سخنگوی دولت در نشست خبری:

هیچ‌ کسری برای تامین کالای اساسی در سال ۹۸ نخواهیم داشت/ آمریکا خود را از گفتگو تحریم کرد/ هر کس مسئولی را می‌شناسد که از رانت تحصیلی استفاده کرده، گزارش دهد

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۱۰:۴۶:۲۶
کد خبر: ۸۸۰۴۲۵
هیچ‌ کسری برای تامین کالای اساسی در سال ۹۸ نخواهیم داشت/ آمریکا خود را از گفتگو تحریم کرد/ هر کس مسئولی را می‌شناسد که از رانت تحصیلی استفاده کرده، گزارش دهد
سخنگوی دولت گفت: کالای اساسی برای ذخایر سال 98 کاملا تامین شده و نگرانی در این باره وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: فردا چهاردهم مردادماه و سالگرد نهضت مشروطیت است. دیروز هم 12 مردادماه سالگرد برگزاری اولین انتخابات کاملا آزاد برای تشکیل مجلس قانون اساسی کشور بود. انتخابات 12 مرداد 1358 گرچه نخستین انتخابات در تاریخ ملت ایران نبود اما بدون تردید در آن دوره کامل ترین و آزادترین انتخابات ایران و جغرافیای منطقه برگزار شد.

وی افزود: از کودتای 28 مرداد تا دهه‌های بعدی مشاهده کردیم که ایالت متحده آمریکا همواره پایه‌ های سیاست خارجی خود را در منطقه ما به تعبیری بر شن‌های روان یعنی در سست‌ترین حکومت‌های استبدادی و بحران زا بنا کرده است و با دولت-ملت برخواسته از رأی ملت سر خصومت داشته است.

ربیعی با اشاره به تحریم ظریف بیان کرد: تهاجم بی سابقه وتحریم ناشیانه ظریف در حقیقت تهاجم به یک شخص نبود تهاجم به بنیاد های دولت-ملت بود. امریکا می خواهد القا کند در ایران یک ملت ویک دولت و یک نمایندگی واحد ملی وجود ندارد. اما این تهاجم چنان ناشیانه بود و چنان نسنجیده بود که جامعه مدنی ما را پشت سر ظریف و در حقیقت پشت سر دولت-ملت حقوقی وقانونی ایران متحد کرد.

وی افزود: در هفته ای که گذشت شاهد اعلام تحریم آمریکا از سوی آمریکا بودیم که باید عرض کنم این اقدام آمریکا خلاف همه روندهای دیپلماتیک و اتفاقی بی سابقه در تاریخ دیپلماسی جهان است. اینکه دولتی دائما ادعای مذاکره کند و بعد وزیر خارجه همان کشوری را که دعوت به مذاکره می کند تحریم کند اگر مضحک نیست چیست؟

ربیعی تاکید کرد: آمریکا باید بداند از نظر جمهوری اسلامی ایران دکتر ظریف مسئول سیاست خارجی ایران است و هیچ حاکمیت دوگانه ای در ایران وجود ندارد. ظریف هم مسئول سیاست خارجی ما است. هم مسئول دیپلماسی عمومی ما است و هم مسئول مسایل سیاسی و امنیتی و هر مسیر دیپلماتیکی از طریق ایشان باید بگذرد و اینکه آمریکایی ها ایشان را تحریم کرده اند خودشان را از گفتگو و دیپلماسی محروم کرده اند. اخیرا شاهد حمایت مقام معظم رهبری از دکتر ظریف بودیم. حمایت چندین باره رهبری از ظریف که فرمانده دستگاه سیاست خارجی کشور است موید نادرستی تحلیل کاخ سفید درباره ایشان است. حانه پوشالی امریکا برای ما فرقی نمی کند. بخشی از خشم تیم ترامپ علیه ظریف این است که فکر می کنند، چرا با دموکرات ها مذاکره صورت گرفته با آنها نگرفته است. این داستان ها مانند قصه های کودکانه است.

ربیعی تاکید کرد که کالای اساسی برای ذخایر سال 98 تامین شده است چه در داخل و چه در خارج.

ربیعی با اشاره به روز خبرنگار گفت:  از طرف دولت این روز را به همه خبرنگاران و آنهایی که پشت دوربین اند و قلم در دست دارند تبریک می‌گویم. امیدواریم امنیت شغلی و امنیت قلم و معیشت خبرنگاران روز به روز بهتر شود. به عنوان یک همکار قدیمی رسانه مطمئنم روزنامه نگاران از هیچ‌تلاشی دریغ نکردند.

وی در خصوص دیدار ظریف با نمایندگان کنگره امریکا مبنی بر دیدار ظریف و ترامپ‌ گفت: جزییات را فردا اقای ظریف بیان می کنند. بدون پیش شرط و بدون قطع کردن تروریزم اقتصادی در هیچ جا مذاکره صورت نمی گیرد. قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم.  این گونه مذاکره ها قابل قبول نیست. ایران به دنبال عکس گرفتن نیست اگر آنها به دنبال مسائل داخلی خود و انتخابات و چشم و هم چشمی‌هایشان هستند، اسیر آنها نخواهیم شد. مسیر هرکسی که بخواهد به میز مذاکره برگردد را قبلا اعلام کرده ایم.

وی در خصوص رایزنی دولت برای بالا بردن مشارکت‌مردم در انتخابات گفت: اقای وزیر کشور رایزنی هایی  با هر دو گروه  داشته است. دولت بدون‌ مداخله در روند انتخابات از انتخابات با مشارکت بالا حمایت‌ می کند. وجود سلایق مختلف به نشاط انتخابات کمک‌ می‌کند.

وی در خصوص حذف چهار صفر گفت: در مورد این طرح همیشه موافق و مخالفت هایی وجود داشته است. در دولت های قبل هم‌ این‌ایده مطرح بوده است. دکتر همتی به زودی جلسه خواهند گذاشت و توضیحات بیشتر را ارائه خواهند داد. بحث ما انطباق با واقعیت های جامعه است و همچنین کاهش هزینه های محاسباتی، اشتباهات محاسباتی، صرفه جویی در هزینه چاپ اسکناس و کاهش تمایل به ذخیره کردن ارزهای خارجی.

ربیعی در خصوص طرح عدم تحصیل فرزندان‌ مسئولان در خارج و اظهارنظر معاون قوه قضاییه در این خصوص گفت: ایشان دیدگاه شخصی خود را بیان‌ کرده است. هرچه که به قانون تبدیل شود خود را موظف به اجرای آن می دانیم. انچه که باید مورد توجه باشد، رانت است، هرکس از فرصت جایگاهش، برای تحصیل در خارج کشور استفاده کند، مظنون است. اگر کسی را می شناسید که از رانت تحصیل استفاده کرده معرفی کنید.

ربیعی در خصوص جلسه مشاوران اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: در این جلسه بر متمرکز شدن اختیارات بازرگانی در قائم مقامی وزارت صمت تاکید و گزارشی ارائه شد. خوشبختانه اپلیکیشنی در روزهای آینده ارائه خواهد شد. این اپلیکیشن کار آزمایشی خود را به اتمام رسانده است. قرار است در این اپلیکیشن در ابتدا 100 قلم کالای اساسی  که برای زندگی مردم ضروری است به طور روزانه قیمت‌هایش اطلاع رسانی شود. قیمت قابل قبول سازمان حمایت در 100 قلم کالا هر روز در اختیار مردم قرار داده می‌شود و در صورت وجود تخلف، این سامانه قابلیت‌هایی در آن ایجاد شده است که می‌توان به 124.ir شکایت کرد. شکل بازرسی‌ها در این اپلیکیشن بازرسی‌های اسنپی شده است یعنی به نزدیک ترین بازده محل اعلام شده که تخلف صورت گرفته، خواهند رفت.

ربیعی در خصوص بحث ارزهای اختصاص یافته و حواشی آن بیان کرد: جهاد کشاورزی 70 درصد، 23 درصد وزارت بهداشت و 6 درصد وزارت صمت و 1 درصد وزارت ارشاد ارز دریافت کرده‌اند. از هفته گذشته تا به حال از دستگاه‌ها پیگیری کردیم و خودم هم به شخصه با وزرا و مسئولین صحبت‌هایی داشتم که در بخش جهاد کشاورزی 100 درصد کالاهایی که بابتش ارز اختصاص داده شده به کشور وارد شده و موجود است. در بخش جهاد کشاورزی این اطمینان وجود دارد که کالاها کاملا با رصد وارد کشور شود. در هر وزرات خانه یک کمیته برای ارزهای تخفیفی تشکیل شد که کمیته اصلی را رئیس کل بانک مرکزی تشکیل داده است. ارزی که در خصوص واردات لاستیک بود به طور کامل آن هم رصد شده و سفارش‌های آن هم عملیاتی شده است و در این قسمت هم مشکلی نداریم. در بخش کاغذ به اندازه ای که تخصیص داده شده مقدار آن ارز کاملا مشخص است و در این خصوص نگرانی نداریم.

ربیعی گفت: بیان کردم که اگر تخلفی صورت گرفته باشد دولت برخورد قضایی خواهد کرد. از وزیر بهداشت و درمان سپاسگزارم که کمیته ذیربط خود را با جدیت تشکیل داده و طبق آخرین آماری که به اطلاع من رسیده، تجهیزات پزشکی از 1 میلیارد و 424 میلیون دلار که در سال 97 اختصاص داده شده فقط 296 میلیون دلارش در دست بررسی و بررسی‌های آن کامل نشده است. با دقت همکارانم در وزارت بهداشت 5 پرونده تعلل به دادگاه معرفی و جزئیات آن توسط وزیر بهداشت به اطلاع خواهد رسید.

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر رویکرد امارات منجر خواهد شد که عربستان مسیر مثبتی در خصوص ایران را در پیش گیرد، گفت: همیشه از حسن همجواری و فعالیت برای تقویت مناسبات کشورهای همسایه استقبال کرده ایم. یک بار اعلام کردیم که حساب عربستان و امارات را از آمریکا جدا می‌دانیم. معتقدیم کشورهای منطقه می‌توانیم ترتیبات عملیاتی منطقه را خودمان ایجاد کنیم و استقبال می کنیم از اظهاراتی که مقامات دولت عربستان سعودی داشتند و منتظر اقدامات عملی برای این اظهارات هستیم. از موافقت‌نامه‌هایی که برای امنیت صیادی صورت می‌گیرد، استقبال می‌کنیم.  ایران کشوری بزرگ و پرقدرت و خود را مسئول امنیت منطقه، می‌داند.

ربیعی در خصوص حمایت چین و روسیه از ایران در شرایط تحریم گفت: این انتظار می‌رفت که چین و روسیه تبعیتی از آمریکا نکنند. آمریکا فشارهای زیادی به شرکت‌های چینی وارد کرد اما با این وجود از همه آنهایی که به تحریم ترامپ اعتنا نکردند، سپاسگزاریم. آنها به حیثیت کشور خود پایبند بودند. چین و روسیه هم برای ما دیدگاهشان محترم است. ما از هر روشی برای اینکه بتوانیم تحریم ها را پشت سر بگذاریم و این که نگذاریم بر زندگی مردم اثرگذار باشد، استفاده می کنیم و فقط چین و روسیه نیستند. فرصت های زیادی را پیش رو داریم. ایران در انزوا نخواهد بود و در دام آمریکا گرفتار نخواهد شد.

وی در خصوص  جلسه اصلاح طلبان و اصولگرایان با وزیر کشور گفت: آنچه که دولت از آن حمایت می‌کند، انتخابات با مشارکت بالا است. وجود سلایق مختلف در این انتخابات به نشاط و پویایی انتخابات کمک می‌کند. در این انتخابات نشان دادن قدرت ایران در مقابل یاوه‌گویی‌‌های آمریکا نکته حائز اهمیتی است. اگر امروز به 12 مرداد 58 اشاره کردم به این دلیل بود که در آن دوران همه افراد توانستند در انتخابات شرکت کنند و زنده یاد آیت‌الله طالقانی بیشترین رأی را در آن دوران کسب کرد. از اینکه دیدگاه‌های مختلف در چارچوب قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران مرتبط هستند استقبال می‌کنیم. حتما دولت بدون مداخله، روند انتخابات را در پیش خواهد گرفت.

ربیعی در خصوص لایحه مالیات بر فعالیت‌های اختلال زا گفت: اینکه این لایحه قرار است پایان مهر ماه به مجلس برود دیر نیست بحث مالیات بر ارزش افزوده که فی‌الحال در دست مجلس بوده در حال دنبال است. تجدیدنظر در برنامه‌های مالیاتی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است. امروز صبح طی صحبتی که با وزیر اقتصاد داشتم دو سه جلسه دیگر، کمیسیون اقتصادی در این زمینه صحبت خواهد کرد. مالیات بر مسکن در این لایحه پیش بینی نشده است ولی در اصلاح ساختار بودجه تخفیف‌های مالیاتی برای تولید محاسبه شده است. اقدامات خوبی قرار است در این خصوص صورت گیرد و در دولت کارهای کارشناسی عمیق تر صورت می‌گیرد. این را ضمن احترام به کار کارشناسی نمایندگان عرض می‌کنم.

ربیعی درباره افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد گرمای هوا در ۲ ماه گذشته روی وزن گیری مرغ ها تاثیر گذاشته شده است و باعث کاهش وزن مرغ ها شده است. البته افزایش گرما باعث بیماری های مرغی هم شد و یکباره کشور را با یک کمبود مرغ به صورت مقطعی مواجه کرد.

وی به گزارش معاون پارلمانی رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در این جلسات حضور دارند که با حوصله به استدلال های نمایندگان دولت گوش کرده اند که جای قدردانی دارد.

ربیعی بر دیدگاه دولت مبتنی بر قانون اساسی تاکید کرد و افزود: نباید بر آن چه که در قانون اساسی شامل سوال و استیضاح و نحوه اجرای آن مصرح شده است، چیزی اضافه شود. 

وی گفت:  قانونی اساسی کشور برای اعمال نظارت مجلس بر دولت در درون خود ظرفیت دارد و از طرفی نباید موجب سست شدن نظام های اداری شود.  

ربیعی گفت: بیان نظرات، سوال و استیضاح حق مجلس است اما هر  گزارش سالانه و ارائه برنامه برای سال بعد به مجلس، وزارتخانه ها را برای تدوین گزارش بنا به احترامی که برای مجلس قائل هستند، از برنامه ریزی و اجرای آنها بازخواهد داشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هیات حل اختلاف هنوز نظر خود را بیان نکرده است، اما نمایندگان دولت ضمن تشکر از سعه صدر سایر نمایندگان در هیات، معتقدند که نظر و استدلال های دولت در این جلسات متقاعد کننده بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به این که «حدود ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی افزایش پیدا کرده است» گفت: قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است و در کوتاه مدت بازار و قیمت مرغ به تعادل بر می گردد. در حال حاضر قیمت ها در کانال ۱۴هزار تومان است اما در حال کاهش و بازگشت به کانال ۱۲ هزار تومان است.

ربیعی تصریح کرد: دولت قیمت نهاده ها را  -که مهمترین عامل در قیمت گذاری مرغ است - برای جوجه ریزی و مرغداری ها ثابت نگه داشته است و تلاش می کند حتی ارزان تر از قبل در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار دهد.

ربیعی درباره تشکیل هیات حل اختلاف قوا و بررسی نامه رئیس جمهوری به رهبری گفت: این هیات تشکیل شده است و  لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نمایندگان دولت در جلسات شرکت می کنند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز