست نمی‌شود بلکه مشکل اصلی آدم احمقی مثل ترامپ است
در این گزارش بعد از تصویب لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر به مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ هیات دولت در جلسه چهارشنبه ۹ مرداد ۹۸ به ریاست «حسن روحانی»، رئیس جمهور، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

 این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد. کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

حال در همین رابطه به نکات مثبت و منفی این تصمیم در بازار سرمایه و اقتصاد کشور پرداخته ایم.

تغییر واحد پولی کشور مزایای زیادی دارد

«بهنام مرادی»، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص لایحه دولت مبنی بر حذف 4 صفر از واحد پولی کشور گفت: به دلیل اینکه خیلی از قیمت ها در بازار بورس پایین هستند، حذف 4 صفر از واحد پولی کشورمان می‌تواند مزایایی داشته باشد. برای مثال امروز سهام هایی داریم که با نرخ 50 تومان یا 60 تومان به فروش می‌رسند که حذف این 4 صفر از واحد پولی سبب می‌شود این سهام ها تلاش کنند تا خود را با بازار هماهنگ کنند.

وی ادامه داد: زمزمه هایی در بازار وجود دارد که سهم هایی که زیر 500 تومان هستند باید هر چه زود تر تلاش کنند تا به رشد کافی برسند. حذف 4 صفر از نظر روانی می‌تواند تاثیراتی مثبتی را برروی بازار سرمایه بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت بر اساس الگوهای موفقی که در کشورهای دیگر اجرا شده است، می خواهد این طرح را اجرایی کند، اضافه کرد: دولت بیشتر به دنبال مسئله روانی قضیه است. ما نمی‌توانیم به طور صددرصد بگوییم که این طرح معایبی ندارد اما قطعا این لایحه مزایایی در بحث کنترل، ارزیابی ها، محاسبات و سنجش های مختلف اقتصادی دارد. این مسئله کمک می‌کند که رقم های خرد بازار سرمایه و اعداد خیلی پایین بازار سرمایه، رشد رو به جلویی داشته باشند و سعی کنند در این فضای روانی خود را به بالا برسانند.

مرادی در پایان تصریح کرد: حذف 4 صفر در بحث فنی ما مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و ما زمانی که می‌خواهیم قیمت ها را تحلیل کنیم مشکلاتی خواهیم داشت؛ در کل حذف 4 صفر از واحد پولی می‌تواند تاثیرات مثبتی در فضای روانی بازار سرمایه به وجود بیاورد.

نیازی به تغییر واحد پولی کشور نیست

«مهدی تقوی»، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص حذف صفر از واحد پولی کشور مطرح کرد: زمانی که یک اقتصاد مانند کشور آلمان در زمان جنگ جهانی دوم نرخ تورم بالایی داشت؛ ارزش پول ملی آن افت پیدا کرد و نیاز داشت تا تغییراتی در واحد پولی اش بدهد.

او ادامه داد: اگر شما ابر تورمی مانند آلمان در زمان جنگ داشته باشید دیگر پول شما به هیچ دردی نمی‌خورد و مجبور هستید تا واحد پولی خود را عوض کنید؛ چرا که قیمت ها آنقدر بالا می‌روند که دیگر با اسکناس های موجود نمی‌توانید خرید مورد نیاز خود را انجام دهید. بالاترین تورم در ایران 40 درصد است پس برای این اندازه از تورم نیازی نیست که شما تغییری در واحد پولی خود به وجود بیاورید.

مهدی تقوی اظهار کرد: برای حذف صفر از واحد پولی کشور باید همه اسکناس ها در کشور جمع شوند  و آنها را آتش بزنند؛ کاغذ اسکناس خاص و گران است که اگر بخواهیم صفر را از آن پاک کنیم هزینه بالایی را باید برای این کار صرف کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران گفت: مشکل اقتصادی ما با حذف صفر درست نمی‌شود بلکه مشکل اصلی  ما روی کار آمدن آدم احمقی همچون ترامپ است که رییس جمهور آمریکا شده و بازی درمی‌آورد. شعور ترامپ به این موضوع نمی‌رسد که وزرای خارجه کشور=ها در وین نشستند و مسائل و مشکلات را حل کردند. وضعیت اقتصادی ما با این بازی احمقانه ای که رئیس جمهور آمریکا درآورده است، هرروز بدتر می‌شود. بنابراین باید به دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز